47ronin

2 Ronini a.k.a. Recenzia filmu 47 RONINOV

Filmovú sezónu 2014 v našich kinách odštartovala fantastika. 2.1. mala u nás premiéru americká verzia najpopulárnejšieho východného príbehu všetkých dôb – legendy o 47 roninoch. Trailery sľubovali štýlové nahliadnutie do japonskej mytológie a hromadu akcie. Ako to však dopadlo v skutočnosti?

Ronin je japonský výraz pre samuraja, ktorý sklamal svojho pána, a preto je tak trochu „bez domova“, spoločenský vydedenec. Avšak v Japonsku majú jeden príbeh založený na skutočných udalostiach, ktorý roninov stavia do kladného svetla a urobil z nich vzor pre všetkých samurajov.

47-Ronin-Directed-by-Carl-Rinsch-and-starring-Keanu-Reeves

Jedného dňa sa stalo, že 47 samurajov stratilo svoj status, keď ich pán bol donútený spáchať sepuku (rituálnu samovraždu). Neurobil ju len tak zo srandy, bol obeťou mocenských hier. Neexistoval však o tom žiadny dôkaz. A tak sa 47 chlapov ocitlo v spoločenskom vyhnanstve. Dokonca samotný šogún (cisár) im zakázal pomstiť sa a získať tak naspäť svoju česť. Zákony cti a predkov sú však viacej ako hry mocných, a tak 47roninov porušilo zákaz a zaútočilo na pevnosť hlavného iniciátora sprisahania.

Úžasný príbeh, v Japonsku nesmierne populárny. Niekoľkokrát bol prevedený aj na strieborné plátno, zakaždým však vo svojej domovskej krajine (tieto filmy by väčšinu z nás nudili). Pre západnú kultúru sa príbeh rozhodol „objaviť“ neznámy Carl Rinsch. Nechcel však objaviť len legendu 47 roninov, ale aj Japonsko ako také. Asi zabudol na popularitu Princeznej Mononoke. Historický príbeh teda obohatil o fantastickú zložku.

47-Ronin-Official-Set-Visit-Photo-Cary-Hiroyuki-Tagawa

Dobrá správa: nie je to zlý film. Mohlo to skončiť aj ako omnoho väčšia zlátanina. No neskončilo. Príbeh, teda dva príbehy, sú krásne vystavané a obidva majú jasný cieľ a zmysel. Keanu Reeves dostal vlastnú líniu. To je tá fantazijná časť. A roninovia sa držia svojho poslania.

Film je najsilnejší v obrazoch. Keby som raz chcel vyučovať filmový jazyk, praktické ukážky si vezmem z Roninov. Symbolika farieb, rozmiestnenie postáv, krajina, to všetko dokonale ladí s dejom a významom. Pri tom som sa spokojne uvelebil do stoličky a s napätím som sledoval.

47-ronin-two-action-packed-tv-spots

Rinsch si svoju úlohu splnil takmer na jednotku. Naozaj v tom nájdeme všetko: mystickú skúšku, samurajov, zakázanú lásku, boj o česť. V nádherných a živých farbách. Len tomu chýba skutočná japonská mentalita a poetika. Ale však je to od „západniara“ pre „západniarov“.

Zlá správa je, že to nie je dobrý film. Pretlak motívov spôsobil ich plochosť. Máme tu dva príbehy a medzi nimi sa prepína. Dvaja hrdinovia, s ktorými sa máme stotožniť. Kai, mladý miešanec a vydedenec hľadajúci vo svete smrteľníkov lásku, si pre seba berie úvod a zbytočne zdĺhavý záver. V jadre filmu sa však mení na akéhosi duchovného sprievodcu na ceste roninov za cťou. Vlastne len jedného, ich veliteľa Ôishiho (Hiroyuki Sanada), lebo ostatní sú len figúrky do počtu. Takže sú nám absolútne ukradnutí. Prvkov je tam teda priveľa a žiaden nevyniká.

47-Ronin-Official-Trailer-1-47-ronin-35169800-1920-1080

To je najväčší problém. Nie je to fantastika, je to jednoducho rozprávka, čiernobiela a plochá. To by samo o sebe nevadilo, avšak urobiť rozprávku z tak silného príbehu si vyžaduje obrovskú mieru netvorivého ducha. Navyše film tlačí na emócie tam, kde nie sú a tam, kde by mohli byť, na ne zvysoka kašle a mení sa len na akčnú trikovú jazdu. A tak sa divák pristihne pri tom, že sa nudí. Málokedy, ale predsa. Veľká škoda. Bol tu potenciál na japonské 300 a namiesto toho máme Janka a Marienku. Stále sa na to dobre pozerá, ale sklamanie prebije aj dobrý pocit z vizuálnej stránky filmu. Vlastne nie, ešte aj triky sú často príšerne digitálne.

Vo výsledku je z toho rozporuplný film. Je to dobre vyvážené a príjemné. Zároveň je to ploché ako dráha v Žarnovici. A tak je zo 47 Ronin nemastný – neslaný film, ktorý urazí všetkých japanofilov. Priemerného fanúšika fantastiky pobaví, ale nevryje sa mu hlbšie do mysle. Ani by som sa tomu nemal čudovať, pri všetkých tých problémoch, ktoré film v produkcii mal. Režiséra dokonca nepustili k finálnemu zostrihu. A možno by 47 Ronin potom skončilo ešte horšie. Teraz je to priemer.