5 OKUREK

5 okurek [RECENZIA]

Kozy9 Kozy9

História sa opakuje a úbohá zelenina opäť stala súčasťou ponuky predajcov zábaviek na spestrenie dlhých chvíľ. Na rozdiel od komplexnejšej a už niekoľko rokov úspešnej Bohnanzy a iných prapodivných variácií stravovo tematických hier sa nám do rúk tentoraz dostáva oveľa svižnejšia, miestami až detinsky jednoduchá hra 5 okurek.

Ako stručný návod uvádza, 5 okurek (alebo uhoriek, no viete, že okurka je slovo mýtické samo o sebe, hlavne vďaka nemenovanému reťazcu rýchleho občerstvenia) je rýchla kartová hra, inšpirovaná istou severskou ľudovou klasikou. Hra obsahuje niekoľko očíslovaných kariet (od 1 do 15), zobrazujúcich uhorky od jedného kusu po neuveriteľných päť kusov a zopár desiatok drevenených zelených uhoriek. Nič viac, nič menej.

5021

Princíp hry sa približuje k nenáročnosti Una, Ubonga alebo klasickej kartovej sedmy. Hráči, ktorých sa môže zísť až 8 (pričom všeobecne prípustné maximum je 6) sa snažia pomocou kariet doslova zbaviť tzv. „štychu“. Na začiatku hry sa rozdá každému zúčastnenému 7 kariet. To je množstvo, ktoré stačí, žiadne ďalšie sa totiž neťahajú. Začína hráč, ktorý je najmladší, pričom jeho úlohou je do hry položiť akúkoľvek kartu. Zobrazené číslo (nie uhorky) udáva dôležitú hodnotu pre ďalší priebeh hry. Nasledujúci hráči musia v smere hodinových ručičiek reagovať na túto kartou kartou, pričom k nej môžu položiť kartu s akýmkoľvek číslom. Keď každý zareaguje, dochádza k vyhodnoteniu štychu. Hráč, ktorý položil na stôl kartu s najväčším číslom, dostáva štych tohto štychu. Hráči, ktorí umiestnili karty s menším číslom, sú „v suchu“. Ak dvaja hráči vyložili tie isté čísla, štych zostáva tomu, kto vyložil danú kartu ako posledný v poradí. Takto sa končí jeden štych. Keďže všetci majú na začiatku 7 kariet, hrá sa na 7 štychov, ktoré tvoria kolo, pričom každý štych je zakončený vyhodnotením štychu, ktorý prechádza z kola na kolo, z hráča na hráča. Najdôležitejší je však posledný štych. Hráč, ktorému štych zostane, sa totiž stáva zaštychovaným, a tým pádom na konci kola obdrží počet okuriek podľa poslednej karty, ktorú vyložil. Karty mu môžu udeliť 1 až 5 okurek, pričom ak niekto v poslednom štychu zahral kartu s číslom jedna, tak sa tento počet zdvojnásobuje. Hráč, ktorý dostane viac ako 5 okuriek, vypadáva z hry. Hra sa hrá toľko kôl, kým nezostane jediný víťaz.

pic1824790_mdTáto nenáročná hra však má aj svoje úskalia. Pri hre dvoch hráčov dochádza k nude a nezáživnosti, až pri väčšej skupine 4 a viac hráčov hra začína byť zaujímavejšia, je ťažšie nedostať štych a ľudia sa začínajú baviť. 5 Okurek je preto hra vhodná pri posedení s kamarátmi v krčme, taktiež sa uplatní na dovolenke s rodičmi, je výborná ako zábavka na chatu. Určite sa však nejedná o hru pre náročných hráčov, aj Bang je oproti nej obtiažny ako skúška z matematiky. Najviac môžem vyzdvihnúť jej svižnosť a rýchlosť, ideálnu na krátkodobé pobavenie. Medzi hlavné nedostatky zaraďujem už spomínané haprovanie hrateľnosti v prípade menšieho počtu hráčov a trošku vyššiu cenu zadováženia.

Tak či onak, 5 okuriek nie je zlá hra, len jej chýba hlbšie spracovanie. Postráda väčšinu herných prvkov okrem dominujúcej vysokej miery šťastia a náhody. Pre nenáročných hráčov či rodiny je úžasnou súčasťou ich repertoáru zábavy tak na cestách, ako aj doma. Je ťažké posúdiť, či ju budete považovať za utratené peniaze, alebo si ju obľúbite. No ak oceníte jej nevtieravé čaro, určite vás odmení chvíľami dobrej zábavy a uvoľnenia.

CELKOVÉ HODNOTENIE: 6,5/10

Kozy9

Kozy9

Twitter

In any story, the villain is the catalyst. The hero's not a person who will bend the rules or show the cracks in his armor. He's one-dimensional intentionally, but the villain is the person who owns up to what he is and stands by it.