barcelona

Ako vyzerá barcelonská verzia Comic-Conu? [FOTOREPORTÁŽ]

Evita Urban Evita Urban

Od 15. do 18. mája prebiehala vo Fira de Barcelona (miestna Incheba) výstava komiksov s názvom 32 Saló Internacional del Cómic de Barcelona. Nie, počkajte, výstava nie je tak úplne to správne slovo. Bol to taký malý Comic-Con. A pokiaľ ste nikdy na zahraničných conoch neboli, asi by vás prekvapil.

U nás sú základom conov prednášky a program. Tu nie. Jediné, čo sa ako-tak podobalo na prednášky, boli panelové diskusie. Celý con totiž stavia na tom, že ľudia chodia, pozerajú si vystavené komiksy, nakupujú merch, zbierajú podpisy autorov a kupujú si od nich postery, prípadne sa zúčastnia nejakého workshopu alebo súťaže. Základom je teda merch, ale to neznamená, že takéto cony musia byť nevyhnutne nechutne komerčné. Minimálne tento barcelonský tak nepôsobil. Keď som si kupovala lístok (len tak pre zaujímavosť, jednodňový lístok stál 7 eur), prakticky som netušila, čo ma čaká. Vedela som akurát to, že to bude o komiksoch. Do veľkej miery to bolo spôsobené tým, že detailné informácie sa človek na ich stránke nedozvie, pokiaľ nevie španielsky alebo katalánsky, a to isté platí aj v prípade, že sa na detaily chcete spýtať priamo orgov/staffákov. Napriek tomu, že con bol medzinárodný a hosťami boli zvučné mená ako Brian Azzarello (100 Bullets, Hellblazer, Batman, Superman, Wonder Woman), len veľmi málo ľudí vedelo po anglicky. #fail Myslím, že vám už nemusím hovoriť, prečo som len fotila a netočila s nikým rozhovory… 😀

Musím však povedať, že všetci boli veľmi milí a snažili sa so mnou porozprávať, aj keď mi prd rozumeli. A ako som zistila, rozprávanie rukami-nohami je dobrý strečing. Po malej rozcvičke pri vstupe (snažila som sa zistiť, kde sa predávajú lístky) som sa konečne dostala do areálu… a zrazu som nevedela, čo skôr. Tak som zabočila do prvej haly, ktorú som mala po ruke.

HALA 1 – CÓMICS EN GUERRA

Pri príležitosti všetkých možných vojnových výročí sa orgovia rozhodli venovať tejto téme jednu celú halu. Okrem komiksov sa v nej nachádzali tanky, autá, rôzne šiatre a kopec army cosplayu. A Starwarsáci… 🙂

HALA 2

Hala 1 bola pekná, ale až v druhej hale som našla to pravé orechové. Hneď oproti vchodu sa na mňa usmievala batmanovská expozícia. Okrem steny, pri ktorej ste sa mohli vyfotiť, ste si mohli pozrieť, ako sa Batman vyvíjal a pochopiteľne, tematický merch bol hneď na dosah. Na dosah však boli aj rôzni autori, ktorí na jeho tvorbe spolupracovali. Škoda, že som na tento con mala len piatok doobeda, o štvrtej poobede tam bol napríklad už spomínaný Azzarello…

Hneď vedľa Batmana mal podobnú výstavu aj Wolverine. Akurát že po španielsky sa, chúďa jedno komiksové, volá Lobezno.

O kúsok ďalej oslavoval svoje 85. narodeniny aj Pepek námorník. Pamätáte si ešte túto rozprávku? Keď sme boli malí, tak sme s bratom odmietali jesť špenát, kým nám ju mama neporozprávala…

A aby tých výročí nebolo málo, svoju 20tku oslávil aj Hellboy.

Ak vám pozeranie sa na obrázky nestačilo a nedajbože ste zatúžili po nejakej sociálnej interakcii, mohli ste zabrúsiť do sekcie autorov. Sedeli pekne zoradení pod takým šiatrom, kreslili si, podpisovali sa a predávali svoje diela. Neustále bolo okolo nich veľa ľudí, ale bolo zaujímavé sledovať, ako na tie davy reagujú. Niektorí sa tvárili ako majstri sveta a snažili sa všetkých presvedčiť, že im vôbec nejde o pozornosť, iní boli tak zažratí do kreslenia, že ich nevšímavosť voči masám bola úprimná. Ale cenu za najlepší výraz tváre udeľujem Joanovi Vivesovi, bol jednoducho geniálny! 🙂

COSPLAY

Chcela by som vedieť, ako to tam vyzeralo v sobotu, lebo v piatok som stretla len málo cosplayerov. Veď aj u nás je mimo soboty menej cosplayu, ale tu v Barcelone ho bolo naozaj výrazne málo. Však posúďte sami. Toto sú jediní cosplaeri, na ktorých som vnútri natrafila.

MERCH & PROMO

Ako som už spomínala, základom conu bolo predávanie posterov, podpisov a fan predmetov. A kde sa všetci snažia predať podobné veci za porovnateľné ceny, víťazí ten, kto má najkrajší stánok… Alebo kopec súťaží ako filmové stejdže. Vpredu prebiehala súťaž, zboku vysielali film/seriál a hneď pod tým bolo okienko, v ktorom bolo vystavený súvisiaci merch, ktorý ste si mohli kúpiť niekde za rohom. A stále mali plno…

PIKOŠKA

Tých fotiek z conu tu mám ešte veľa, ale z praktických dôvodov vám ukážem už len tú najväčšiu zaujímavosť. Konkrétne tento kútik s komiksami za plentou. Pôvodne som si myslela, že je to sekcia pre dospelých (if you know what I mean), ale kdeže! Ona to bola politická sekcia! Katalánci sa silou-mocou snažia osamostatniť a odpojiť sa, ale Španielsko im to nechce dovoliť, tak na tému nezávislosť vzniká kopec vtípkov. Aj komiksových. Myslím, že k týmto nebudete potrebovať ani preklad… 😉

Je toho ešte veľa, čo som vám chcela ukázať, ale myslím, že už teraz je tu toho viac než dosť, takže zvyšok fotiek nájdete neskôr na spaceunicornovom Pintereste.

BTW, Čo vravíte na takýto typ conu? Chceli by ste niečo podobné aj na Slovensku?

Evita Urban