batman

Batmanov syn – pulpový animák bez hrdinu [RECENZIA]

Prvým superhrdinom sa stal Superman. Ten oslávil svojich 75 rokov vlani. Dostal k tomu film, s ktorým sú mnohí nespokojní, lebo sa razantne vykašľal na kánon a bol dlhý. Stále však bol vizuálne aj príbehovo silný, takže (ne)spokojnosť s ním je vec osobného vkusu. No nepíšem o Supermanovi. Píšem druhom superhrdinovi, ktorý oslavuje 75 teraz! Batman vznikol rok po mimozemšťanovi a vytvoril ho Bob Kane a Bill Finger. Avšak svoj hraný film k narodeninám nedostal (na to je ešte príliš skoro). Dostal však animovaný.  A ten je… Nenapadá mi iné slovo ako PULPOVÝ.

batman1

V jednej múdrej knižke (Popkultúra: Návod na použitie od Juraja Malíčka) sa píše: „Pulp – Pôvodne spotrebná literatúra pochybnej kvality, dnes slangové označenie toho istého naprieč popkultúrou.“

Slovo pulp v angličtine značí dužinu, ale stalo sa i označením pre paberbackovú literatúru a sci-fi magazíny zo začiatku 20. storočia. Tarzan je pulp, John Carter tiež, Andersonova verzia Troch mušketierov, Svet zajtrajška a Iron Man 3 takisto, ale aj prvé komiksy. To je pulp, ten originálny, aj ten aktuálny. Vec, ktorá je nedokonalá, má blízko k braku a aj tak je populárna. Taký bol, je a bude aj Batman. Aj keď teraz ho tak možno nevnímame. Veď za 75 rokov sa veľa vecí mení a vyvíja.

nightwing

Takže Son of Batman, po našom Batmanov syn je pulpový, až to bolí. Z predlohy, komiksu Granta Morissona, si berie len základné motívy a stavia svoj vlastný príbeh. Je to dobre, lebo ten komiks príbeh nemal. Nebol ani veľmi dobrý, ale vniesol do Batmanovho sveta zásadnú zmenu: Damiana.

Damian je Batmanov syn a vnuk Ra’s al Ghula, ktorý na začiatku filmu umiera a chlapec ho chce pomstiť. Je tu všetko. Nindžovia, súboje na katany, zloduchova podmorská základňa, kráska v ohrození a Batmanovi najironickejší protivníci Man-Bati. Fakt to väčší guláš ani byť nemôže.
Šikovný režisér by ho však ukočíroval a naivitu, ktorú v sebe nesú niektoré prvky, by obrátil na svoj prospech. Ethan Spaulding taký režisér nie je. Pred tým robil Scooby-Doo-a, a to nie je kvalifikácia na Batmana. Na druhej strane DC vie, ako písať dobré komiksové animáky. Výsledok je teda taký zvláštny mačkopes. Na jednej strane je to naivné a smiešne, takže moje desaťročné ja by si to vychutnalo. Na druhej strane je tu hromada krvi, film má rating PG-13, takže detský divák je otázny. Na to sa však vykašlať, je tu zásadnejší problém!

toucan_sonofbatman_2Nikto nevie, kto je hlavným hrdinom! Je to Damian vo svojej ceste za pomstou? Je to Batman, ktorý zistil, že má syna a možno by mohol mať rodinu? Na to, aby nám to bolo jasné, sa film príliš kĺže po povrchu a stavia viac na akcii ako na postavách. Je to škoda, námet je dobrý. A aj pulpové príbehy majú svoje čaro, veď inak by sme ich nemali tak radi. Len čo z toho, keď vo výsledku sa skôr nudíme, lebo príbehu chýba to najpodstatnejšie. Hrdina.

Je to naozaj umenie urobiť z Batmana po 75 rokoch plochú postavu. A natočiť o ňom film, ktorý nám pripomína, že aj on starne.

Navyše Son of Batman ráta s tým, že sa na neho budú dívať fanúšikovia a asi nikto iný. Pokiaľ neviete, ako vyzerajú Man-Bati, kto je Nightwing a čo sú Lazarove jamy, použite Google alebo sa do filmu nepúšťajte.

Deathstroke-in-Son-of-Batman-2014-Movie-Image

Našťastie to nie je až taká strata času. Príbeh odsýpa. Akčné scény sú hlúpe, ale dobre sa na ne díva a majú šťavu. Takisto už aj na tú fúziu anime a západného štýlu sme si zvykli. Po formálnej stránke to vlastne nemá chybu. Len ten obsah je akýsi chudobný. Aj na pulp.

Hodnotenie: 60%