buzzkill cover

Buzzkill: Až do dna

pcs_1-1391339900Niekedy sa stane, že sa chystáte písať o niektorej z novších komiksových sérií, keď tu zrazu BUM! Narazíte na komiks, ktorý vás svojou premisou prekvapí viac než nečakaný kopanec do rozkroku. Ako tvrdí citát scenáristu Marka Waida na obálke prvého čísla komiksu Buzzkill, „Bože, prečo to nenapadlo mne?!“. A ja absolútne súhlasím. Táto miniséria má jednoduchý nápad, ktorý je tak absurdný a pritom originálny, že to ani nie je pravda. Presvedčte sa sami.

pcs_1-1391339890Alkohol vplýva na ľudí rôzne. Niektorích otupuje, iných uspáva a z času na čas sa stane niečo veľmi, veľmi nezvyčajné (tým nemyslím, že sa prebudíte v cudzom meste, v cudzej posteli, s cudzím človekom po vašej pravici/ľavici). Toto je príbeh Rubena, ktorý sa už za mladi presvedčil o tom, čo dokáže alkohol s človekom urobiť. Počas štúdia na strednej škole sa chcel pridať k jednému z mnohých bratstiev, ale najprv musel zložiť skúšku: on a ďalší kandidáti mali vypiť sud piva. Po tme. V pohybujúcom sa nákladiaku. A tak Ruben pil a pil a pil. Až sa niečo stalo.

pcs_1-1391339877Rubenovo telo sa obalilo herkulesovskými svalmi, bol supersilný, vedel lietať, jednoducho získal superschopnosti. Superhrdina bol na svete. Postupom času Ruben zistil, že alkohol nie je to jediné, čo ho nabije schopnosťami. Stačí obyčajná cigareta, káva s kofeínom, alebo tabletka ibalginu. Rubenovi sa ako superhrdinovi darilo, no jedného dňa, narazil na protivníka, ktorý ho dohnal až na pokraj síl. Ich boj bol epický a nakoniec náš hrdina zvíťazil. Aj keď za to víťazstvo zaplatili životmi stovky civilistov. To bol pre Rubena budíček. Rozhodne sa urobiť správnu vec: prestane chľastať.

pcs_1-1391339865Ako už bolo povedané, samotný nápad o detoxikovanom superhrdinovi nie je nijako originálny. Je to v podstate príbeh každého hrdinu (či už super, alebo nie), ktorý sa nechal „opiť“ mocou. Tak prečo by ste si mali tento komiks prečítať? Je niekoľko dôvodov.

pcs_1-13913398511. Hlavná postava

Ruben nie je hrdina. On sa za neho iba považuje. Je to chudák, ktorý sa nechal ovládnuť svojou mocou a všetka tá zodpovednosť mu prerástla cez hlavu. Za to, čo urobil, si zaslúži zomrieť a veľmi dobre si to uvedomuje. A napriek tomu všetkému s ním ako čitatelia sympatizujete.

pcs_1-13913398322. Príbeh

Scenárista Donny Cates vie, ako navnadiť čitateľa a v jeho podaní sa príbeh rúti vpred rýchlosťou ožrana, ktorý zistil, že za rohom otvára krčma, kde nalievajú zadarmo. To, čo začína ako klasický príbeh o hajzlovi, sa postupne mení na osobnú drámu. Plus Cates vie, ako a kedy odkryť ďalšiu vrstvu príbehu. Napríklad Rubenovo pravé meno, alebo čo s tým všetkým má spoločné jeho otec a čo je vlastne pravda a čo lož.

pcs_1-13913398213. Vedľajšie postavy

Správny superhrdinský komiks sa nezaobíde bez superhrdinského tímu a aj tu ho máme. Máme tu každý superhrdinský archetyp, vrátane klasického používateľa mágie. V tomto komikse je to mág menom Doctor Blaqk, ktorý vyzerá ako mix Doctora Strangea a retardovaného Ježiša. Je to postava tak dobre napísaná, že by si zaslúžila vlastnú minisériu.

pcs_1-13913398064. Grafické prevedenie

Kresba Geoffa Shawa je parádne dynamická, detailná a z každého panelu cítiť energiu, ktorú do nej vložil. Jeho štýl je podobný štýlu Tradda Moorea (The Legend of Luther Strode) a Seana Murphyho (The Wake). Navyše ak ide o flashbacky, tak je koloring robený klasicky, rastrami. Takže vieme, čo sa v akom časovom období odohráva.

Buzzkill je pre mňa jednou z najlepších minuloročných uzavretých minisérií a mali by ste si ju prečítať.

pcs_1-1391339800