daredevil

Daredevil: End of Days

daredevil1Keď bol vydaný prvý diel tejto osemdielnej minisérie, tak som bol neskutočne zmätený. A určite som nebol jediný. Prvý diel totiž vyšiel minulý rok v decembri, keď Daredevil vystupoval nielen vo vlastnej sérii, ale aj v sériách New Avengers, The Amazing Spider-Man, Winter Soldier a v mnohých ďalších. A to, čo sa stalo v Daredevil: End of Days, naznačovalo, že nemôže ísť o klasického Daredevila, ktorý toho vidí viac než bežný slepý človek a mláti ľudí svojou multifunkčnou paličkou. Alebo áno? Je End of Days niečo ako Wolverine: The End, Punisher: The End a Hulk: The End? Či ide o Daredevila z alternatívnej reality? Ale aby ste pochopili, ako to myslím…

daredevil3Matt Murdock (alias Daredevil) je mŕtvy. Nešlo o žiadny klon či dvojníka, jeho telo nebude vzkriesené organizáciou Hand. Je jednoducho mŕtvy. Prestal existovať. Odobral sa do Neba/Pekla. Je kaput. Daredevilov posledný boj trval hodinu a štyridsaťpäť minút. Jeho ringom boli ulice Hell´s Kitchen a protivníkom mu bol muž, ktorý nikdy neminie, magor s terčíkom na hlave, Bullseye. Ten svojho večného nepriateľa zniesol zo sveta pomocou Daredevilovej paličky. Vrazil mu ju do hlavy takou silou, že prešla hrdinovou hlavou skrz naskrz. Posledným slovom Matta Murdocka bolo, „Mapone“. Je to meno? Je to vec? Kto je to? Čo je to?

daredevil4To musí zistiť Ben Urich. Pretože práve o ňom je tento príbeh. Nie o Daredevilovi (aspoň nie priamo). Ben je investigatívny novinár pracujúci pre to, čo zostalo z Daily Bugle. Tlač je totiž už pár rokov mŕtva. Ale to nezastavilo J. Jonaha Jamesona. Ten chce, aby Ben napísal o smrti hrdinu, keďže kedysi boli veľmi dobrí priatelia. Ben odmietne, pretože vie, že pri veľkých udalostiach v meste sa ľudia tvária, ako keby nič nevideli a odmietajú komunikovať s novinármi. Ale nakoniec urobí Jonahovi po vôli a vyrazí do ulíc. A čistou náhodou naďabí na svedka, ktorý nahral posledné slovo Matta Murdocka. Na to, aby Ben zistil, čo Mapone znamená, bude musieť pátrať v spomienkach a kontaktovať ľudí, ktorý mali kedysi s Daredevilom dočinenia. Hrdinov, ale aj zlosynov.

daredevil5Daredevil: End of Days je krásnou poctou Daredevilovi a jeho príbehom. Túto osemdielnu minisériu dostal na starosti expert na slovo vzatý – Brian Michael Bendis. Ten bol, podobne ako jeho kolega Ed Brubaker, zodpovedný za tie najlepšie -krásne noirové- Daredevilove príbehy. No aj Bendis potreboval pri takomto megaprojekte pomoc, a tú mu poskytol multitalentovaný kreslič/scenárista David Mack. Prvú verziu scenára ponúkli Marvelu už v roku 2007. Samotný príbeh je krásnou poklonou filmovej klasike Občan Kane.

Pokiaľ ide o postavu Bena Uricha, tak ten je v tomto príbehu už novinársky dinosaurus. Je to posledný z investigatívnych reportérov. Bendis a Mack si ho zvolili ako protagonistu, pretože chceli hrdinu, ktorý by dal čitateľom objektívny pohľad na Daredevilov život. Čo bola výborná voľba, pretože keď čítate komiks s Daredevilom, tak vidíte svet jeho „očami“, jeho zmyslami. Lepšie sa človek stotožní s bežným smrteľníkom, ktorý sa musí prebíjať svetom plným hrdinov a zlosynov. A tých je viac než dosť. End of Days je totiž krásnou prehliadkou nadľudských aj bežných indivíduí, ktoré skrížili Daredevilovi cestu. Či už priamo, alebo nepriamo.

daredevil6

Máme tu bežné nuly (Owl, Leap Frog, Turk, Bullet), ktoré toho veľa v živote nedokázali, ale aj ľudí, ktorý si šli za svojím, nech sa dialo čokoľvek (Kingpin, Gladiator, Bushwacker, Purple Man, Bullseye) a presadili sa. Na pokec sa zastavia aj Frank Castle aka Punisher, Nick Fury a šéf organizácie Hand. A keďže bol Matt Murdock riadny sukničkár, Ben sa bude musieť stretnúť s jeho minulými láskami. Elektrou, Typhoid Mary, Echo a jeho exmanželkou Millou.  Je sa jednoducho na čo pozerať a ak máte načítané Daredevilove príbehy písané Millerom, Brubakerom, alebo Bendisom, tak si to maximálne užijete. To isté sa týka aj stránky kresličskej.

daredevil7

Kresbu dostali na starosti až štyria kresliči. David Mack, Klaus Janson, Bill Sienkiewicz a Alex Maleev.  Keď sa v príbehu objaví nejaká známa postava, tak ju Bendis priradí ku kresličovi, ktorý sa svojim podaním danej postavy presadil. Keď sa dostane ku slovu Elektra, tak na pozíciu kresliča nastúpi Bill Sienkiewicz, ktorý sa zapísal do podvedomia čitateľov svojou sériou Elektra Assassin. Kingpin v jednu chvíľu vyzerá tak, ako ho Bill kreslil v príbehu Daredevil: Love & War. Keď spomína Ben Urich na Mayu Lopezovú alias Echo, kresličom je David Mack. Čisto noirové pasáže zase krásne zvláda Alex Maleev. Akonáhle sa spomienkové sekvencie skončia, príbeh je opäť kreslený Klausom Jansonom.

daredevil8Príbeh End of Days sa síce odohráva v budúcnosti, ale vizuálne má veľmi blízko ku špinavým a zvráteným mestám, aké môžete vidieť v neo-noirových filmoch šesťdesiatych a sedemdesiatych rokov. Celé to Urichovho hľadanie pravdy/túlanie sa v špinavom meste mi pripomenulo filmy Taxikár s Robertom DeNirom, alebo klasiku Čínska štvrť s Jackom Nicholsonom.

Táto osemdielna miniséria má výborné easter eggy. Tie sú hlavne pre skalných fanúšikov, ktorý toho prečítali viac než len pár komiksov. Sú tu priame odkazy na tie najlepšie príbehy písané Frankom Millerom, alternatívna obálka tretieho čísla je odkazom na komiks Daredevil číslo 182 (len je na náhrobnom kameni meno Matthew Murdock a objíma ho Elektra) a jedna stránka šiesteho čísla je krásnou poctou obálke Amazing Fantasy číslo pätnásť z roku 1962 (prvé predstavenie Spider-Mana). V jednu chvíľu uvidíte priamy odkaz na príbeh Wake Up, v ktorom vystupoval chlapec menom Timmy. Ten v príbehu zohrá veľmi dôležitú úlohu. Prípadne útok ninjov Hand sprevádzaný doslova dažďom šípov vám pripomenie staré dobré časy Franka Millera vo vrcholnej forme (300, miniséria Wolverine, ktorú písal Chris Claremont). A to je iba začiatok. V texte, ktorého je neskutočne požehnane, nájdete rôzne odkazy a narážky na minulé udalosti.

Daredevil: End of Days je prekrásny list na rozlúčku s jedným z najznámejších hrdinov vôbec. Je to oslava všetkého, čo Daredevil v komikse predstavuje.  A definitívne to stálo za to čakanie. Absolútne odporúčam.

daredevil9