doomboard

DOOM: The Boardgame [recenzia]

Kozy9 Kozy9

dsc00146Pár článkov dozadu som sa venoval recenzii komiksu na námet tejto kultovej počítačovej hry, ktorá predstavovala jeden zo základných kameňov moderných FPS hier. Dnes sa pokúsim o analýzu veľmi podarenej stolovej odnože tohto univerza a aj navzdory menšej popularite a podpory zo strany vydávateľa (FantasyFlightGames) sa posnažím navnadiť vás okúsiť pomerne unikátnu stolovku Doom.

Samozrejme, že Fantasy Flight Games obdržali plnohodnotnú licenciu zo strany idSoftwareu, a tak z hľadiska prezentácie a pútavosti Doom dosahuje vysokú úroveň. Zákutia vesmírnej stanice UAC napadnuté mimozemskými bytosťami ešte nikdy nevytvárali tak malebný a graficky podarený celok. Hoci sa nám do rúk dostáva koncepcia tretieho pokračovania (2004), podarilo sa jej vytvoriť hororovú atmosféru, a tak mi absencia staršieho designu hier z počiatku 90. rokov neprekáža.

dsc00149Hra obsahuje množstvo detailne spracovaných postavičiek (nájdeme tu 3 mariňákov, klasických impov, ale aj legendárnych Kyberdémonov) vo viacerých farebných prevedeniach. Ďalej sa tu nachádzajú väčšie kusy hernej plochy, ktorá sa vyskladá na základe scenára, kartičky pomáhajúce démonom alebo mariňákom a samozrejme, žetóny a plánik inventáru.

Stolovka Doom je založená na princípe hrania s určitým scenárom. Podobne ako pri rôznych hrách na hrdinov, aj Doom má svojho pána jaskyne, no tentoraz ho predstavuje zástupca mimozemšťanov. Možno sa to zdá nelogické, že hráč je zároveň strojcom diania, no ak sa dostanete do herných princípov, tak si uvedomíte, že aj navzdory tomu je dosť obmedzovaný a ak chce vyhrať, musí sa naozaj snažiť a taktizovať.

dsc00157Vyhrať proti mariňákom je totiž nadmieru obtiažne, a tak sa dostávame k prvému nedostatku. Nevyrovnanosť strán. Zatiaľ čo jedna si to užíva (aj keď to záleží od scenára) a strieľa zombie a iné stvorenia jedna radosť, strana zlých musí vynaložiť všetkú námahu na to, aby svojmu oponentovi aspoň trochu naložila alebo znepríjemnila život. V skratke, na to, aby hra fungovala, je potrebné vytvoriť kvalitný scenár, ktorý udáva, kedy ktorá strana vyhrá, ako sa rozmiestnia veci a ako sa vygeneruje mapa.

Ako som už spomenul, toto všetko má na starosti hráč za príšery a hráči za mariňakov si iba užívajú atmosféru hry. Každá hra môže byť iná a je iba na vás, či si vytvoríte vlastný scenár s vlastnými zvratmi a cieľami hry, alebo sa necháte jednoducho inšpirovať desiatkami scenárov na fan stránkach. Samotný ťah jednotlivých hráčov je ovplyvnený viacerými faktormi, no v jednoduchosti sa herný systém zakladá na pomerne veľkej časti náhody, šťastia a väčšina úkonov je sprevádzaná hodmi kociek. Mariňáci prehľadávajú útroby základní, nachádzajú nové efektívnejšie zbrane, používajú lekárničky a strieľajú nepriateľov. Démoni majú za úlohu prekaziť počínanie mariňákov a zabrániť ich výhre.

Doom_Boardgame

Žiadna hra Doom nie je rovnaká a jej komplexnosť a inovatívne pravidlá spájajúce prvky klasickej rpg hry s prvkami kariet a figúrkových hier robia z Doom unikátnu stolovú hru ponúkajúcu zábavu na desiatky hodín.

Medzi hlavné pozitíva považujem hlavne námet, inovatívne spracovanie a komplexný herny systém zosilňujúci klasickú doomovskú atmosféru. Ďalej chcem poukázať na kvalitne spracovaný dizajn nielen figúrok, ale aj jednotlivých častí hracej plochy a primeranú hernú dobu dosahujúcu prijateľné 2 hodiny.

Nikto nie je dokonalý, a tak musím poukázať aj na nejaké tie nedostatky. Hlavnou prekážkou zahrať si Dooma je takmer nulová podpora zo strany vydávateľa a distribúcia do Česka a Slovenska bola žiaľbohu ukončená. Zohnať túto stolovku je obtiažne a rôzne obchody hlásania momentálnu nedostupnosť.

C4CAF7B79487436D8784BBEFAC0740E9

Druhou prekážkou je vyššia cena. Hra stojí okolo 1200-1300 Kč (cca 50eur), no som si istý, že by ste kúpu neoľutovali.

Ďalej považujem za malý nedostatok zameranie na užšiu obec hráčov, vyvražďovanie démonov nie je pre každého. Doom má taktiež problém s vyrovnaním herných strán a je obtiažnejšie nájsť scenár, ktorý by nejakú tú rovnosť vytvoril.

Posledným negatívom hry Doom je náročnosť jej prípravy. Každá hra je sprevádzaná dotváraním herného sveta na základe scenára, ktorý by ste mali mať naštudovaný (teda prinajmenšom letmo). Doom nie je stolovka, ktorú iba vybalíte a môžete hrať, vyžaduje si dlhšiu prípravu, a to môže pár ľudí odradiť.

VERDIKT: Napriek všetkým negatívam je Doom prvotriedna stolová hra s inovatívnym a sviežim herným systémom, prekvitajúcim komplexnosťou a možnosťami. Pre náročnejších hráčov predstavuje prvotriednu zábavu a som si istý, že by si v nej dačo našli aj menší nadšenci. Kúpu jednoznačne odporúčam a taktiež dúfam, že budeme môcť v blízkej budúcnosti očakávať doplnenie zásob na území ČR a SR.

HODNOTENIE: 80%.

Kozy9

Kozy9

Twitter

In any story, the villain is the catalyst. The hero's not a person who will bend the rules or show the cracks in his armor. He's one-dimensional intentionally, but the villain is the person who owns up to what he is and stands by it.