dreampolice

Dream Police: Snívať a brániť [RECENZIA]

pcs_1-1409498410Každý má svoj vysnívaný projekt. J. Michael Straczynski, uznávaný scenárista a tvorca kultového seriálu Babylon 5, si ho splnil v roku 2005. Išlo o 38-stranový one-shot vydaný pod hlavičkou Icon (sesterská značka vydavateľstva Marvel) a nazvaný Dream Police.  Premisa bola jednoduchá. Existuje miesto zvané Dreamscape, v ktorom žijú a pracujú sny. Ale ak niekto z nich nechce zohrať úlohu o sne, v ktorom má, alebo voľakto dáva snívajúcim nesprávne sny, vtedy musí zasiahnuť snová polícia.

Dream Police by sa dalo opísať ako sci-fi noir, ktoré svojim poňatím pripomína Powers Briana Michaela Bendisa, alebo Kabuki Davida Macka. Na one-shote sa podieľal Mike Deodato Jr. (Spider-Man, Avengers), ktorý svojou kresbou prispel k tónu a vyzneniu celého príbehu. Hlavný editor Marvel Comics sa po vydaní vyjadril, že detektívi Joe Thursday a Frank Stafford zo snovej polície sa určite raz vrátia. O osem rokov a pár mesiacov neskôr k tomu naozaj došlo.

pcs_1-1409498399Dreamscape navštevuje každú hodinu sto miliónov snívajúcich. Niektorí prichádzajú, aby opäť prežili svoju minulosť, iní zas preto, aby si predstavili svoju budúcnosť. Všetko by malo prebiehať bez problémov, ale ak nejaké nastanú, vtedy zasiahne snová polícia. Joe Thursday a Frank Stafford zažívali klasický pracovný deň. Papierovačky, trvalé zhmotnenie draka (tak to dopadne, keď má dieťa prisilnú predstavivosť) a odmietanie meniča podoby pracovať. Jednoducho klasika.

Joe Thursday a Frank Stafford sú partneri. Boli. Sú. Boli partneri. Celé roky. Sú partneri. Joe Thursday pracuje pre snovú políciu a jeho partnerom je Kate Black. Sú partneri už celé roky. Nemá rada, keď ju volajú Katie. Ich pracovný deň bol bežný. Papierovačky a náhodná vražda spôsobená snívajúcim. Jednoducho klasika. Ale potom sa stalo niečo zvláštne. Joe zaspal. Snová polícia nespí. Nikdy. A čo je zvláštnejšie, prisnil sa mu muž, ktorý sa mu zdal povedomý.

pcs_1-1409498387Musím povedať, že Straczynski skonštruoval a vykreslil svoj svet absolútne dokonale. Dreamscape je presne také miesto, v akom by sa mohli odohrávať naše sny. Nehovoriac o jeho obyvateľoch, ktorí sú zodpovední za to, aby všetko fungovalo, ako má. Meniči podoby sa dokážu premeniť na ľudí a zvieratá, o ktorých sa ľuďom sníva. Architekti sú škriatkovia budujúci a navrhujúci neustále sa meniace scenérie snov.

Echá sú odrazy snívajúcich. Ak sa niekedy v sne vidíte, vidíte Echo. Nočné mory sú prosto nočné mory. Nočné tvory sú sny šialených ľudí a psychicky narušených zločincov. Na všetko dozerajú Starší a na absolútne všetko zase Dozorcovia. Tí sa zapoja do diania iba v najhoršom prípade: ak si snívajúci uvedomí, akú má v sne moc a nechce sa prebudiť.

Pekne sú zobrazené aj miestne, neustále sa meniace reálie, ktoré sa absolútne vymykajú normálnosti. Jeden príklad za všetky: reštaurácia, v ktorej pravidelne jedávajú naše hlavné postavy. Na prvý pohľad ide o obyčajný podnik, ale ak tam strávite istý čas, zistíte, že reštaurácia sa každú chvíľu mení. Najprv jete burger, potom čínu, karí, tacos, alebo mimozemské očné bulvy.

pcs_1-1409498373Na pochopenie príbehu nemusíte mať prečítaný one-shot z roku 2005. A tentoraz je komiks vydávaný vydavateľstvom Image Comics. Dream Police bol pôvodne zamýšľaný ako paródia na seriály z policajného prostredia, odohrávajúce sa v šesťdesiatych a sedemdesiatych rokoch. Chvalabohu, z toho nápadu zišlo a máme tu príbeh, ktorý je výborným mixom urban fantasy a detektívky. Mikea Deodata Jr. vystriedal kreslič Sid Kotian, s ktorým Straczynski už spolupracoval na minisérii Apocalypse Al a podobne ako v tom komikse, aj tu odviedol perfektnú prácu.

Dream Police je pre všetkých, ktorým sa zapáčil napríklad snový svet Sandmana a chcú sa ponoriť do sveta, ktorý je podobne krásne fantastický a desivo krásny. Navyše, je to výborná detektívka.