skola

Drsná škola: Roboti, špina a hromada nábojov

Drsna_skolaHovorí sa, že cyberpunk je mŕtvy. Občas sa to stane, že niektoré žánre stratia na opodstatnenosti a zaujímavosti. Vyčerpajú sa a už nie je nimi čo povedať. Alebo horšie: preniknú do mainstreamu a rozpustia sa v iných žánroch, v márnej snahe tvorcov prísť s niečím inovatívnym.

Čosi podobné sa stalo aj cyberpunku. Zásluhou Matrixu vie mainstream, že tu niečo také je a on sa upravil, aby ho davy zvládli. Biopunk, steampunk… Machri cez škatuľky by vám ich vymenovali dvadsať. Všetko je to cyberpunk… a zároveň nič z toho.

geof-darrow-drsna-skola-2A pritom stačí tak málo… Len hromada akcie, jedinec proti zvyšku sveta a roboti. Bodka, nič viac.

Ono vlastne ani ten cyberpunk nevznikol z ničoho. V postate je to spoločné dieťa prvých počítačov, sci-fi a noirových detektívok.

A filmy zo série „noir“ sa u nás nazývajú aj „drsná škola“.

Drsná škola je komiks z autorskej dielne výtvarníka Geofa Darrowa a scenáristu Franka Millera, ktorého som spomínal už pri Darebákovi. Meno väčšine nič nepovie, ale je to chlapík, čo sa podieľa na vizuálnej stránke Matrixu. Spoločne do komiksovej podoby adaptovali poviedku Philipa K. Dicka Elektrický mravec.

Písať o tomto komikse je zložité, vyvolal vo mne rozpor. Na jednej strane je v ňom niečo nízke, čím sa neoplatí obťažovať, čo je určené len „vyvoleným“. Na strane druhej, je to silný umelecký zážitok, o ktorom treba hovoriť.

07a96b1f61097ccb54be14d6a47439b0

Cyberpunk je mŕtvy nie preto, že stratil na zaujímavosti, ale preto, že zovšednel. Je tak všedný, že mi to niekto musel povedať, aby som si to všimol. Ja, vy, každý pozerá na svet cez monitor, cez počítač riešime, kto sme, privlastňujeme si náhradné virtuálne identity, tvoríme obraz o sebe a filtrujeme obraz o svete. Cyberpunk je o súboji jedinca s korporáciami. Je to o tom, či nosíme značkové veci pre ich pohodlnosť, alebo pre značku. Kto sme? Ľudia, originály, alebo len produkty, výsledky šikovnej kampane? O tom je aj Drsná škola.

5623406-drsna-skola-hardboiled-comicsOd príbehu veľa neočakávajte. Príbeh je jednoduchý, obsahujúci všetky základné prvky, ktoré má obsahovať (skazenú, korporáciami ovládanú spoločnosť, krízu identity, drsňáka s presnou muškou, a samozrejme robotov), takže  ničím neprekvapí. Hrá to na rovinu, je len o akcii, krvi a súčiastkách. Zbesilá jazda, ktorá pobaví. Pravoverné B-čko. Nič, čo by urazilo, nič, pri čom treba veľa filozofovať. Načo aj? Takto to máme radi.

Drsna_skola_14Ale ak si chceme akčný príbeh vychutnať naplno, treba ho patrične nakresliť. A kresba Drsnej školy je… fenomenálna. Čiary, oblúky množstvo detailov a surrealistický nádych. Každý jeden panel je plný, nie je v ňom jediné prázdne miesto. Skryté narážky, vtipy, ale aj znepokojujúco vložené symboly. Je tam toho veľa, priveľa, až sa pri čítaní stane, že zabudnete na príbeh a skúmate jeden obrázok aj desať minút. Darrow sa vyžíva v detailoch, atmosféru skazenosti buduje neustálym pridávaním prvkov. Všade sa váľajú kopy odpadkov, hromady polonahých a nahých ľudských tiel, ktoré si neodopierajú žiaden pôžitok. Symboly zbavené ich významu sa kopia všade, bez ladu a skladu. Všetko stratilo na cene, lebo všetkého je priveľa. Nádych ošarpanosti ešte podčiarkuje retro-futuristický dizajn. Nie je to kresba, ktorá sadne každému. Je šokujúca, nevyspytateľná, plná hadičiek a mechanických ramien. A zvlášť pôsobia celostránkové alebo dvojstránkové panely. Drsná škola vyšla vo veľkom formáte a v tomto formáte naozaj ohuruje. Kdesi na obale by mala mať nálepku s varovaním.

19103_3Jednoduchý príbeh zaobalený do netradičnej kresby plnej špiny. Akcia vyzerá monumentálne, dej má spád. A komu sa to zapáči, môže si tú jazdu zopakovať. Hromada narážok a detailov mu zaistí, že aj po piatykrát objaví niečo nové. Drsná škola je presne tým, čím chcel byť vlaňajší Totall Recall – undegroundovým brakom dostupným hlavnému prúdu, znepokojujúcou zábavou so strhujúcou atmosférou.

Opäť to nie je komiks pre každého. Pre niekoho bude svet Drsnej školy až príliš drsný, niekomu bude vadiť chudobný príbeh. Ale fanúšikovia sci-fi, zaujímavej kresby a akčných B-čok, kde hrdina ničí nepriateľov po stovkách efektnými výbuchmi, budú nadšení. Za seba môžem povedať, že som spokojný. Cyberpunk je vraj mŕtvy, ale človek tomu verí ťažko, keď listuje Drsnou školou. Trúfnete si naň?

Orientačne: 75%