Screen Shot 2015-08-29 at 10.22.36

Druhá šanca – prvá kniha začínajúceho autora [RECENZIA]

Čierna kniha s jednoduchou obálkou, ktorá nič nenapovie. Anotácia prinesie viac otázok ako odpovedí. Meno Michal Škombár vám tiež asi nič nepovie. Druhá šanca je jeho autorská prvotina. Komentáre na stránke Martinusu ho chvália. Stojí teda kniha za prečítanie?

Nebudem vás napínať. Druhá šanca, ako kniha, je jeden veľký, ale zaujímavý problém. Škombárov text má všetky chyby, ktoré text začínajúceho autora môže mať. Môžete si otvoriť ľubovoľnú stránku pre amatérskych autorov a na nej ľubovoľný text a nájdete tam rovnaké chyby. Otvorte si hociktorú príručku písania a presne pred tým, čo nájdete v Druhej šanci, vás bude varovať.

O akých chybách hovorím? Opakovanie slov či myšlienok, zbytočne dlhé popisy, nefungujúce prirovnania, neprirodzené vyjadrovanie postáv, zbytočné odbočky v deji a podobne.

Tieto chyby, samozrejme, nemajú nič spoločné s talentom. Michal Škrobár talent má, len je ešte surový, neobrúsený. Tieto chyby sa vyskytujú u všetkých amatérskych a začínajúcich autorov a sú dôsledkom jedinej veci – nevypísanosti autora.

Inak povedané, autor ešte nevie narábať s textom, nevie, čo sa do neho hodí a čo nie. Z tohto dôvodu sa odporúča začínajúcim spisovateľom písať hlavne poviedky a zúčastňovať sa súťaží s obmedzeným počtom znakov. Aby sa naučili pracovať s dynamikou textu a vedeli rozlíšiť, kedy je menej viac.

Druhá šanca tým trpí.

Text obsahuje množstvo synoným, opakovaní a hlavne neuveriteľne veľa popisov toho, čo hlavný hrdina pri tej-ktorej činnosti cíti. Kdesi pod touto hlušinou sa istotne nachádza celkom príjemný akčný román, len je problém ho tam vidieť. Príliš detailné opisy zabíjajú akciu i napätie.

Ďalším výrazným problémom je nálada knihy. Netvrdím, že každý príbeh z prostredia špiónov by mal byť preplnený cynickým humorom a temnotou, ale takisto by nemal byť priveľmi idealistický. Postavy sú na seba prevažne milé, nenadávajú, za všetko sa ospravedlňujú, všetko je dokonalé. Neuveriteľne dokonalé. Príbeh pôsobí teda iba „akože“, atmosféra je príliš perfektná a umelá na to, aby sme sa o postavy skutočne báli. Nehovoriac o tom, že v prvej polovici knihy chýba dramatický dej a príbeh je skôr epizodický. Logické diery sa pri začínajúcich autoroch už považujú za samozrejmosť a ani tu nechýbali.

Druhá šanca má však aj niečo do seba. Michal Škombár si zaslúži obdiv, že napriek svojmu mladému veku dokázal napísať a vydať knihu. Zvlášť to platí, ak vezmeme do úvahy, že je podobne telesne postihnutý ako jeho hrdina. Prvé kapitoly tak majú autobiografický rozmer a sú najuveriteľnejšie z celej knihy. Tiež treba dodať, že pod tou hromadou zbytočného textu sa nachádza síce priemerný, ale inak dobre vymyslený príbeh. Občas sa cez tie hromady a hromady slov zablysol i nejaký vynikajúco napísaný moment. Škombár má talent, ale to sa už asi opakujem. Len by bolo fajn, keby namiesto písania rozsiahlej trilógie investoval čas do zlepšovania sa. Mohol by skúsiť napísať zbierku poviedok. To by mohlo byť zaujímavé čítanie, ak by popri tom autorsky dozrel a našiel si svoj štýl.

No najsmutnejšie na tom celom je, že trh, knižný trh si absenciu kvality Druhej šance nevšimne. V trende „young adult“ literatúry, kam Druhá šanca určite patrí, je toto vlastne štandardom. Či už na domácej, alebo zahraničnej scéne. Neskúsení a nevypísaní autori vydávajú rozsiahle ságy a neskúsením čitateľom to stačí. Súmrak je očividným príkladom, aj 50 odtieňov sivej trpí podobným problémom. Ak by sme podobný prešľap hľadali v domácich vodách, môžeme siahnuť po Mariotových dedičoch od Maji Holecyovej.

Druhá šanca je teda nevydarenou prvou šancou mladého autora. Škombár v budúcnosti možno bude vynikajúcim spisovateľom. No ešte ním nie je. Čitatelia mu to však odpustia a my, kritici, s tým nič nenarobíme. Vo všeobecnosti sa však nevymyká z priemeru. Niekomu to možno bude stačiť.

Hodnotenie: 40 %

A ešte filmový trailer: