Logo

The Elder Scrolls II: Daggerfall

mnyxta mnyxta

Keď ste pobehovali so svojou postavou po celom Skyrime a na každého okoloidúceho kričali FUS RO DAH, zamýšľali ste sa nad tým, čo sú to tie Elder Scrolls a prečo sa hráte až piaty diel? Alebo patríte medzi ľudí, čo zatvárali brány do Oblivionu, či dokonca jazdili po Vvardenfelle na prerastených blchách?

Všetci napäto čakajú na The Elder Scrolls (TES) Online, no my sa presunieme do dôb ešte dávnejších. Keď sa voda sypala a piesok lial a vaša babička si mohla prvýkrát spokojne naladiť Markízu. Písal sa rok 1996, väčšina počítačov bežala na DOSe a vtedy ešte vždy pomerne neznáma firma s názvom Bethesda Softworks práve vydala The Elder Scrolls II: Daggerfall. Hra vyšla iba dva roky po prvom dieli s názvom Arena, ktorý si ľudia prekvapivo obľúbili (autori pôvodne zamýšľali gladiátorskú hru, ale boli príliš nadšení tým, ako vyzerala Ultima Underworld, tak sa nakoniec rozhodli  spraviť RPG – preto ten podivný názov). Ak s podobnými hrami ale nemáte skúsenosť, radšej ju ani neskúšajte. Ak si nedáte povedať ani napriek tomu, nedeste sa. Nutkanie vypichnúť si oko vidličkou je pri hraní Areny úplne bežné. Daggerfall je na tom o niečo lepšie a dokonca je celkom pravdepodobné, že pôžitok z hrania bude väčší než vaša frustrácia.

Grafika

Screenshot 2014-01-10 19.56.40Každý Minecraft maniak vám potvrdí, že pixely sú dnes in. Čím väčšie, tým lepšie. Grafika Daggerfallu ale nie je iba o pixeloch. Developeri Daggerfallu si totiž povedali, že 2D grafika je pre padavky. Na full 3D si však netrúfli. Spravili teda kompromis – 2,5D. V dnešnej dobe to znie megaesteticky – 2D pohyb v 3D prostredí, ako má napríklad Trine, je predsa super vec. Tu je to ale trochu naopak. V 3D priestore pobehujú 2D objekty. Občas si teda pripadáte, akoby ste sa hrali Super Paper Mario. A predsa len je trochu creepy, keď na vás predavač v obchode neustále zíza, lebo mu nespravili zadnú stranu.

Svet

rozloha

Keď sa Skyrim chvastá svojou obrovskou krajinou, je to naozaj milé. Ale potom príde Daggerfall a Skyrimu vyhŕkne slzička. Svet v Daggerfalle je obrovský (1700x väčší než Skyrim). Na rozdiel od novších hier zo série je totiž procedurálne generovaný. Nemusíte sa teda obávať, že by ste nemali čo objavovať. Pravdepodobne vás to ale rýchlo omrzí, keďže drvivá väčšina sveta vyzerá veľmi podobne.

Rozlohou sa Daggerfall dostal do vydania Guinnessovej knihy rekordov (2008 – Gamer’s Edition). A okrem toho ešte jedným údajom – natrafiť môžete na trištvrte milióna NPCčiek.

Nemusíte sa ale desiť, že by ste to celé mali prechádzať pešo. Jazdiť môžete na svojom 2D koňovi a ak sa cítite veľmi bohato, môžete si zaobstarať vlastnú loď.

Gameplay

Daggerfall je stredoveké RPG. To znamená, že GPS sa do vašej výbavy ešte nedostalo. Questy teda plníte old-school style – na inštrukcie sa musíte pýtať okoloidúcich.

Ovládanie je tiež veľmi špecifické. Aby ste sa naozaj vcítili do svojej postavy, máte v moci jej ruku – pohybmi myšou rozhodujete, ktorým smerom bude udierať váš meč/sekera/palcát. Pohyb postavy sa dá, podobne ako pri iných starých CRPG, riešiť čisto klikaním po obrazovke, ale našťastie sa dá prestaviť aj na štandardný mód „WASD + myš pre pohľad“ .

Screenshot 2014-01-10 19.44.26

Priemerný dungeon v Daggerfalle je záležitosť tak na pol dňa. Niekoľkoposchodový komplex spletitých chodieb si pokojne prejdete aj celý, kým narazíte na to, čo hľadáte. Ale nebojte sa, pomôže vám v ňom zorientovať sa sofistikovaná 3D mapa.

Keď v novších TES svojej postave omylom vyzlečiete všetko, čo má na sebe, ešte vždy ju chráni cudné spodné prádlo. Skyrim má teda obrovskú hromadu módov, ktoré sa starajú o všetky vaše úchylky. Daggerfall ich nepotrebuje. Prepare for built-in full frontal nudity.

Screenshot 2014-01-10 19.40.39

Príbeh

Hra sa odohráva okolo zálivu Illiac Bay – v provinciách Hammerfell a High Rock. Na začiatku hry vám starý známy Uriel Septim VII oznámi, že v hlavnom meste Daggerfallu (s prekvapivým názvom Daggerfall) straší duch zosnulého kráľa Lysandusa. Po celom meste sa jeho prenikavým hlasom ozýva slovo „vengance“ a po zotmení sa neodporúča vychádzať von, lebo je pravdepodobné, že si vás po ceste odchytí nejaký prívetivý duch/prízrak a domov sa už nevrátite. Septim vás pošle celý problém poriešiť, ale vy sa pri tom exorcizme akosi zdržíte.

V hre sa štandardne dozviete pomerne veľa o celom Tamriele a jeho histórii, predovšetkým vo forme kníh. Ako jediná hra zo série obsahuje aj zbierku vtipov.

Screenshot 2014-01-10 19.34.13

Bugs and Glitches

Daggerfall je asi jediná hra, kde je každodenné využívanie bugov a glitchov legitímnym spôsobom hry.  A keďže v deväťdesiatych rokoch sa nepatchovalo tak ľahko ako dnes, musíte sa s nimi jednoducho zmieriť.

„Nakupuje“ sa napríklad tak, že si v obchode počkáte, kým sa neskončí otváracia doba. Poličky tovaru sa v momente prepnú z nakupovacieho módu do kradnúceho. Ale keďže predavač je iba statický 2D sprite, nehrozí vám, že by zakročil. Navyberáte si teda, čo sa vám páči a on od vás tovar ochotne odkúpi (netreba žiadny špeciálny kontakt na odpredávanie kradnutého tovaru v cechu zlodejov).

Štandardný spôsob, ako sa zbaviť príliš silného protivníka, je počkať, kým sa niekde nezasekne alebo sa neprepadne do textúry. O niečo nepríjemnejšie je, keď sa to podarí vám a uprostred dungeonu sa prepadnete do nekonečnej čierňavy (The Void), na konci ktorej vás čaká pomerne tvrdý pád. Niektorí hardcore hráči sa ale tento bug naučili využívať ako nástroj na získanie prehľadu o dungeone. Hovoria si Void Rangers.

Screenshot 2014-01-11 23.16.05

Záver

Je zaujímavé pozrieť sa, ako sa séria TES vyvíjala. Daggerfall je fascinujúci svojou rozlohou, nostalgickou hodnotou a zabugovanosťou. Ak ste ho ešte nehrali, rozhodne stojí za vyskúšanie. Dnes je už abandonware, a tak si ho môžete stiahnuť zadarmo. Stačí DOSbox a istá dávka trpezlivosti.

mnyxta

mnyxta

Twitter

U Vesmírneho jednorožca edutainer, filozofiou hybrid geeka a hipstera, fascinovaný jazykmi (s výrazne angloslovenským, prekomplikovaným a ťažko zrozumiteľným prejavom). Miluje počítačové/stolové/slovné hry (hlavne tie, ktoré vyhráva).