gravity_cover

Gravitácia 2013: Another chosen One

Kozy9 Kozy9

Priznám sa, že nepociťujem potrebu zhliadnuť každý nový film a vysoliť často vysokú čiastku majiteľom kín za to, aby mi to umožnili. Keď mám voľno, tak si pozriem film, ktorý ma niečím zaujal alebo sa nachádza na mojom zozname filmov, ktoré čakajú na pozretie. Nevravím, že by som filmový zážitok z kina považoval za neuspokojivý, chcem tým iba poukázať na to, že návšteva kina je z mojej strany zriedkavá a snažím sa využiť služby tohto zariadenia iba v prípade, ak ma určitý film pomerne intenzívne zaujme. Gravitácia je jeden z tých filmov, ktorý bol schopný ma zviesť. Som si vedomý toho, že sa jej to podarilo nielen vďaka graficky a designovo podarenými plagátom, zobrazujúcim Bullockovú s vystrašeným výrazom uväznenú v skafandri, ale pričinil sa o to aj kvalitný trailer a v neposledom rade som dostal chuť na vážne sci-fi aj vďaka filmu Europa Report, ktorý ma pred pár týždňami nielenže zaujal, ale aj prvotriedne pobavil a zobudil vo mne ducha milovníka filmov odohrávajúcich sa mimo našej planéty Zem.

gra5

Ako prezentovanie predbehlo obsah

Gravitácia sa nesnaží podať nudný a nezáživný obraz práce vo vesmíre, taktiež neobsahuje nepodstatné filozofovanie a nezoberá sa hlbšími myšlienkami. Jediné, o čo jej ide, je zapôsobiť na diváka svojou úžasnou atmosférou. To je jedna z hlavných príčin, prečo nepovažujem absenciu klasického deja za negatívum. Celá snímka zakladá svoj úspech na hraní sa s pocitmi diváka, a to pomocou živej kamery, farebného vyladenia jednotlivých scén a taktiež pomocou sledu miestami menej reálnych tancov na hrane života a smrti, ktoré udržujú diváka vo veľkom napätí. Autorom sa vďaka tomuto prístupu podarilo vytvoriť navonok inovatívny film, prekypujúci novými nápadmi a postupmi. Samozrejme, že pri ponore do hĺbky bude náročnejší divák pozorovať to, že film vychádza z klasickejších princípov točenia sci-fi a že celý dej (v prípade Gravitácie sled akcií vykonaných počas filmu, ktorým však chýba hlbšia pointa) je značne repetitívny a pozostáva z po sebe sa opakúcich striedaní vytvorenia pocitu nádeje a následným zlyhaním všetkého, v čo sme verili, že vyjde.

gra1

Odlišnosť v pozitívnom slova zmysle

Ako som už spomínal, gravitácia sa javí ako inovatívna snímka, a to i napriek vychádzaniu zo starých dobrých princípov. Jej schopnosť priniesť niečo nové pozostáva hlavne z profesionálnej spracovaných scén, ktoré vynikajú vďaka redukcii násilného strihu, ktorý sa bežne používa v modernej dobe na udržanie si pozornosti diváka, vďaka živosti jednotlivých scén (každý jeden subjekt a objekt tvoriaci scénu je aktívny a ako celok pôsobia dokonale) a vďaka spracovaniu hrajúcemu sa s pocitmi diváka.

Bullock má pomaly 50!

Herecké výkony boli na vysokej úrovni, i keď musím priznať, že Clooney na mňa nepôsobil dojmom, že by bol stotožnený s rolou. Vlastne sa mi tam vôbec nehodil. Nesnažím sa poukázať na to, že by sa mu nepodarilo podať profesionálny herecký výkon, ale jednoducho vždy, keď som počul jeho rozprávkový hlas, tak sa mi v hlave vynorila reklama na pánsku vodu po holení. Na druhej strane ma prekvapila Sandra. Nielenže som nečakal, že je schopná vložiť do hrania toľko emócií, ja som dokonca ani nečakal, že bude schopná zvládnuť takúto rolu. Každý jeden prejav, ktorý predniesla, mi pripadal prirodzený a jej postava bola viac než iba presvedčivá. Bullockovej sa podarilo vžiť do role a jej výkon bol obdivuhodný, a to i vzhľadom na zredukovaný počet dialógov (značná časť filmu je monologická).

gra3

Už som to niekde počul…

Za jeden z najväčších nedostatkov gravitácie považujem absenciu výraznejšieho hudobného motívu. Celá snímka je buď sprevádzaná ľahko zabudnuteľným hudobným podmazom, alebo tichom prerušovaným pípaním rôznofarebných tlačítok a volaním „Hjústna“. Má podozrenie, že autori tak chceli spraviť film realistickejší, no na mňa to pôsobilo ako negatívum.

gra4

Keď je stred najsladší

Na Gravitácii je zaujímavý prístup autorov k členeniu deja. Úvod filmu sa vlastne úvodom nazvať nedá, pretože divák je okamžite zasadený do akcie, bez omáčok alebo objasňovania. Negatívum ale nespočíva v tom, že by mi chýbalo bezvýznamné kecanie alebo to dlhočizné ticho pred búrkou (ktoré je azda najlepšie viditeľné pri hororoch), ale spočíva v tom, že opísanie hlavnej príčiny problémov, tak ako aj nejaké bližšie objasnenie situácie, je divákovi podané v minimálnom množstve. Tým pádom považujem začiatok za trochu odfláknutý a nedotiahnutý do konca. Na druhej strane, koniec je veľmi predvídateľný, až tak predvídateľný, že som uvažoval nad tým, že to takto určite neskončí, lebo by to bolo hrozné klišé. No žialbohu, najhoršia varianta sa stala realitou, a tak sa ako diváci budete musieť pozerať na hlúpy, vážne otrepaný a ničím nevynikajúci koniec (teda čo sa týka obsahovej stránky, po vizuálnej stránke nie je filmu čo vytknúť). Keď to tak zhrniem, tak najlepšou časťou bol ten dobrý stred. Na základe tohto môžem iba potvrdiť fakt, že jednotlivé časti filmu sa od seba líšia kvalitou.

gra2

Vizuálna žranica

Oceňujem aj to, že autorom sa podarilo vytvoriť film, ktorý vie zaujať a pokryť viaceré typy ľudí. Ak aj nie ste fanúšikmi tohto žánru, určite vás dostanú nádherné efekty a dychberúce zábery. Na druhej strane mi niektoré prvky pripadali až moc komerčné a mierne mi kazili celkový dojem (teraz poukazujem na scény, ktoré boli vytvorené iba za účelom zvýšenia sledovanosti či obľuby vďaka 3D efektom).

VERDIKT: Emocionálna vesmírna survival dráma natočená pozoruhodným živým a inovatívnym spôsobom, dopĺňaná úžasnými 3D efektami. Nebyť vopred očakávaného záveru a menej logickému začiatku, uvažoval by som nad takmer dokonalým hodnotením.

CELKOVÉ HODNOTENIE: 80%.

OPLATÍ SA KÚPIŤ: Ak ste fanúšikom žánru, tak určite áno. Aj keď Gravitácia vystupuje z radu a ponúka dačo nové, špecializuje sa na užšiu skupinu divákov a tých ostatných sa snaží získať pomocou hovadín ako je 3D, preto ak nie ste vlastníkom 3D blueray prehrávača alebo nie ste zarytí fanúšikovia, určite sa vám neoplatí mínať peniaze.

Kozy9

Kozy9

Twitter

In any story, the villain is the catalyst. The hero's not a person who will bend the rules or show the cracks in his armor. He's one-dimensional intentionally, but the villain is the person who owns up to what he is and stands by it.