Community_s2_danny_pudi_005_595

Greendale: Škola, kde je možné všetko

Predstavte si, že spackáte svoj život. Prišli ste o prácu, o diplom a vašou jedinou šancou je vychodiť výšku znovu. A teraz si predstavte školu, v ktorej je to možné bez toho, aby ste sa snažili. Španielčinu v nej vyučuje šialený „El Tigre Chino“, školským poradcom je opitý Angličan, dekanom je teplý transvestita a niektorí žiaci majú dobre cez osemdesiat. Zapísali by ste sa? Ja možno aj hej, koho by nebavilo prežívať pubertu znovu a znovu? Dobre, keď to napíšem takto, neznie to až tak cool. Ale ako námet na sitcom to funguje perfektne.

community2

Community (v českej jazykovej mutácii Späť do školy) je presne o tom. Kolektívnym hrdinom je pomerne nesúrodá skupinka študentov (narcistický právnik, mladučká bifloška, nešikovná rebelka, hviezda strednej školy, filmový geek, kresťanská matka a drzý starec), ktorá navštevuje presne túto školu. Pokiaľ očakávate klišé typu „boj proti dekanovi, študentské doťahovanie a neviazaný sex s kýmkoľvek,“ mýlite sa. Teda, dôjde aj na to, ale bude to úplne iné, ako si myslíte.

Community - Season 4Tento seriál je svieži, vtipný a hlavne originálny. Uvedomuje si sám seba (podobne ako HIMYM), ale vzhľadom na to, že nemá pevne stanoveného rozprávača ani príbeh, ide omnoho ďalej. Silnou stránkou Community je práve hra s divákom. Takéto filmy / seriály sa nám dnes množia, je to len prirodzený dôsledok postmoderny. Žánrové hranice sa búrajú, keď chcete porušiť zabehnuté pravidlá, vytvoriť niečo prekvapivé, tak musíte do pevne stanoveného modelu vniesť niečo cudzorodé. Späť do školy funguje práve na tomto princípe.

Zo začiatku vytvorí svet so svojimi absurdnými pravidlami. Tým to však nekončí, tvorcovia začnú pridávať plyn a nafukovať už aj tak strelené zápletky do väčších, strelnejších rozmerov. Súd so žiakom používajúcim ťahák? Nafúknuté, ale očakávané. Teda, pokiaľ sa bežne súdy konajú na plavárni. Keď sa tento koncept začne vyčerpávať, prídu žánrové hry. Halloweenska časť sa seriózne zmení na horor. Alebo čo tak vianočný špeciál v stop-motion animácii? Western? Časové slučky? Tento seriál obsahuje všetko, čo vás len napadne (vrátane láskavej paródie na Doctora Who). Zmeny rozprávačov, paintballové bitky, žánrovo ladené časti a dokonca dokument natáčaný jednou z postáv (ktorá priebežne upozorňuje okolie, že sa naozaj nachádzajú v seriáli), politicky nekorektný humor … to je len špička ľadovca!

groupÁno, je to omnoho omnoho viac „geeky“ ako TBBT!

Tvorcovia to však držia pevne ukotvené v realite, čím dosahujú znásobenie komického efektu. Väčšinou je však humor narážkový, takže nesadne každému. Ale hardcore fanúšik popkultúry si príde na svoje.

Seriál momentálne ukončil svoju pomerne krátku štvrtú sezónu. Tá rozdelila fanúšikov na dva tábory: na jej odporcov a ľudí, ktorým prosto nevadí. Udialo sa tak preto, lebo pôvodný vedúci scenárista sa presunul na pozíciu producenta a dozor nad univerzom prenechal niekomu inému. Posledná séria je výrazne iná, nie je zlá, tak ako predchádzajúce tri má svoje silnejšie a slabšie momenty. Jediné, čo by som jej vytkol, je nejasný pocit prvoplánovosti (ktorou Community dovtedy netrpela). Našťastie, aj napriek poklesu sledovanosti sa dočkáme nápravy v ohlásenej piatej sérii. Veď všetci fanúšikovia chcú, aby skončila šiestimi sezónami a filmom!

Rozhodne si to zaslúži. Lebo Community sa nesnaží byť mainstreamom, ako jej spomínaní kolegovia. Vie, kto sú jej fanúšikovia a čo majú radi. Dáva im to, a preto je nimi tak milovaná.community_puppets

Jej jedinou chybičkou je snaha do každej epizódy umelo vložiť moralistický prednes o hodnotách priateľstva a rodiny. Niekedy to vážne prekáža.
Ja som si pozrel pôvodné tri série v priebehu jedného týždňa! To hovorí samo za seba. Odporúčam!