howard

Howard the Duck – Nie je káčer ako káčer

Keby ste sa ma ako decka spýtali, čo si myslím o filme Káčer Howard, moja odpoveď by bola: „Bolo to celkom dobré.“. Keby ste sa ma ako dospelého spýtali, čo si myslím o filme Káčer Howard, moja odpoveď by bola: „Dalo sa, len to bolo také o ničom.“. Viete, v časoch, keď som prvýkrát videl hovoriaceho káčera na požičanej VHSke, nič som o jeho komiksových koreňoch nevedel. Teraz už o ňom niečo viem a musím povedať, že to v živote nemal ľahké.

howard1

Howard sa prvýkrát objavil v roku 1973, v komikse Adventure into Fear, vďaka autorskému duu Steve Gerber/Val Mayerik. Howard bol unesený zo svojej domovskej planéty a prenesený na planétu Zem. Tam stretol neutrálneho Man-Thinga, ako aj zlovestného Man-Froga a upírsku kravu. Polícia ho zatkla za výtržnosti, ale mali obavy, že sa jedná o mutanta, tak Howarda prepustili. Neskôr sa spriatelil s modelkou a zažil veľa bizarných dobrodružstiev.

howard7

Howard bol nominovaný na prezidenta Spojených štátov a na istý čas bol posadnutý démonickou dušou Daimona Hellstroma, prezývaného Son of Satan. Spolupracoval s hrdinami ako Man-Thing a Spider-Man, bol súčasťou tímu Generation X, a dokonca stretol Santa Clausa. No Howardov život nebol iba plný zábavy, bizarnosti a paródií na známe postavy konkurenčných vydavateľstiev.

howard8

Spoločnosť Walta Disneyho chcela zažalovať Marvel Comics za porušenie autorských práv. Podľa nich sa Howard až príliš podobal na Káčera Donalda. V Marveli to vyriešili ľahko: obliekli Howardovi nohavice. Ako som písal, Howardov životný príbeh nestál za veľa. Ale teraz by sa to malo zmeniť. Po cameu v Strážcoch galaxie sa vedenie Marvel Comics rozhodlo, že je načase pustiť ukecaného operenca opäť na slobodu a dať mu novú komiksovú sériu na pokračovanie. A o čo že v nej ide?

howard5

Howard má deň blbec. A keď má deň blbec, tak neudrží svoj temperament na uzde, vďaka čomu skončí vo väzení za výtržníctvo. Ak netrávi čas vysedávaním vo väzení, venuje sa svojmu najnovšiemu hobby: práci súkromného detektíva. Jeho plat je nízky (šesťdesiat dolárov), neberie zálohu a ak nevyrieši prípad, neprijme peniaze klienta. Dokonca má asistentku (v skutočnosti je to iba kopa nahromadených novín s namaľovanou tvárou).

howard4

Howardovým najnovším klientom je pán Richards, muž zvláštneho zjavu, ktorý od hovoriaceho káčera chce, aby našiel jeho náhrdelník. Ten mu údajne odcudzila Black Cat, známa zberateľka ilegálne získaných šperkov a drahokamov. Howardovi napadne kontaktovať superhrdinu, o ktorom sa vie, že si s Black Cat v minulosti často užíval a mohol by vedieť, kde sa zlodejka ukrýva. No plány mu skazí mimozemšťan, ktorý chce Howarda uloviť do zbierky.

howard2

Priznám sa, že som týmto komiksom príjemne prekvapený. Očakával som absolútnu somarinu, ktorá bude ryžovať z camea v Strážcoch galaxie, ale pravda je taká, že Howardov príbeh je vďaka schopnému scenáru čitateľný. Na pochopenie samotného komiksu nemusíte mať načítaný žiadny z predchádzajúcich príbehov a ani sa nemusíte mučiť filmovou adaptáciou. Scenárista Chip Zdarsky vám na prvej strane komiksu v skratke prezradí všetko, čo o hovoriacom káčerovi potrebujete vedieť.

howard6

Howardova existencia je v príbehu nepopierateľná, ale žiadny z hrdinov Marvelu s ním nechce mať nič spoločné. Či už je to Jennifer Waltersová alias She-Hulk, alebo Spider-Man. Jedinou osobou, ktorá ho berie vážne, je Tara Tam, Howardova najnovšia kamoška a zároveň asistentka. Zdarsky si písanie Howardovho životného príbehu maximálne užil a vie, ako narábať s už zaužívaným univerzom, čo dokazuje aj záverom prvého čísla. Je vidieť, že sa naozaj máme na čo tešiť. Zábavnosťou by som príbeh prirovnal ku sérii Rocket Racoon (len sa neodohráva vo vesmíre a chýba Groot… zatiaľ), ktorú sme si predstavili minulý rok.

howard3

Kresba Joea Quinonesa je príjemne roztomilá bez toho, aby vyzerala detinsky. Ľudské postavy vyzerajú prijateľne realisticky a Howard má pre káčera naozaj veľkú škálu rôznych ksichtov a šklebov. V Quinonesovom podaní ide o hovoriaceho káčera, ktorý aj nahnevane pôsobí roztomilo, čo mu sťažuje prácu súkromného detektíva.

Musím povedať, že Howardov príbeh prekvapivo dáva zmysel. Hlavne, pokiaľ ide o celé to zapadnutie do sveta Marvelu. Howard je plnohodnotný člen sveta, v ktorom sa She-Hulk venuje právničine a Spider-Man sa veselo pohupuje na sieťach. To, že s ním nikto nechce mať nič spoločné, je vedľajšie. Káčer Howard je jednoducho tu a komu sa to nepáči, môže mu vyskočiť na operený hrb.