interstellar

Interstellar – pocta či vykrádačka? [RECENZIA]

Christopher Nolan točí dobré žánrovky. Nič viac. Žiadna hlboká filozofia, iba kvalitne prevedený film s nejakým ozvláštnením. Diery v deji maskuje tlakom na emócie. Avšak mainstream, tá masa bez charakteristických znakov, nemá pamäť. Šokovať ju je veľmi ľahké. Takisto im stačí silná emócia a úspešný režisér je na svete! Niežeby si to Nolan nezaslúžil. Aj majstrovstvo vytvárania ilúzií je majstrovstvo hodné obdivovania. Nuž ale mainstream tvoria jednotlivci či menšie skupiny. Divákov Interstellaru môžeme teda rozdeliť do troch skupín, a tak predpovedať ich reakciu: hardcore fanúšikov sci-fi, skúsených filmových divákov so znalosťou kánona, alebo občasníkov. Tých bolo teraz v kinách najviac, lebo bežne nevidím týždeň po premiére ísť na do kina také rady ľudí. Ale Nolan. Kult osobnosti. Inak sa Interstellar tvári ako vážny a ťažký film, takže túto recenziu trochu odľahčím.

interstellar-best-picture-gravity

Mám pre vás dve správy. Dobrú a zlú. Začnem zlou: Interstellar nie je revolučný film. Pravdepodobne to nie je ani film roku, ale v top 10 bude. Nie je to dokonalý film. Je to pridlhá vykrádačka plná samoúčelných scén. To je fakt. Polovica scén tam nemusela byť, nemali dopad na príbeh. A teraz k tomu vykrádaniu. Ak vám pri sledovaní nebudú prichádzať na um veci ako 2001: Vesmírna odysea, Votrelec, Moon alebo čo i len Futurama, definitívne patríte do prvej skupiny a vaše nadšenie bude neobmedzené. Vtedy vám film bude pripadať revolučne aj napriek tomu, že je to len stráviteľnejšia verzia spomínanej Odysey. Tú kopíruje nielen tematicky, ale i audiovizuálne. Jasné, slabý argument. Veď koho trápi nejaký 50 rokov starý film? Originalita je aj tak dávno mŕtva.

Čo tak poukázať na to, že mnoho vecí je v ňom nedomyslených alebo nelogických? Napríklad prvá planéta alebo samotná katastrofa, ktorá postihla Zem. Takisto je problematická i hudba. Ja viem, hovoriť o Hansovi Zimmerovi, že je problematický, je tak trochu zvláštne. Ale milé deti, on nie je problémom. Jeho hudba je úžasná, avšak počas filmu znie neustále a príliš hlasno. Je to ako finále Muža z ocele, až na to, že je to tak neustále, počas celého filmu! Aj Zimmer vie liezť na nervy, keď vám ide urvať uši.

Ďalšia vec, ktorá nie je dobrá, je herecký výkon Anne Hathaway. Nehrá zle, len pri ostatných hercoch je nejaká nevýrazná. Akákoľvek emócia v jej podaní pôsobí umelo a násilne. Vlastne, celý film má sklony k citovému vydieraniu, takže cynici budú v kine otrávene vzdychať. Hathaway sa ani typologicky do tohto typu filmu nehodí. Ženskej s výzorom nákupnej maniačky neveríte, že ovláda raketovú fyziku.

maxresdefault

To, čo najviac kazí zážitok z filmu, je jeho dĺžka. A to z dvoch dôvodov. Prvá polhodina je neskutočne nudná. Koho trápi nejaké farmárčenie?! Zaplatili sme za film o cestovaní vesmírom, tak nemrhajte naším časom. A druhý, ten najzávažnejší problém, je predvídateľnosť. Ak patríte do skupiny „hardcore sci-fi fan“, viete rozuzlenie po piatich minútach a fakt sa vám nebude chcieť čakať ďalšie dve a pol hodiny, kým sa vám to potvrdí.

A teraz príde tá dobrá správa.

Tento miš – maš vlastne funguje. Ako je to možné? Lebo samoúčelné scény k dobrodružnému žánru patria. Bez nich by sme sa nudili. Väčšina z nich je napínavá a ich zbytočnosť si nevšimnete. Väčšinou. Tak isto označenie „vykrádačka“ by sme mohli nahradiť označením „pocta“. Lebo presne to Interstellar je. Pocta klasickej sci-fi. Menám ako Clark, Assimov, Aldiss, možno i Dick a mnohí ďalší, ktorí tvorili hlavne počas 60. rokov minulého storočia. Nolanov najnovší film nie je nič iné ako poctivá žánrovka. So všetkými plusmi i mínusmi, čo to obnáša. Ale dobre sa na to díva, ten vizuál je úchvatný i napriek tomu, že množstvo záberov pôsobí povedome. To z pocty odnímajú istý prvok opakovania, ktorý niekomu prekáža. Navyše, McConaughey hrá ako o život, celý film kradne pre seba (veď je aj hlavný hrdina) a jeho vyťukaný výraz je konečne na mieste.

A tak nás to všetkých, až na pár výnimiek, vlastne baví.

tumblr_netgleMxxi1qmvatbo1_500

Aký je teda výsledok? Interstellar je znesiteľný film, aký v kine už dávno nebol. Nie je to však nič, čo sme ešte nevideli, len ten neexistujúci „bežný divák“ bude trochu prekvapený. Interstellar bude preceňovaným filmom, nie však oveľa, ale bude. Lebo jeho úspech netkvie v Nolanovom „majstrovstve“, ale v kulte jeho osobnosti postavenom na Batmanovej trilógii. Z periférie do mainstreamu preskočilo hard sci-fi. Škody pri dopade sú takmer nulové. To je všetko, čo sa asi stalo. Lebo chyby vo filme prehlušil Zimmer a násilné emócie.

Hodnotenie: 80%