captain america winter soldier

Zimný vojak – Lokál Patriot na druhú [RECENZIA]

O tom malom ostrove zvanom Amerika sme asi všetci už počuli. Pozorní fanúšikovia komiksov a vecí s tým súvisiacich si dokonca mohli všimnúť nejaké nejasné zmienky o neuveriteľne patriotickom hrdinovi odetom v pruhoch a hviezdach. Ale teraz žarty bokom. Do kín sa vrátil Kapitán Amerika a je smrteľne vážny.

Každý film z marveláckej série je niečím zaujímavý: Thor je skvelá kombinácia sci-fi a fantasy, Iron Man 3 komentuje klišé akčných filmov (podobne ako Posledný skaut/Posledný akčný hrdina), Avengers už sami od svojej podstaty posúvajú hranice komiksových adaptácií. A čo má druhý Kapitán?

Captain_America-The_Winter_soldier-thumb

Zimný Vojak je (zatiaľ) najvážnejšia „marvelovka“. Jasné, nie je to Nolan, stále je to farebné a odľahčené. Ale vtipy už nespôsobia salvy smiechu. Sú skôr úsmevné a s prehľadom sa strácajú pod tonami akcie a tmavomodrého odtieňa. Je to zámer, lebo táto komiksovka sa hrá na temný špionážny thriller ako zo starej školy. A darí sa jej to. Možno sama o sebe neposúva „žáner komiksoviek“ ďalej. Ak sa tak deje, deje sa to na inej úrovni, a to na úrovni vzťahu filmu a našej reality. Zimný vojak totiž pôsobí omnoho reálnejšie ako ktorýkoľvek iný film z tejto série (možno s výnimkou prvého Iron Mana). Aspoň natoľko, nakoľko mu to poetika Marvel Cinematic Universe dovoľuje. To podčiarkuje aj rovina, ktorá kritizuje vládne agentúry, čo z neho robí nesmierne aktuálny film s presahom. A potom, že popkultúra je hlúpa!

Škoda, že na úrovni jazyka (rozumej – to, čo vidíš na plátne) sa celkom otvorene priznáva k svojim inšpiráciám (Mission: Impossible, Tri dni kondora, Neľútostný súboj), čo narúša dojem originality a „degraduje“ Kapitána na úroveň remesla (rozumej: nie je to umenie). Ale stále vynikajúceho a strhujúceho. Nám to aj tak stačí, keby sme chceli umelecký film, ideme na niečo iné, že áno.

Tým nechcem povedať, že MARVEL nevie natočiť umenie. Ehm, AVENGERS!

Poteší aj hromada skrytých narážok a nejaké to cameo (nielen Stana Leeho).

the_falcon_captain_america_the_winter_soldier-wide

Čo však naozaj filmu škodí, je jeho dĺžka a pomalý rozjazd. Niekoho tie cca 2 hodiny 14 minút môžu naozaj otravovať. Alebo Kapitánovo hľadanie miesta v modernom svete, ktoré zaberá prvú tretinu filmu. A niekomu nie. Iných naštve to, že z nádhernej Scarlett Johansson tu urobili naozaj škaredú ženskú. Neviem, ako sa im to podarilo, ale je to tak. Dokonca budú zhnusení aj tí, ktorým sa nepáčila už pred tým. Plagáty nás varovali.

Tak si to zhrňme. Zimný vojak je vážna „marvelovka“, ktorá je najzaujímavejšia tým, ako šikovne kombinuje dva žánre a prepína medzi nimi. Na jednej strane je to komiksový film, na druhej špionážny thriller. Palec hore. Svojou vážnosťou necháva prvého Kapitána Ameriku (spolu s ostatnými filmami od MARVEL-u) ďaleko za sebou a robí z neho naivný patetický blábol. Aj keď sa mi páčil, na dvojku sa ani zďaleka nechytá. Tá má svoje muchy, ale fanúšikovia jej ich s radosťou prepáčia. Tí, ktorým sa nepáčil, sú asi členovia HYDRY. A tá scéna uprostred titulkov je absolútne úžasná.

Hodnotenie: 90%

Trailer: