kentucky_route_zero

Kentucky Route Zero, Act I

yablko yablko

Ešte predtým, ako Double Fine posvätili Kickstarter na herný životobudič, si chlapci z Carboard Computer vypýtali peniaz na epizodickú adventúru z prostredia zabudnutého Kentucky a ak je vo svete čo i len trocha spravodlivosti, kúpili si zaň nové struny do banja.

„There’s a road that leads to glory
Through a valley far away.“

„Nobody else can walk it for you
They can only point the way.“

Kentucky Route Zero je adventúra, v ktorej sa ukazuje a kliká, ale hádanky nie sú dôležité. Dôležitá je atmosféra a v nej sa hra topí a dôležité je rozprávanie a slova sa nebojí. Conway je rozvozca starožitností na poslednej misii úplne najlepšie rozviezť poslednú starožitnosť, ale veľmi rýchlo začne byť jasné, že Conway má psa.

Vizuál hry by sa nestratil v kuvva.com selekcii, čím chcem povedať, že žiaden z momentov Kentucky Fried Zero by som sa nehanbil mať na ploche. Hra s tieňom, ktorú Limbo povýšilo takmer na povinnosť, podkresľuje nielen atmosféru, ale aj momenty, kde sa lokácie vynárajú z ničoty a zlievajú jedna do druhej. Vektorovitosťou hra pripomína Another World a je nádherná.

Skladba, tamtá zhora, sa volá Lonesome Valley a je od country-starešinu Davida Millera, od ktorého si ju požičal Woody Guthrie, od ktorého si rád požičiaval Bob Dylan. Carboard Computer si okrem nej požičali aj feeling a viac než hrami sa nechali inšpirovať divadlom a literatúrou. Z toho môže smrdieť snobáreň a mnohí ju zamietnu, ale nevadí. Halo ešte stále existuje.

krz

Aj keď skryté významy z princípu nie je vidieť, je nemožné necítiť ich váhu. David Lynch by vedel rozprávať. A Kentucky Roast Chicked sa kúpe vo váhe. A nebojte sa, nie je ani zďaleka tak ezoterický, ako Lynch. Má ale podobne prenikavý rukopis, podobnú sebaistotu v rozprávaní a zvukové koláže, z ktorých sa mi ježí. If you know what I mean.

KFC je zadumaná adventúra o objavovaní a spomínaní a stretávaní a rozprávaní. V nom často zaujmete obe strany, prípadne reagujete na udalosti vám neznáme a dialógom tak budujete backstory vašich postáv. Na rozdiel od iných hier (žmurk na bioware) sa tak nesnažíte prispôsobiť odpovede očakávanému výsledku, ale určujete, kým by ste chceli byť. Texty sú výborné. Od prvej vety som nevedel, že som v dobrých rukách.

Niektorí budu namietať, že voľba dialógovej možnosti nemá dopad na vyriešenie hádanky. Ale to sú ľudia, ktorí pesničku lúštia ako učebnicu, namiesto toho, aby ju cítili. Niektorí budú namietať, že hra má sotva pol druha hodiny. Máju jednu pätinu pravdy. Ostatné 4 budú vychádzať v priebehu roka a všetko sa to dá predkúpiť za okolo 16 na kentuckyroutezero.com alebo skrz steam.

A keby to nebolo jasné, je s vami pes a má slamený klobúk a obaja pamätajú lepšie časy a volá sa Blue, ak chcete, aby sa volal Blue a má slamený klobúk!

Štramák jeden.

yablko