tzolkin

Mayská europárty 2.0 – Kmene a predpovede [RECENZIA]

Kozy9 Kozy9

Minule som sa snažil priblížiť vám úžasnú atmosféru a unikátnu hrateľnosť hry Tzolk’in. Dnes by som sa s vami rád podelil o moje (tentoraz nie tak jednoznačne pozitívne) dojmy z prvého rozšírenia, ktoré uzrelo svetlo sveta rok po vydaní materskej hry, pričom jeho výskyt v našich končinách je, žiaľ, o niečo zriedkavejší.

Doplnok dostal pomerne výstižný názov „kmene a proroctvá“, ktorý čiastočne odhaľuje, čo môžeme od obsahu očakávať. Hra je rozšírená o možnosť hrať za jednu z frakcií (ak sa máme držať predlohy, tak kmeňa), ktorá predstavuje permanentný bonus či schopnosť, ktorou hráč disponuje.

Veľmi jednoduchá mechanika sa v praxi mení na nenahraditeľnú súčasť každej partičky a ja osobne považujem túto maličkosť za to najlepšie, čo môže tento doplnok ponúknuť.

Ďalšou súčasťou balenia sú karty proroctiev. Proroctvá jednoducho predstavujú akési malé misie, ktoré v jednotlivých predelových fázach hry ovplyvňujú body hráčov. Ide o nápad s obrovským potenciálom, ktorý príjemne osviežuje hru a opäť smeruje k menšiemu usmerňovaniu hráčov. V praxi sa dá vyhrať len vďaka nim.

Okrem týchto dvoch hlavných lákadiel sa v expanzii ďalej nachádza všetko potrebné pre hru piateho hráča spolu s novými úpravami hernej plochy, ktorými autori chceli zabezpečiť plynulosť a vyrovnanosť hry. Tieto navonok nevýrazné prvky dodávajú hre nielen nové možnosti, ale taktiež rozvíjajú nové stratégie a postupy.

Poslednou súčasťou, ktorá stojí za spomenutie, sú nové inovatívne kartičky budov, ktoré by sa boli bývali hodili už v pôvodnej hre. Škoda, že to autorov vtedy nenapadlo.

maxresdefault

(Zdroj: youtube/DHan997235)

V tejto chvíli to vyzerá tak, že Kmene a proroctvá sú doplnkom, ktorý nemá ďaleko od dokonalosti, no nanešťastie som našiel aj zopár negatív. Nejde o výrazné nedostatky, skôr o postrehy, ktoré uberajú doplnku na lepšom hodnotení.

Za prvé je to nepatrná nevyrovnanosť jednotlivých kmeňov. Áno, každý z nich vám v istej fáze hry svojim spôsobom pomôže, no niektoré schopnosti sa zdajú byť nevyrovnané.

Druhým nedostatkom je niečo, čím trpí mnoho hier, no nie tak skoro ako Tzolk’in. Ide o menej žiadúce navýšenie komplexnosti hry pridaním rozšírení. Príklad kde sa táto „choroba“ prejavila najvýraznejšie, je Carcassonne alebo Arkham Horror, no v týchto dvoch prípadoch symptómy nastali až po nakúpení väčšieho množstva. Tzolk’in trpí síce slabšou formou, ale už od začiatku. Všetky nové mechaniky totiž vážnejšie menia priebeh jednotlivých kôl a smerovania hráčov. Aj keď po pridaní doplnku komplexnosť nedosiahne level Arkham Horroru alebo Civilization, pre niekoho môže ísť až o príliš rozsiahly skok.

Poslednou výčitkou je skutočnosť, že viacero prvkov ovplyvňuje počínanie si hráča v jednotlivých kolách. Na jednej strane to podporuje skúšanie nových a nových stratégií, na druhej strane sa mi vyrovnaná voľnosť z pôvodnej hry pozdávala o mnoho viac.

Záver:

Kmene a proroctvá sú cenovo dostupným, plnohodnotným a podareným doplnkom, ktorý rozvíja komplexnosť hry a pridáva nové možnosti stratégií, ktoré by mali viesť k sladkej výhre. Má síce pár nedostatkov, ale prevažujú pozitíva a hra určite patrí do zbierky každého fanúšika či vlastníka Tzolk’inu.

HODNOTENIE: 8/10

Autor článku
Kozy9

Kozy9

Twitter

In any story, the villain is the catalyst. The hero's not a person who will bend the rules or show the cracks in his armor. He's one-dimensional intentionally, but the villain is the person who owns up to what he is and stands by it.

Pridaj komentár