lego

Lord Biznis a ego: Recenzia na LEGO MOVIE

lego_aSvet bude zničený a jediný, kto to zastaví, je obyčajný chlapík, ktorý našiel niečo špeciálne. Omylom, samozrejme. Veľa vecí pri tom bude vybuchovať, nájde sa i nejaká romantika, múdry dedko, osudové proroctvo a zlá korporácia. Nakoniec to všetko skončí dobre. Alebo nie? Prevarený námet, všetko to tu už bolo niekoľkokrát. Ako to urobiť originálne? Vystavajme ten film z Lega. Ale bude to stačiť?

lego-movieKeď bol LEGO MOVIE ohlásený, povedal som si, že bolo načase. Už tu bolo pár filmov zo sveta kociek (pamätáte si trilógiu Bionicle?), ale všetky mierili priamo do predaja a v kinách sa veľmi nezohriali. Lego robí zaujímavé a vtipné hry, aj tie filmy ušli, takže to naozaj chcelo spojiť ich kvality do veľkého blockbusteru. Zároveň sa však treba aj obávať – príbeh je natoľko prevarený, že sa môžeme otvorene spýtať: Aký to má celé vlastne zmysel?

LEGOLEGO MOVIE je práve o tom – o hľadaní zmyslu. Zmyslu existencie Lega. Je o Legu s Legom, ale pre ľudí všetkých vekových kategórií. Obrovský product placement, reklama. Nič iné sa nedalo ani čakať. Ale všetci sme sa s Legom hrali, máme ho radi, tak to neprekáža. Prekážalo by, keby ten film bol zlý. Lenže nie je.

the-lego-movie-teaser-meet-president-business-headerZároveň ide o zmysel nás, ľudí, našej existencie. Do animovaného filmu sa dostáva metafyzika. Nápadne, ale prirodzene. Lord Biznis chce všetkých ovládnuť, zlepiť, pretvoriť svet na svoj obraz a získať kontrolu. Typický napoleonovský komplex. Proti nemu stojí banda „podivínov“, ľudí, vlastne figúrok, ktoré nezapadajú do radu. Ich individualita je natoľko silná, že nedokážu poriadne spolupracovať.

the-new-trailer-for-the-lego-movie-is-filled-with-jokes-for-adultsProti Biznisovi ich má viesť Emmet, radový stavbár, ktorý miluje byť súčasťou davu. A zároveň ňou nechce byť. Prispôsobuje sa, lebo je neskutočne osamelý. Má rád to, čo majú radi všetci, nevyniká, je to nula. Najhoršie je, že to o sebe vie. Komplex menejcennosti ako vyšitý. Biznis chce byť výnimočný pre všetkých, chce stáť nad všetkými. Emmetovi stačí, keď bude výnimočný len pre jednu figúrku. A ona pre neho. S radosťou prijme svoju rolu, pokiaľ to znamená, že sa bude mať s kým dívať na telku z poschodového gauča. Jeden má priveľké ego, druhý primalé. Musia sa stretnúť v súboji a nastoliť rovnováhu. A potom budú výnimoční všetci. Stále tu bude dav, ale už nebude slepo kontrolovaný jedincom. Stačí, keď si Emmet bude veriť, a keď si budú veriť aj ostatní.

lego-movie (1)Znie to ako myšlienka z plagátu s mačkou? Aj je. Ale toto sú Lego figúrky a Lego je hlavne o predstavivosti. A potom sme tu my, diváci, teda tí čo majú v rukách skutočný svet, len si nevedia predstaviť, čo s ním spraviť. Je to vhodné porovnávať? Neviem, možno nie, ale veľmi ma to baví. Stojí to za zamyslenie. Alebo zabudnite na to, čo som napísal a choďte na film, nie pre vás, ale preto, že naň idú všetci.

Je trápne, že text o niečom tak zábavnom je taký vážny. Tak teda inak.

The-Lego-MovieLEGO MOVIE je všehochuť, mixuje western, akčné filmy, fantasy, komiks a potom pridá trochu metafyziky. Je to gýčové a banálne ako každý rodinný film. Zároveň je to viacvrstvové, hĺbavé, efektné, akčné, ale -a to je hlavné- neskutočne vtipné. Nadhľad a sebairónia sú najsilnejšou stránkou filmu. Tvorcovia sa nebáli uťahovať si zo všetkého a hlavne zo seba. Vedia, že točia niečo, čo sme už videli, vedia, že my vieme, že sme to videli. A tak vtipkujú, prekrucujú klišé a kombinujú to, čo k sebe nepatrí. Batman si tam okráda Hana Sola. Postmoderna vo svojej najčistejšej forme. Robí sa tu česť značke a film je tak neskutočne hravý.

Zároveň vie byť aj vážny. Samozrejme skryto, aby sa deti nenudili, ale zároveň dosť otvorene, aby sme to my ostatní odčítali. Či už ide o orwellovskú paródiu na modernú spoločnosť alebo o finále, ktoré je úplne iné, ako očakávate.

Everything Is Awesome – to by bolo najvhodnejšie napísať a nič viacej k tomu nedodať. LEGO MOVIE je vtipný, emotívny, akčný popkultúrny film, ktorý nie je hlúpy. Má všetko. Dokonalá reklama, dokonalý film.

Hodnotenie: 100%