manifest

Manifest Destiny: Do neprebádaných končín

Manifest Destiny3Človek bol odjakživa zvedavým tvorom. Odjakživa ho zaujímalo, prečo sa veci dejú tak, ako sa dejú, prečo niečo funguje tak, ako funguje a čo sa nachádza za tamtými horami. Vďaka tomu ľudstvo preskúmalo vesmír a neprebádané krajiny. Roald Amundsen, Daniel Boone, Christopher Columbus, James Cook, David Livingstone, Amerigo Vespucci, Marco Polo, Valentina Tereshkova, Neil Armstrong a ďalší sa postarali o rozšírenie našich poznatkov o neznámych diaľavách. Podobne ako dvojica bádateľov Lewis a Clark, ktorí mali za úlohu preskúmať teritóriá Ameriky, na ktoré si robili nárok Európania a Briti.

Manifest Destiny4Tou expedíciou ich v roku 1804 poveril vtedajší prezident Thomas Jefferson a okrem skúmania územia sa Lewis a Clark mali postarať aj o vedecké (skúmanie zvierat, rastlín) a ekonomické bádanie (nadviazanie obchodných vzťahov s Indiánmi). Ich expedícia trvala dva roky a bola veľmi úspešná. Ale čo ak by Lewis a Clark nenašli to, čo obvykle bádatelia nájdu? Na to sa zameral scenárista Chris Dingess (zodpovedný za americkú verziu seriálu Being Human) v komikse Manifest Destiny, ktorý začalo vydávať vydavateľstvo Skybound (odnož Image Comics).

Manifest Destiny2Máj roku 1804. Expedícii Lewisa a Clarka sa veľmi nedarí. Zatiaľ narazili iba na nové druhy vtákov, malých zvierat a kmene Indiánov. V skutočnosti poveril prezident Jefferson našich hrdinov zabíjaním monštier, ktoré by mohli stáť v ceste šíreniu moci Spojených štátov. Ale zatiaľ s žiadnymi monštrami nebojovali a ich najväčšou prekážkou je nuda. A Lewisovi nezlepšuje náladu ani fakt, že polovica posádky sú žoldnieri a väzni, ktorí majú pri nadchádzajúcom boji poslúžiť ako nahraditeľné a lacné sily.

Manifest Destiny1Pomaly, ale isto to začína vyzerať, že sa americký prezident nechal oklamať rozprávkami o tajomných končinách. No potom došlo ku zmene. Zistili to vďaka tomu, že narazili na obrovský oblúk zložený pravdepodobne z miestnej vegetácie. Niečo také ešte nikto nikdy nevidel, takže je povinnosťou našich bádateľov, aby oblúk preskúmali. Možno sa jedná o pohrebisko, možno o nejaké posvätné miesto. Je na Lewisovi a Clarkovi aby zistili, či mal pán prezident pravdu alebo nie.

Manifest Destiny6Tak ako väčšina ľudí, aj ja viem o Lewisovi a Clarkovi maximálne to, že šlo o dvojicu dobrodruhov putujúcich po Amerike. Plus som videl komédiu Almost Heroes z roku 1998, v ktorom sa Matthew „Chandler“ Perry, obézny a mŕtvy Chris Farley a Eugene „Mám husté obočie“ Levy pokúšali spomenutú dvojicu predbehnúť. Nič viac neviem. Takže bol pre mňa príbeh komiksu Manifest Destiny novým územím. No napriek tomu som si prvý diel maximálne užil. Chris Dingess vie, ako upútať čitateľa a pri tom nám, americkým dejinám neznalým, najjednoduchšie vysvetliť, čo sa to vlastne robí. To je príjemne prekvapujúce, keďže toto je jeho prvý komiksový počin.

Manifest Destiny5Dingess sa vezie na vlne pop kultúrneho fenoménu, historickej fikcie a zatiaľ sa mu darí udržať sa na surfe. Prvé číslo má všetko, čo treba na to, aby pritiahlo čitateľov: výborný začiatok, perfektnú charakterizáciu postáv a záhadu, ktorá hlavným postavám dá riadne zabrať. Čerešničkou na torte je parádna kresba Matthew Robertsa, ktorý svojim citom pre detailnú kresbu a kreslenie „ksichtov“ na seba upozornil napríklad v sérii Battle Pope: Mayhem.

Mám rád historickú fikciu, hlavne ak je výborne napísaná a perfektne spracovaná. Taký Jonathan Hickman je pánom historickej fikcie a Chris Dingess má veľmi blízko k tomu, aby si zaslúžil miesto vedľa neho. Manifest Destiny odporúčam… minimálne skúsiť.