miracle

Miracleman: Návrat legendy

pcs_1-1390650766Isté komiksové postavy nemajú v živote šťastie. Niektoré prišli o člena rodiny vďaka svojej nezodpovednosti, iné o rodičov či celú rodnú planétu, prípadne boli zaživa pochované (len aby sa neskôr vrátili s inou identitou), alebo opakovane zabíjané a oživované. Ale nič sa nevyrovná tomu, čo sa stalo Miraclemanovi (či Marvelmanovi). Keby jestvovala v encyklopédii komiksových postáv sekcia „Na posratého aj hajzel padne“, celá by bola venovaná tomuto superhrdinovi. Nejde o zabudnutého a znovuobjaveného superhrdinu, akým je napríklad Sentry (jedna z najzbytočnejších postáv Marvel Comics). Miracleman (či Marvelman) mal jednoducho smolu.

pcs_1-1390650739Všetko sa to začalo v roku 1953, keď súd vydavateľstvu Fawcett Comics zakázal naďalej vydávať komiks Captain Marvel (patriaci DC Comics). Ale človek musí z niečoho žiť, a tak Len Miller, šéf vydavateľstva, kontaktoval scenáristu Micka Angla, aby nahradil zakázanú postavu. Anglo to vyriešil raz-dva: pretvoril Captaina Marvela na Marvelmana. Podobu medzi postavami by nevidel iba slepý: mladý reportér menom Micky Moran stretne astrofyzika (namiesto čarodejníka), ktorý dá nášmu mladému hrdinovi superschopnosti aktivované slovom „Kimota“ (pospiatky Atomik, namiesto slova „Shazam“).

pcs_1-1390650660Captaina Marvela Juniora a Mary Marvel (poskokov Captaina Marvela), nahradili Young Marvelman a Kid Marvelaman. V takejto zostave fungovala komiksová séria do roku 1963 a potom sa po nej zaľahla zem. V roku 1982 sa v britskom magazíne Warrior objavila temnejšia verzia Marvelmana, ktorého mal pod palcom Alan Moore, expert na temné veci. No s návratom superhrdinu sa vrátili aj legálne problémy. Ozvalo sa vydavateľstvo Marvel Comics a zakázalo používať meno Marvelman (keďže je tam slovo Marvel, no nevydáva to Marvel), a tak sa náš hrdina dočkal ďalšieho premenovania.

pcs_1-1390650753Miraclemanove príbehy písal Moore celých šestnásť čísiel, behom ktorých sa z patriotického superhrdinu stal riadne temný hrdina. Nieže by mal na výber. Jeho poskokovi preskočilo, vďaka čomu prišlo o život takmer pol milióna ľudí a Londýn zostal v troskách. Po tých udalostiach sa Miracleman rozhodol, že by bolo dobré, keby mohol vládnuť celej planéte. Za každú cenu. Tento ojedinelý koncept bol taký úspešný, že ho neskôr Moore opäť zopakoval v komikse Watchmen (podobná téma padla aj v príbehoch Rising Stars, Squadron Supreme, The Authority a Kingdom Come).

Po temnom Mooreovi prišiel rozprávkový Neil Gaiman. Ten sa rozhodol na Mooreov príbeh nadviazať tromi knihami (každá by obsahovala šesť čísiel), označenými ako The Golden Age, Silver Age a The Dark Age. Ale opäť sa vrátila Miraclemanova (či Marvelmanova) smola a postarala sa o to, aby svetlo sveta uzrelo iba The Golden Age. Vydavateľstvo totiž nečakane skrachovalo. Boj o práva na legendárnu postavu sa mohol začať. Ako prvý sa ozval Todd McFarlane (Image Comics) a za smiešnych štyridsať tisíc dolárov si Miraclemana kúpil.

pcs_1-1390650645No nevyužil jeho plný potenciál. Namiesto toho predstavil v komikse Hellspawn muža menom Mike Moran, v ktorom sa mali neskôr prebudiť superschopnosti. K tomu nedošlo, keďže na Todda bola  za nedodržanie podmienok zmluvy podaná žaloba. Tú mal na svedomí Neil Gaiman (a jeho čerstvo založená spoločnosť Marvels and Miracles LLC), a ten nakoniec dosiahol svoje. V roku 2009 odkúpilo práva na Marvelmana (či Miraclemana) vydavateľstvo Marvel Comics od jeho stvoriteľa, Micka Angla. A ako bonus bolo potvrdené, že Neil Gaiman dokončí svoj príbeh, ktorý začal písať pred dvadsiatimi piatimi rokmi.

Takže o čom je vlastne prvý diel komiksu Miracleman? Jedná sa o remastrované reprinty prvého čísla komiksu Miracleman, komiksov Marvelman (čísla dvadsaťpäť a tridsaťdva) a hlavne prvých dvoch čísiel magazínu Warrior. Táto kombinácia je na prvý pohľad mätúca, ale spĺňa svoj účel. Komiksy Miracleman a Marvelman totiž písal Mick Anglo a perfektne vás uvedú do obrazu, čo je hrdina zač a aký dobrák to bol. Príbehy z magazínu Warrior písal Alan Moore a sú pravým dôvodom, prečo by ste si mali tento komiks prečítať.

Moore zobral rozjuchaného a veselého Miraclemana a pretvoril ho na komplexnú postavu, ktorej ide o viac než len zachránenie ľudí a pózovanie pred kamerami a fotoaparátmi. Dal mu hĺbku, motiváciu, city… a hlavne mozog. Po prečítaní pôvodných výtlačkov magazínu Warrior musím konštatovať, že Alan Moore je to najlepšie, čo sa kedy Miraclemanovi mohlo prihodiť (Gaimanova éra jemne zaostáva).

Ak už vás unavujú známi superhrdinovia a chcete sa začítať do komiksu, o ktorom ste možno počuli, od autora, ktorého tvorbu ste definitívne čítali, teraz máte šancu. Ak vás bavil Swamp Thing v podaní Alana Moorea, bude vás baviť aj jeho Miracleman (či Marvelman). To vám garantujem.