cover

Nowhere Men: Veda, drogy a rock and roll

pcs_1-1382274808Vydavateľovi Ericovi Stephensonovi môžeme byť vďační za to, že sa Image Comics stalo tretím najväčším vydavateľstvom na svete, ktoré nás týždeň čo týždeň zásobuje výbornými komiksovými minisériami a sériami na pokračovanie. A aby toho nebolo málo, tak sa Eric minulý rok vrátil k písaniu. Stephenson totiž nie je žiadny zelenáč a predtým, než usadol na vydavateľské kreslo, poctivo makal na komiksoch, o ktorých ste počuli (Wolverine, Fantastic Four) aj nepočuli (Youngblood, Brigade). Stephensonov najnovší scenáristický počin je čitateľmi a recenzentmi vychvaľovaný, tak sa pozrime, čo sú zač tí Nowhere Men.

pcs_1-1382274797Vitajte vo svete, v ktorom je vedecký pokrok tak kultúrne dôležitý a milovaný ako rock and roll. Pred mnohými rokmi založili štyria brilantní vedci – Dade Ellis, Emerson Strange, Simon Grimshaw a Thomas Walker – spoločnosť World Corp. Z tej vedeckej a výskumnej spoločnosti sa stala jedna z najmocnejších a najvplyvnejších korporácií na planéte. Ale nič netrvá večne a ideológie veľkých mysliteľov sa začali rozchádzať. Dade Ellis sa prestal ukazovať na verejnosti, Simon Grimshaw založil svoju vlastnú korporáciu a Thomas Walker sa vydal neznámo kam. Takže súčasná spoločnosť World Corp je na tom, mierne povedané, zle.

pcs_1-1382274786Medzitým na vesmírnej stanici patriacej spoločnosti World Corp došlo ku problémom. Jej posádka podľahla neznámemu vírusu, ktorý má na ľudskú DNA veľmi neobvyklé a ojedinelé účinky. Čo je horšie, existencia samostatnej stanice a jej posádky je pred väčšinou sveta utajená. V podstate o nich vedia iba ich zamestnávatelia. A keď sa dozvedia, že ich zamestnanci sa menia na niečo nečakané, vyhlásia karanténu. Nikto pre vedcov vo vesmíre nepríde, nikto sa nevráti domov. Posádka správu o svojom opustení neprijme práve najlepšie a rozhodne sa urobiť jedinú logickú vec: dostať sa späť na Zem. Za každú cenu.

pcs_1-1382274778Pri vymýšľaní základného konceptu sa Stephenson nechal inšpirovať príbehmi slávnych ľudí ako členovia skupiny Beatles, Steve Jobs, či jeho rival Bill Gates. Ako by to asi dopadlo, keby spolupracovali? Aké následky by mala ich spoločná práca? Hlavné obsadenie plné enigmatických géniov, ktorí rozprávajú geniálne, dostáva každým číslom čoraz viac priestoru a každý z nich má čo povedať. Ak by som mal Nowhere Men k niečomu prirovnať, tak by to bola tvorba Jonathana Hickmana (jeho príbehy z alternatívnych realít) a komiks Watchmen.

pcs_1-1382274771Stephenson skáče z miesta na miesto, z postavy na postavu, dokáže vás upútať a pritom vám nevyzradí dopredu, čo sa vlastne robí. Namiesto toho si začnete pomaly uvedomovať, že všetko to do seba krásne zapadá a zrejme je každý z protagonistov malým kúskom veľkej skladačky. Tak ako v Hickmanových príbehoch. Čítate komiks a zrazu je prerušený výstrižkom z novín, v ktorom je rozhovor s jedným z vedcov, plagát z filmu, pár strán z knihy, alebo reklama na produkt. Podobné vsuvky, ktoré posúvali príbeh vpred, som poslednýkrát videl práve v komikse Watchmen. A nezabúdajme na superschopnosti. S tými je to v Nowhere Men ako s bonboniérou Forresta Gumpa: nikdy neviete, čo dostanete. Niektoré schopnosti sú cool, niektoré sú prekliatie a iné sú… niečo úplne iné.

Pokiaľ ide o vizuálne spracovanie, tak si Stephenson zvolil za kresliča Natea Bellegardea (Hector Plasm, Brit) a koloring dostala na starosť Jordie Bellaire (The Manhattan Projects). Toto duo odviedlo absolútne výbornú prácu a svet, v ktorom je všetko nemožné možné, je krásny na pohľad.

Stephenson bol pred vydaním tohto komiksu veľmi skeptický. Nemyslel si, že by mohol uspieť. Mýlil sa. Mnohí považujú Nowhere Men za jeden z najlepších komiksov súčasnosti. A ja s nimi súhlasím.