jane cover

Painkiller Jane: The Price of Freedom

Dáma v červenom

pcs_1-1384639596V roku 1994 sa Jimmy Palmiotti a Joe Quesada rozhodli, že je načase preraziť vo svete komiksov. Deväťdesiate roky boli známe tým, že sa rodili silné ženské postavy. Každý chcel mať svoju vlastnú silnú ženu, ktorá sa oháňala obrovským mečom alebo strieľala z laserovej pištole. Jimmy a Joe sa rozhodli inak. Ich ženská hrdinka bude obyčajná žena, odetá v červenom, ktorá sa zhodou okolností stane nezabiteľnou.

Jane Vasko bola kedysi policajtkou pracujúcou v utajení. Podarilo sa jej získať dôveru mafiánskeho šéfa Joeyho Fonti. Ten jej dal za úlohu stretnúť sa s členom rivalského gangu… len Jane nepovedal, že bude mať na tele pripojenú bombu. Bomba vybuchla predčasne, člen rivalského gangu utiekol a Jane bola vážne zranená. Našťastie jej pomohol istý samaritán a vďaka tomu získala schopnosť regenerovať sa. Agentka Jane Vasko zomrela a zrodila sa bojovníčka so zločinom, Painkiller Jane.

Tak to údajne bolo. Ale možno to bolo tak, že Jane Vasko po absolvovaní policajnej akadémie dostala za úlohu zastaviť mafiánov zvaných Blanco Brothers. Nedopadlo to práve najlepšie. Jane bol do tela vbodnutý mix drog, vďaka ktorému bola rok v kóme. Po tom, čo sa prebrala, zistila, že pre svet prestala existovať, jej rodičia sú po smrti a že ju niečo len tak ľahko nezabije.

pcs_1-1384639589Zo začiatku mala klasický superhrdinský odev: červené šaty, červené slnečné okuliare, červené čižmy, červené všetko. Postupom času sa začal jej odev a charakter meniť a zo superhrdinky sa stala nepochopená, ambiciózna rebelka. Jane nebola ako ostatné „drsniačky“. Netajila svoje emócie, hovorila otvorene o svojej sexualite a vždy urobila čokoľvek, čo bolo treba.

Jej dobrodružstvá sa začali vo vydavateľstve Event Comics. V tej dobe si strihla pár crossoverov s Vampirellou, Hellboyom, Darkchylde a Darknessom. V roku 2006 ju zobralo pod svoje ochranné krídla Dynamite Entertainment a pri klasickej sérii ešte stihla aj boj s Terminátorom. Teraz, v roku 2013, sa Painkiller Jane vrátila k Jimmymu Palmiottimu, ktorý sa rozhodol, že ju novým čitateľom predstaví minisériou The Price of Freedom.

pcs_1-1384639575Ako bolo povedané, Jane je viac než obyčajná žena a keď zistila, že je nezabiteľná, rozhodla sa, že bude bojovať so zločinom svojím ojedinelým spôsobom. Tak ako má Batman svojho Robina a Spejbl svojho Hurvínka, tak má Jane detektívku Maureen Fernandezovú. Spoločne sa starajú o to, aby ľudia boli v bezpečí. Ich najnovšou klientkou je veľmi bohatá a veľmi dôležitá saudská princezná menom Sabina Poonwalla. Jej otec odmietol policajnú ochranu, a tak Maureen rozhodla, že sa o ochranu princeznej na letisku postará Jane.

To, čo vyzeralo na prvý pohľad ako jednoduchá úloha, dopadlo katastrofálne. Najprv sa Jane vďaka flirtovaniu s barmankou ocitla na nesprávnej strane letiska. Potom, keď sa dostala ku správnemu terminálu, vrazila do nej limuzína. Kohokoľvek iného by niečo také zabilo, Jane to iba nasralo. Nakoniec vyšlo najavo, že po princezne pasú muži vydávajúci sa za policajtov a diaľkovo ovládané lietadlo vyzbrojené raketami. Navyše princezná Poonwalla je príjemná asi ako explozívna hnačka. Otázkou je, kto ju zabije skôr. Falošní policajti alebo Jane?

pcs_1-1384639566Jimmy Palmiotti bol v posledných rokoch neskutočne aktívny, či už ide o jeho nezávislé projekty (Monolith, Trail Blazer, Tattered Man, Queen Crab, Sex & Violence), alebo o jeho podieľanie sa na sériách All Star Western a Batman: The Dark Knight. No bolo iba otázkou času, kedy sa vráti ku svojej dcére. A keď už návrat, tak vo vydavateľstve, kde Jimmy (a mnohí ďalší autori) kedysi začínali: Marvel Comics. Konkrétne ich odnož Icon, ktorá je zameraná (podobne ako MAX) na dospelejšie komiksy. Návrat sa podaril. Príbeh nie je nijako originálny (ako obvykle), ani hlavná postava (v podstate Wolverine s kozami), no akcie/hlášok je viac než dosť.

pcs_1-1384639557Kresbu dostal na starosť Juan Santacruz. Jeho štýl kresby mi pripomenul kresbu Johna McCreu (Hitman, Demon), čiže klasické „kreslím tak detailne, ako sa momentálne cítim“. Takže niekedy vyzerajú Jane a ostatní ako ľudia, inokedy ako karikatúry. To je celkom rušivé, na rozdiel od kresby Sama Lotfiho, ktorý kreslí druhý príbeh nachádzajúci sa v prvom čísle tejto minisérie. Lotfiho kresba je cartoonová (ale perfektne atmosferická) a má parádnu konzistenciu a dynamiku. O hlavnú obálku sa postarala úžasná Amanda Conner (Power Girl).

Painkiller Jane: The Price of Freedom nie je nijako originálne, ale je príjemné prečítať si komiks o silnej ženskej postave, ktorá nie je žiadna Wonder Woman a napriek svojej svojskosti je sympatická.