gijoe

Praví americkí hrdinovia: G.I. Joe [RECENZIA]

Real American HeroV deväťdesiatych rokoch sa môjmu malému ja dostal do rúk časopis od vydavateľstva Semic-Slovart s pestrofarebnou obálkou, na ktorej bol zobrazený nadmerne svalnatý muž s čiernou hrivou, ostrým mečom v ruke a ženou oblápajúcou jeho viac než svalnaté stehno. Keď som otvoril časopis, bol som absolútne uchvátený príbehom nejakého Conana a bol som si istý jednou vecou. Chcel som viac takýchto príbehov, takzvaných komiksov.

Vďaka krátkemu pôsobeniu vydavateľstva Semic-Slovart sme sa mohli zoznámiť nielen s Conanom, ale aj Fantomom, Spider-Manom, Transformermi a hlavne s tímom G.I. Joe. Iste, koncept ich príbehov bol repetitívny ako knihy Rosamunde Pilcherovej a všetci boli tak patriotickí, že ešte aj ich výkaly mali vzorce americkej (alebo inej) vlajky, ale kto by nemal rád komiks o nikdy nekončiacom boji proti večne zlej organizácii, ktorá chce ovládnuť svet? Možno pacifisti… a hipíci. G.I. Joe je značka, ktorá na seba zarába viac ako päťdesiat rokov, ale kde sa vzala a kto je zodpovedný za jej vznik?

Special MissionsG.I. Joe má, podobne ako Transformers, svoje korene v hračkárskom priemysle. Nie komiksovom, ako sa mnohí mylne domnievajú. Prvé figúrky vojačikov sa objavili v roku 1964 vďaka Donaldovi Levinovi, pracujúcom pre firmu Hasbro. Do tej doby Hasbro vyrábalo iba bábiky, ale s nástupom vojačikov, produktom zameraným iba na chlapcov, museli vymyslieť novú značku. Tak sa zrodilo označenie „akčná figúrka“ a meno „G.I. Joe“.

Okrem Ameriky sa G.I. Joe dostali aj do ostatných krajín sveta, kde zožali slávu. V roku 1982 došlo ku modernizácii figúriek a zmene mena na G.I. Joe: A Real American Hero. Figúrky boli menšie a mali viac ohybnejších častí tela. A čo je dôležité, Hasbro reklamovalo nové figúrky animovanou minisériou (známou aj u nás) a komiksovou sériou na pokračovanie od vydavateľstva Marvel Comics (taktiež známou u nás).

Práve tá séria je tou najznámejšou a najdlhšie vydávanou v histórii komiksov G.I. Joe a môže za to aj legendárny scenárista Larry Hama. Takže bolo logické, aby sa zrodila vedľajšia séria Special Missions, ktorá bola zameraná na používanie reálnych zbraní (nie laserových) a boj proti teroristom. V roku 2001 zakúpilo práva na komiks vydavateľstvo Devil’s Due Publishing, ale séria sa dočkala iba päťdesiatich čísiel. Napriek tomu boli vydané ďalšie série G.I. Joe: America´s Elite, G.I. Joe: Reloaded a G.I. Joe: Sigma 6.

Cobra Civil WarV roku 2008 získalo práva vydavateľstvo IDW Publishing. To sa postaralo nielen o kompletné vydanie reprintov klasických príbehov, ale aj o vydávanie nových sérií a minisérií. Tej najnovšej sme sa dočkali minulý týždeň a má podnázov „Pád G.I. Joe“.

Ako spieva Bob Dylan, časy sa menia. Kedysi zločinecká organizácia Cobra seká dobrotu a stará sa o udržiavanie mieru v povojnovom Kaukaze. Také udržiavanie mieru si vyžaduje veľa vojakov, a tak Cobra najíma takzvanú Cobra mládež. Jedným z takto najatých mladých kadetov je Isaac Craft. Ten nemá záujem učiť sa, ako udržiavať mier a dávať pozor na civilistov. Chce bojovať proti imperializmu a je ochotný urobiť čokoľvek, aby to dosiahol.

A čo všemocný tím G.I. Joe? Jeho budúcnosť je veľmi neistá a má o nej rozhodnúť senát vo Washingtone. Istým politikom sa totiž nepáči, že americký supertím berie od štátu viac peňazí než ostatné špeciálne tímy. A keď už sa Cobra zriekla násilia, nie je žiaden dôvod na to, aby G.I. Joe naďalej pracovali pre vládu. Našťastie sa ešte stále nájdu ľudia, ktorí nemajú v hlave piliny a vidia, že Cobra iba hrá o čas a pripravuje sa na niečo veľké. Nie nadarmo sa vraví, že nádej zomiera posledná.

America's EliteKeď som sa začítal do prvého čísla najnovšej série, ako prvá sa mi vybavila Star Wars: Epizóda 1. Aj tam na začiatku hovorili o politike a riešili sa veci, o ktorých ste nevedeli vôbec nič. Jednoducho sa niečo dialo a vy ste boli vhodení do príbehu. No na rozdiel od Epizódy 1 scenáristka Karen Travissová vie, kedy má prestať s politikou a dáva čitateľom presne to, čo chcú.

U nás je Karen známa hlavne ako spisovateľka knižnej trilógie Gears of War a príbehov Republikového komanda zo sveta Star Wars. No toto nie je jej komiksová prvotina. Má za sebou už komiksy Batman: Arkham Unhinged a komiksovú sériu Gears of War. Navyše pochádza z vojenskej rodiny, takže má aké-také skúsenosti s vecami súvisiacimi s vojenskou tematikou.

Väčšina scenáristov písala príbehy G.I. Joe ako nejaký príbeh Jamesa Bonda bojujúceho s nepriateľom, ktorý nemal žiadny vplyv na skutočný svet. Karen sa rozhodla uzemniť hlavný príbeh a zasadiť ho do skutočného sveta. Nenájdete tu žiadnych maskovaných individuálov, ani ľudí vykrikujúcich „COBRA“, alebo „YO JOE“, či zlosynov zlovestne sediacich na trónoch a syčivo plánujúcich ovládnutie sveta. Iba príbeh, ktorý by sa mohol diať v dnešnom svete. Plusom je aj to, že realistická kresba Stevea Kurtha absolútne výborne sadne ku Kareninmu scenáru a perfektne vystihuje dusivú atmosféru.

Najnovšia séria G.I. Joe je príjemnou zmenou oproti klasickému, stereotypnému príbehu. Ak máte radi príbehy z vojenského prostredia alebo si iba chcete zaspomínať na detskú klasiku, táto nová séria je pre vás.