pretty deadly cover

Pretty Deadly: Vitajte na divnom Západe

pcs_1-1384118092V dnešnej dobe je zvykom, že autori a autorky zdieľajú svoju prácu (súčasnú alebo budúcu) na rôznych webstránkách a webgalériách. Vďaka tomu môžu čitatelia sledovať tvorivý proces svojich obľúbených autorov. Tak sa čitatelia dozvedeli o chystanom projekte dvoch nadaných žien, Kelly Sue DeConnick a Emmy Rios. A ich prvý autorský komiks Pretty Deadly je krásne bizarný.

pcs_1-1384118080Príbeh sa odohráva niekde v Amerike v časoch, keď sa nosili kolty prekliato nízko a bolo nebezpečné navštevovať neprebádané teritóriá. Začína to králikom… začína to motýľom… začína sa to dievčaťom v kostýme vyrobenom zo supa. To dievča a jej slepý spoločník (a zároveň pištoľník) sa živia cestovaním z mesta do mesta a rozprávaním príbehu o krásnej mladej žene, do ktorej sa zamilovala smrť. Plodom ich tragickej lásky bolo dieťa menom Ginny. Smrť z nej urobil svojho vlastného kosca, lovkyňu ľudí, ktorí zhrešili.

pcs_1-1384118060Po vyrozprávaní príbehu a odmenení sa táto neobvyklá dvojica vydá opäť na cestu. A tak ako kravinec alebo kobylinec priťahuje muchy, tak slepec a neškodné dievča priťahujú lupičov a vrahov, ktorí ich chcú obrať o ich imanie. Ale lupiči a vrahovia sú nepodstatným problémom v porovnaní s osobou, ktorá im ide po krku. Môžu si za to sami. Dievča v supom oblečení totiž má vo zvyku okrádať divákov, ktorí sa jej znepáčia. Lenže tentoraz zobrala niečo, čo patrilo niekomu veľmi mocnému.

pcs_1-1384118048Pretty Deadly mal byť pôvodne príbeh o lúpežnom prepadnutí, odohrávajúci sa v sedemdesiatich rokoch, ale dopadlo to trochu inak. Je to western. Je to rozprávka. Je to krásne napísané a ešte krajšie nakreslené. Kelly Sue DeConnick sa pri písaní scenára nechala inšpirovať cantares de cego (balady rozprávané slepými žobrákmi), rôznymi špagety westernmi a mystikou. Samotný príbeh o Smrťovej „dcére“ mi pripomenul Zuzanu Stohelitskú z knižnej série Zeměplocha od Terryho Pratchetta. A celý príbeh rozpráva mŕtvy králik, pravdepodobne mŕtvemu motýľovi.

pcs_1-1384118033Pokiaľ ide o kresbu, tak Emma Rios prekonala samu seba. Už len samotné rozloženie a kompozícia stránok sú krásne originálne, nehovoriac o perfektnom prelínaní príbehov rôznych postáv. Flashback/príbeh o Kráske a Smrťovi, ktorý je nám rozprávaný, je pekne zakomponovaný do hlavného príbehu a vôbec to nepôsobí rušivo. Ak ste však fanúšikmi čistej linky a detailnej či jednoduchej kresby, vyhnite sa tomuto komiksu oblúkom. Emma Rios má totiž veľmi osobitý štýl a niekedy jej postavy pôsobia až karikaturisticky. Podobný štýl kresby sme mohli vidieť v dielach brazílskeho kresliča Rafaela Grampá.

Pretty Deadly má poeticky vyrozprávaný začiatok príbehu, ktorý prekvapil svojou jemnou originalitou a výborným prevedením. Tento komiks si definitívne zaslúži vašu pozornosť. Hlavne ak máte radi western mixnutý mystikou… a králiky.

pcs_1-1384118019