10638906_2973134847105_1752913046_o

Rai: Duch Japonska [RECENZIA]

pcs_1-1407062396Vydavateľstvu Valiant sa napriek všetkým prognózam stále darí. A niet sa čomu diviť. Ich komiksy sú zábavné, veľmi čitateľné a kresba neslúži iba ako pozlátko maskujúce podpriemerný príbeh. Samotné vydavateľstvo získalo v roku 2012 ocenenie Vydavateľstvo roka a celkový obdiv a záujem čitateľov.  Po sériách Archer & Armstrong, Bloodshot, Harbinger, Quantum & Woody, Shadowman a ďalších sme sa dočkali návratu jednej z postáv, ktorá sa zrodila, keď bolo pôvodné vydavateľstvo Valiant ešte v plienkach.

Rok 4001. Z Japonska sa stala gigantická metropola, ktorej vládne všemocný Otec. Zločin nejestvuje, ľudia sú šťastní a každý obyvateľ má svojho vlastného robotického spoločníka, s ktorým si môže robiť, čo sa mu zachce. Napriek tomu sa vždy nájde niekto, kto nie je spokojný s tým, ako sa veci majú. V budúcnosti sú to členovia sekty, nenávidiaci elektrinu a všetko, čo je na ňu napojené. Medzi obyvateľmi sa povrávalo, že sa schyľuje k niečomu veľkému. A v jednu osudnú noc sa to stalo.

pcs_1-1407062328Došlo ku prvej vražde za posledných tisíc rokov. Vtedy všemocný Otec povolal muža menom Rai. Niektorí ho považujú za legendu, ducha, ktorý sa môže objaviť kdekoľvek. Majú pravdu. Rai je duchom Japonska a počúva svojho Otca na slovo. Stopy zavedú nášho hrdinu do nečakaných končín a zistí, že aj keď ho Otec vycvičil, nepripravil ho na všetky veci, ktoré sa môžu stať. Kým bude tento prípad vyšetrený, Japonsko nebude ako kedysi.

Neviem, čím to je, ale tento komiks má svoje čaro. Nemôže za to iba kresba, či skôr počítačová maľba. Možno je to tým, že Japonsko, v ktorom sa tento príbeh odohráva, je krásnym mixom Mega City One Sudcu Dredda a neónmi osvetleného, futuristického Los Angeles z kultovky Blade Runner. Celé Japonsko je krásne veľkolepé, plné reklám, svetiel a ľudí v ich futuristických oblečeniach.

pcs_1-1407062313Veľkým plusom je, že nás do príbehu uvedie ľudské dievča, ktoré nám vysvetlí, ako to vlastne v tej budúcnosti funguje a ako sa veci majú. Scenárista Matt Kindt, ktorý je pečený varený vo vydavateľstvách Dark Horse, DC/Vertigo, ako aj Valiant Entertainment, predstavil Raiov svet na jednotku. A niet sa čomu diviť, Kindt musel stvoriť celý svet od základu, dať mu dejiny, pravidlá a všetko vymyslieť tak, aby to v podstate dávalo svoj vlastný zmysel. No keďže sa jedná o reštart komiksovej série, isté prvky sú podobné s pôvodnou komiksovou sériou Rai z roku 1991.

Pôvodný príbeh Raia bol takmer identický s tým novým. Písal sa rok 4001, keď celé Japonsko zahalil masívny stroj, známy iba ako Hostiteľ. V tom robotovi žilo päťdesiat miliárd obyvateľov a na poriadok dozeral Rai, živý imunitný systém. Jeho stvoriteľom bola umelá inteligencia zvaná Stará Mama. Tá sa pri stvorení Raia nechala inšpirovať hrdinom zvaným Bloodshot. V pôvodnom komikse boli taktiež dve nepriateľské frakcie. Jedna chcela, aby Stará Mama naďalej vládla Japonsku, druhá boli proti.

pcs_1-1407062305Povedzme si niečo o kresbe Claytona Craina, ktorý je u nás známy vďaka komiksom Ghost Rider: Cesta do zatracení a Ghost Rider: Cesta slz. Jeho kresba/počítačová maľba je absolútne úchvatná a nebyť jej, tak by Raiov svet nebol taký uveriteľný a na pohľad úchvatný. Akcia je krásne rozkreslená a je vidieť, ako rýchlo sa vlastne Rai dokáže pohybovať a cestovať. Podoba hlavnej postavy je síce jednoduchá, ale prevedenie je na jednotku, nehovoriac o dizajne ostatných výnimočných aj obyčajných ľudí.

Vydavateľstvo Valiant Entertainment neprestáva prekvapovať a s pravidelnosťou, ktorú by mu mohli závidieť väčšie vydavateľstvá, nám naďalej ponúka zaujímavé, zábavné a výborne napísané tituly. Rai je jeden z najlepších nových titulov, aké som tento rok čítal a absolútne odporúčam.