rasputin

Rasputin – šialený mních [RECENZIA]

pcs_1-1416804989Každý pozná príbeh Grigorija Jefimoviča Rasputina, ktorý sa z obyčajného mystika prepracoval na post lekára vládcov z dynastie Romanovcov. Jeho vplyv na cára Mikuláša II bol taký veľký, až začal spôsobovať problémy, čo viedlo ku Rasputinovmu násilnému zosadeniu. Rasputin bol otrávený, zastrelený, ubitý a utopený. Ale nezabudnutý. Stal sa legendou.

Podobne ako iní ľudia, aj Rasputin sa preslávil odpornými činmi, obľúbenou témou umelcov. Z vínnej pivnice, miesta jeho vraždy, sa stala turistická atrakcia a jeho životný príbeh bol adaptovaný na divadelných doskách, filmových plátnach, aj televíznych obrazovkách. Objavil sa v animovanom filme Anastasia z roku 1997 a pre fanúšikov komiksu ho stvárnil Karel Roden v adaptácii komiksovej série Hellboy. Vydavateľstvo Image Comics nám tento rok predstavilo svoju verziu udalostí obklopujúcich Rasputinov život.

Začína sa to koncom. Vo vínnej pivnici, v ktorej bol Grigori Jefimovič Rasputin neúspešne zavraždený. Či skôr bude. Rasputin totiž vie, čo má pre neho osud prichystané. Vie, že sa ho jeho najbližší priatelia pokúšajú zavraždiť. Pravdepodobne otráveným vínom. Ale taký je už život. Treba ho prijať aký je, v celej jeho odpornosti. Mladý Rasputin nemal šťastné detstvo. Jeho otec bol veľký, silný a odvážny, ale aj hrubiánsky a násilný.

S Rasputinom sa nemaznal, ani s jeho matkou. Našťastie pre ňu dokáže jej syn liečiť zranenia obyčajným dotykom. Ale každé zlo je raz potrestané. Rasputinov otec bol veľký, silný a odvážny, no našiel sa niekto, kto ho svojou veľkosťou, silou a odvahou prekonal. Bol to medveď, ktorého prilákal pach čerstvo ulovených rýb. Keď bolo po všetkom, Rasputin sa rozhodol vyliečiť medveďa a nie svojho otca. V tej chvíli si uvedomil jednu vec. Jedného dňa z neho bude veľký a vplyvný muž.

pcs_1-1416804980Ako sa píše na druhej strane prvého čísla, tento príbeh je založený na takmer pravdivých udalostiach. Rasputin je fascinujúcou témou. Ruský sedliak, ktorý sa prepracoval ku reputácii šialeného mnícha a pomocou svojej mágie a liečiteľských schopností ovplyvnil cára a vládu? To znie až neuveriteľne. Všetky príbehy o ňom sú také fantastické, až človek nevie rozlíšiť pravdu od povier.

Scenárista Alex Grecian a kreslič Riley Rossmo sa zahrali na psíka a mačičku. Zobrali tie najznámejšie, najzaujímavejšie fakty o Rasputinovi, vhodili ich do hrnca, pomiešali a vznikol komiksový Rasputin. Grecian sa rozhodol, že bude rozprávať príbeh od detstva mladého Grigorija, nie od chvíle, keď už mal pod palcom panovníka. A je to krásne vyrozprávaný príbeh plný historickej fikcie a špionáže.

pcs_1-1416804973Grecian chcel tento príbeh pôvodne zverejniť ako knihu, ale keď sa s tým zveril kresličovi Rossmovi, ten sa rozhodol, že si na Rasputina urobí čas. Grecian a Rossmo už totiž spolupracovali na výbornej sérii zvanej Proof a teraz mali šancu opäť sa spoločne na niečom podieľať. Samotná kresba je absolútne výborná a prevedenie je na jednotku. Príbeh mladého Rasputina je úžasne rozkreslený a s minimálnym slovným doprovodom.

Čítať prvé číslo je ako sledovať rozfázovaný animovaný film alebo storyboard. Rossmova kresba je veľmi efektívna a využitie farieb je perfektné. Výborne sa mu podarilo zachytiť Rasputinovu záhadnosť a krásne od seba odlíšil plejádu hlavných postáv.

Rasputin je komiks, ktorý by ste si nemali nechať ujsť. Veľmi dobre napísaný, nakreslený a hlavne je Rasputin sympatický. Šialený mních, pľujúci jednu kliatbu za druhou, sa zatiaľ nekoná. Tu máme iba mladého muža, ktorý vie, čo chce a urobí pre to absolútne čokoľvek.