terminal hero cover

Terminal Hero: Druhá šanca [RECENZIA]

pcs_1-1408866677Posledných dvadsať rokov písal scenárista Peter Milligan pre dve najväčšie vydavateľstvá na trhu. Marvel Comics (X-Men, X-Statix) a DC/Vertigo (Shade, Human Target, Red Lanterns). Pre mňa osobne bude naveky človekom, ktorý dokázal úspešne a uveriteľne uzavrieť sériu Hellblazer. Na minuloročnom Comic-Cone oznámil, že jeho najnovší komiks nevydá Marvel ani DC, ale vydavateľstvo Dynamite Entertainment. Ten komiks sa volá Terminal Hero.

Rory Fletcher sa stal fackovacím panákom osudu. Ten mu uštedril riadny úder vo forme rakovinového nádoru. Podľa doktorov ide o veľmi neobvyklý, až jedinečný nádor, ktorý sa nachádza v časti mozgu, ku ktorej sa chirurgovia nemajú ako dostať. Doktori dali Rorymu dva mesiace na to, aby si užil zbytok života. Taká prognóza by nahnevala každého a Rory nie je výnimkou. Svoju depresiu zabíjal počúvaním Boba Marleyho a fajčením trávy.

pcs_1-1408866648Postupne sa Rory zmieril so svojim osudom, no potom mu na dvere zaklopala šanca. Roryho kolega prišiel s ponukou, ktorá sa neodmieta. Experimentálna liečba. Profesor menom Matthew Quigley kedysi pracoval na projekte zvanom Liečba Q. Quigley sa pokúšal prísť na spôsob, ako sa zbaviť istých neoperovateľných nádorov, ale projekt bol ukončený, pretože Liečba mala šokujúce a nepredvídateľné vedľajšie účinky. Rory Fletcher dostal šancu na záchranu svojho života. Ale akú cenu za to bude musieť zaplatiť?

Ak ste niekedy čítali Milliganovu sériu Shade alebo jeho verziu Hellblazera, tak viete, aké šialenosti od neho môžete očakávať. Príbehovo sa nejedná o žiadnu originalitu (podobná premisa bola v kultovej mange Akira či v nesuperhrdinskom filme Kronika), ale prevedenie je na jednotku. A podobne ako pri iných príbehoch, aj v Terminal Hero nejde o chorobu, ani o to, čo s človekom spraví. Ide o to, čo hlavný hrdina zistí sám o sebe, keď sa mu naskytne možnosť byť viac než človek.

pcs_1-1408866640Dôvod, prečo Terminal Hero vydáva Dynamite Entertainment a nie jedno z dvoch najväčších vydavateľstiev, je jednoduchý. Na poriadne realizovanie takéhoto komiksu treba veľa kreatívnej slobody, a tej by sa Milligan od Marvelu ani DC nedočkal. Liečba Q má totiž veľmi zaujímavé vedľajšie účinky, ktoré sú na prvý pohľad úžasné, no na ten druhý desivé. Predstavte si, že by ste dokázali jedinou myšlienkou zhmotniť svoje želania alebo dávno mŕtvych ľudí. Možno to znie cool, ale pre Roryho je to živá nočná mora a musí sa s ňou vyrovnať po svojom.

Kresbu dostal na starosť Piotr Kowalski, ktorého talent sme mohli vidieť napríklad v komiksovej sérii Sex. Perfektne sa mu podarilo zachytiť desivú atmosféru príbehu a hlavne halucinogénne stavy hlavnej postavy, keď vidí dávno zosnulých ľudí alebo projekcie vecí, po ktorých túži. Jeho surový štýl kresby mi pripomenul komiksy vydávané vydavateľstvom Vertigo, čo je len dobre. O obálku sa postaral Jae Lee, ktorého tvorbu poznáte vďaka komiksom Before Watchmen: Ozymandias, Dark Tower, Wolverine a ďalším.

Terminal Hero je neskutočne neoriginálny, ale veľmi dobre napísaný a krásne prezentovaný komiks, ktorý stojí za prečítanie. Uvidíme, ako sa bude ďalej vyvíjať príbeh Roryho Fletchera.