walking

The Walking Dead [HRA]

yablko yablko

Epizodická herná séria od Telltale Games

Telltale Games si herným svetom šlapú celkom zaujímajú cestičku. Vybudovali ju epizodickým oživovaním prevažne zaprášených frančíz a vrchol úspechu dosiahli práve s – pre túto metaforu príhodnou – sériou The Walking Dead.

Komiksy, na ktorých Telltale stavajú, nepoznám. Nemôžem teda porovnávať. A so seriálom porovnávať nechcem. Herná adaptácia The Walking Dead totiž s prehľadom zvláda to, čo seriál stojaci za najnovším zmŕtvychvstaním žánru nikdy nedokázal – vtiahnuť do príbehu. A prinútiť ma strachovať sa o postavy.

A je jedným z najintenzívnejších herných zážitkov, ktoré kedy budete mať.

počkať, nemajú byť videohry… zábava?

The Walking Dead je brutálna hra. Neúprosný príbeh snahy o prežitie vo svete, kde smrť neznamená nutne koniec. Vo svete, ktorý prišiel o všetko a chce sa pomstiť. Technicky vzaté sa jedná o adventúru, kombinovanie predmetov a ťažké dumanie však nečakajte. Namiesto logických hádaniek tu ide o morálne rozhodnutia.

Intelekt neuškodí, dôležité je však obrniť sa empatiou a schopnosťou preniesť sa cez vlastné chyby. Bez ohľadu na to, koľko životov stoja. Príbeh si neberie servítky a je hnaný dopredu rozhodnutiami, ktoré si budeš vyčítať do konca tvojho zaručene krátkeho života.

Je ťažké dôveryhodne zdeliť, ako odvážna táto hra je. Keď hovorím, že je brutálna, nemyslím tým hektolitre krvi, karbobrúsky do ksichtu a iné lacné triky hier, ktoré nemajú gule. Brutalita spočíva v každej sekunde, ktorú stráviš premýšľaním, čo všetko si mohol spraviť inak, v tom, ako sa intelektuálne snažíš sám seba presvedčiť, že si nemal ma výber a musel si konať v zlomku sekundy a v tom, ako je táto útecha márna. Táto hra bolí.

Na každom kroku očakávaš to najhoršie a hra sa to nebojí potvrdiť. Hrať Walking Dead je každým krokom riskovať pád na dno. Čakať kopanec do brucha. Hrať Walking Dead je ako sledovať seriál Jossa Whedona – vieš, že ti zlomí srdce, ale nemôžeš prestať. Walking Dead ti vezme všetko, ale musíš vydržať. Pre Clementine.

the-walking-dead-3

Pri zombie apokalypse na veľkosti nezáleží

Každa dialógová voľba môže ovplyvniť smer príbehu, čas od času hráč explicitne dostane za úlohu vybrať si z dvoch možností. A som si takmer istý, že každá je strašná. Jediné, čo je horšie ako samotný výber, sú jeho dôsledky. Výber je tiež hnaný časovým limitom, ktorý okrem nervodrásania spĺňa praktickú úlohu – bez neho by dohranie epizódy trvalo 14 hodín, z toho 12 by bolo strávených v paralýze z nemožnosti rozhodnúť sa.

Walking Dead nie je o kosení zombíkov. Za celých 5 epizód prvej série (druhá sa pripravuje na budúci rok) ich skolíš možno 20. Walking Dead je o ľudoch, ktorí sa snažia nájsť zmysel a silu podoprieť jeden druhého, keď sami ledva stoja. Walking Dead je žiarivým príkladom toho, čo hry môžu byť, keď sa ocitnú v rukách šikovných scenáristov.

V istých momentoch možno žmýka emócie príliš okato, počet skutočných rozhodnutí je možno menší, ako sa javí a kamera s ovládaním majú k dokonalosti ďaleko. Nič sa to však nemení na tom, že The Walking Dead od Telltale Games je jeden z najsilnejších zážitkov za posledných… dlho.

the-walking-dead-2

len jedna z voľnočasových aktivít počas zombie apokalypsy

The Walking Dead je k hraniu na Windows, Mac, PS3, X360 a iOS a jej posledná epizóda vyšla včera. Je teda ideálny čas nechať si pekne zabrnkať na nervy. Bežte do toho.

A pripravte si šnuptichel.

Autor článku
yablko

yablko

Facebook Twitter

Mám rád niektoré veci a niektoré nemám rád, ale tie, ktoré mám rád, mám celkom rád. Robím podcast spaceshow.sk a iné veci yablko.sk.

Pridaj komentár