xfiles

The X-Files Season 10: Pravda je ešte stále tam vonku

xfiles1Seriál The X-Files (ďalej iba Akty X) bol súčasťou môjho detstva podobne ako seriály Baywatch, M*A*S*H a ALF. Akty X som miloval, ešte stále milujem a budem milovať, kým mi bude pamäť slúžiť. Áno, mal svoje chyby a absencia Davida Duchovnyho v posledných dvoch sériách sa podpísala na kvalite seriálu, ale je to moja srdcovka. Spomínam si na to, ako ma desil mutant Eugene Victor Tooms, ktorý sa ku svojim obetiam dokázal dostať pomocou svojho „gumeného“ tela. Týždeň som sa bál chodiť na záchod. Fandil som zradnej kryse Alexovi Krycekovi a tak ako každý, aj ja som čakal, kedy budú Mulder a Scullyová viac než len kolegovia.

xfiles2A dočkali sme sa. Mulder a Scullyová prestali byť iba priatelia, splodili syna a stali sa nežiaducimi pre mocných ľudí Tajnej vlády. Deväť rokov sme sledovali, ako sa pokúšali odhaliť vládne konšpirácie a čelili legendárnym mýtickým, mimozemským, aj ľudským monštrám. No najčastejším protivníkom tejto dvojice bol Muž s cigaretou z tajomného Syndikátu. Ten chcel pred svetom utajiť fakt, že istý vysokopostavení ľudia sa spolčili s mimozemšťanmi, ktorí chceli napadnúť našu planétu. Invázia mala nastať v roku 2012. Ale nenastala. Mulder a Scullyová sú na úteku, no to im nebráni v tom, aby pomáhali ľuďom, ktorí potrebujú pomoc.

xfiles3Okres Spotsylvania, Virginia. Doktorka Dana Blakeová pracuje ako obvodná lekárka. Jej manžel Anthony  sa naplno venuje svojmu hobby – písaniu memoárov. Blakeovci si žijú svoj pokojný, tichý a nikým nerušený život. No potom pani doktorku Blakeovú navštívil muž menom Walter Skinner, pracujúci pre FBI a rodinná idylka Blakeovcov sa behom chvíle rozpadla. Doktorku Danu Blakeovú nahradila Dana Scullyová a Anthonyho Blakea Fox Mulder, ex-agenti FBI na úteku. Ich bývalý šéf Skinner prišiel svojich bývalých zamestnancov varovať. Niekto sa nabúral do siete FBI.

xfiles4Išlo o limitované a cielené hackovanie. Hacker sa v archívoch FBI sústredil na zložky uzavretých prípadov a nepodstatné dokumenty. Ale je možné, že niekoho zaujímali aj dokumenty Aktov X a mená agentov pridelených ku nevyriešitelným prípadom. Po ukončení priateľskej návštevy sa Scullyová vrátila do práce a Mulder k písaniu. Ale nie je im súdené mať pokojný zbytok dňa. Mulderovi zavolá veľmi zmätený Skinner, prosiaci o pomoc a Scullyová je v problémoch až po uši. Vyzerá to tak, že istých ľudí neteší práca pani doktorky Blakeovej.

xfiles5Prvé, čo mi pri čítaní tohto komiksu napadlo, bolo, že prvé číslo desiatej série Aktov X vyzerá ako komiks Akty X, ktorý kedysi u nás vychádzal. Vydávali ho Topps Comics a za jeho českú a slovenskú mutáciu bolo zodpovedné vydavateľstvo Semic Media. Zaujímavosťou je, že ho kreslil Charlie Adlard ešte predtým, ako sa preslávil sériou Walking Dead (v českom preklade Živí mrtví). Kresba Michaela Walsha v tejto najnovšej komiksovej verzii Aktov X má veľmi blízko k Adlardovmu kresebnému štýlu a podarilo sa mu výborne zachytiť podobizne hercov.

xfiles6Spôsob rozprávania príbehu je identický so seriálom. Niekde sa niečo stane, netušíte, čo je pravda a čo lož, nasleduje úvodná znelka a presun k našim hlavným postavám. Takže sa na stavbu príbehu nemôžeme veľmi sťažovať, keďže spĺňa základné podmienky. Návrat Aktov X v komiksovej forme bol oznámený v marci a dostal ho na starosti scenárista Joe Harris (X-Men, Batman, Creepy). Po oznámení sa spustila lavína špekulácií skalných fanúšikov. Aké príbehy budú v novej sérii? Kedy sa budú odohrávať? Bude sa pokračovať v komplexnej mytológii seriálu? Objaví sa syn Muldera a Scullyovej?

xfiles7V prvom päť-dielnom príbehu sa bude musieť Harris postarať o znovupredstavenie celého univerza Aktov X: postáv, mytológie, konšpirácie, všetkého. Potom bude nasledovať pár kratších príbehov, mali by sa objaviť aj one-shoty zamerané na „monštrum týždňa“ a údajne sa dočkáme aj priamych pokračovaní starších epizód. Uvidíme, či sa desiata séria seriálu Akty X dočká žiadaného ohlasu a jedenástej série.

xfiles8Údajne by sa mali objaviť aj agenti John Doggett a Monica Reyesová (z ôsmej a deviatej série Aktov X). Plus bude zaujímavé sledovať „návrat“ Osamelých strelcov, ktorí sú zobrazení na obálke druhého čísla.  Na všetko dozerá Chris Carter, ktorému sa v hlave okrem seriálu Akty X zrodili aj seriály Osamelí strelci a Millennium. A zatiaľ sa nemôže na nič sťažovať. Joe Harris je fanúšik seriálu a dáva si záležať na tom, aby úspešne predstavil Akty X novej generácii a zároveň neurazil starých fanúšikov.

The X-Files Season 10 je záležitosť čisto pre fanúšikov seriálu. Podobne ako komiksové série Buffy Season 8 a 9, Jericho Season 3 a 4, Smallville Season 11 a komiksové pokračovania seriálu Farscape. Ak však nie ste fanúšikovia seriálu Akty X a chcete zistiť, čo je to zač, teraz máte šancu doplniť si vzdelanie a zistiť pravdu. Pravda je tam vonku.