endcover

This is the End! alebo Koniec Hollywoodu

Už to tak býva. Adam Sandler v nejakej improvizovanej komédii na záver vytiahne smutný kukuč (ktorý sa inak nelíši od jeho ostatných kukučov) a vážne prednesie pointu, ktorá by nás mala zaraziť do kresla. Priateľstvo/ rodina/ krúžok šachu – to sú tie najdôležitejšie veci na svete. Teraz, keď to vieme, môžeme odísť z kina do západu slnka. Je to predvídateľné a nikoho to nebaví.

A potom je tu iný druh americkej komédie, ktorá sa snaží moralizovať. Judd Apatow okolo seba tiež zhromaždil krúžok ľudí, z ktorého najviac vyčnieva Seth Rogen a moralizujú inak, nenápadnejšie, vlastne ani nie. Prekrývajú biele čiernym a neznie to až tak banálne, ani vtieravo. Mám na mysli filmy ako Nabúchaná, 40 rokov panic, Superbad. V neuveriteľné vulgárnom a liberálnom obale sa ukrýva konzervatívna myšlienka.

this-is-the-end-2

This is the End! (alebo ako to pomenovali naši českí bratia Apokalypsa v Hollywoodu) je podobný. Na pozadí, úplne na záver, zaznie banálne: „Musíme byť na seba milí, úprimní, obetovať sa za druhých a Boh nás pošle priamou linkou hore,“ podané v niečom, čo je opak banálneho. V tomto filme totiž vidíme partičku známych komediálnych a „komediálnych“ hercov uväznených v dome Jamesa Franca počas Apokalypsy. Nie zombie, žiadne UFO, 2012. Je to tá vážna, biblická, zo Zjavení. Vonku sa všetko škvarí a po Zemi sa preháňa Satan a jeho maznáčikovia. Dobrí už dávno odišli, takže je nutné čeliť krutej pravde – naši hrdinovia sú proste hajzli – a treba vymyslieť, ako z toho pekla ujsť.

Rogenove filmy mám rád. Páčil sa mi aj Zelený sršeň, aj Susedská hliadka (postaral sa o scenár) a užil som si ho aj v Zack a Miri točia porno. Nesklamal ani v This is the End! Či už ako herec, alebo scenárista. Vie, ako dávkovať vtipy, vie, kedy je čas pridať na vážnosti, vie, ako to prepájať. Hrá tu samého seba, nie je čo zbabrať. Aj tak tomu niečo chýba.

Ľahko sa to zvaľuje na humor, Rogenov je jeden z tých, ktorý nesadne každému. Keď vám prekáža, nesledujte ho, komu trafí na strunu, popuká sa od smiechu, je to jednoduché. Tu sa snaží o niečo vyspelejšie, nie je to len o „teplých“ narážkach a honení, chce byť prijatý masami i mimo Ameriky. Polovica filmu je naplnená vtipmi, ktoré minimálne vyvolajú úsmev. Vlastne je to veľmi vtipné, keď tak nad tým spätne uvažujem. V humore teda nie je problém, ani v hercoch, tí svoje role zvládajú perfektne. Problém je kdesi inde.

this-is-the-end_03

Apokalypsa v Hollywoodu sa rozbieha mnohými smermi, načne viacej motívov a nie vždy ich dovedie do úspešného konca.  Nevie, čím chce byť. Kritikom životného štýlu alebo konkrétnych jednotlivcov? To druhé je riadny prúser, v tých miestach je to film hlavne pre ľudí, ktorí Franca, Rogena, Baruchela, alebo Hilla poznajú poriadne, teda pre nich samých.

emma-watson-announces-an-undead-invasion-in-this-is-the-end-clip-watch-now-134969-a-1368774423-470-75Kdesi medzi tou (seba)kritikou sa scenár rozhodne riešiť ponorkovú chorobu. To by bolo fajn, keby nás neustále nebombardoval narážkami, že tam vonku, za stenami domu, je aj niečo horšie ako príšerne digitálna krajina. Samozrejme, že divák je potom zvedavý hlavne na to! Nakoniec to aj uvidí, je to fakt veľkolepé a vynikajúco natočené, stojí to za čakanie. Proste na Satana a jeho partičku dvoch – troch démonov je radosť pozerať. Len divák, teda ja, bude sklamaný, že sa to neobjavilo skôr. Veď Zjavenia sú plné pohrôm, ktoré by sa na plátne vynímali. Aj tak by sa nič nezmenilo, postavy by pobiehali na okolo a kričali aj tak.

Áno, toto by mohlo byť to, čo mi pri sledovaní tak chýbalo. Šikovnejší, údernejší scenár, držiaci sa pevne niekoľkých námetov. Miesto toho je to nemastný – neslaný a predvídateľný mix všetkého možného s prepáleným záverom. Nenudí, neurazí, teda niekoho hej, mňa neurazil, zabaví, zaujme, ale zo stoličky nás nedvihne. Vlastne hej, ale len vo finále a aj to vyšumí rýchlo. Všetko si totiž domyslíme polhodinu dopredu a tak len čakáme, kedy sa to stane. To sa stáva často, lenže v takomto filme by rutina nemala čo hľadať.

Škoda, potenciál obrovský. Rogenov film zase tak ostane v povedomí len skupiny fanúšikov, dav bude z kina odchádzať možno spokojný alebo úplne znechutený, každopádne na film rýchlo zabudne. Už vidím, ako sa o rok budeme pýtať: „To bol ten film kde odtrhli diablovi vtáka? A bola tam Emma so sekerou?“ „Hej, ten. Bolo to fajn.“ „Bolo. A čo si mal na obed?“

this-is-the-end-michael-cera-photo

Sčítané a podčiarknuté. Záver: 70%, 4 z 5, Okey… Doplňte si svoje hodnotenie vyjadrujúce „lepší nadpriemer “.

P. S. : Som jediný, koho zaujíma, čo Watson urobila, že sa nedostala do neba?