thumbprint

Thumbprint: Viem, čo si urobila

thumb1Filmové  a seriálové adaptácie kníh sú buď dobré, alebo neskutočne zlé. Ak nepočítam filmové adaptácie kníh J. R. R. Tolkiena a seriálovú adaptáciu kníh Georgea R. R. Martina, tak najčastejšie sú adaptované knihy a poviedky Stephena Kinga. Carrie, Osvietenie (Kubrickova verzia je lepšia než televízna), Cujo, Mŕtvá zóna, Kukuričné deti, Cintorín domácich zvierat, Misery nechce zomrieť, Vykúpenie z väznice Shawshank, Nadaný žiak, Hmla… Mohol by som pokračovať ďalej, ale toto nie je článok o Kingovi. Je to článok o adaptácii poviedky jeho syna Joea Hilla.

thumb2Ešte nedávno to vyzeralo tak, že adaptáciám príbehov Joea Hilla sa nebude dariť (zrušenie seriálovej adaptácie komiksovej série Locke & Key mnohých znepokojilo), ale nádej zomiera posledná. Minulý rok sa v septembri začalo natáčanie filmovej adaptácie Joeovej knihy Rohy. Hlavnú postavu stvárni Daniel Radcliffe a natočí ju Alexander Aja, zodpovedný za výborné remaky Hory majú oči a Maniak. Čo je veľmi dobré kombo. Plus sme sa tento rok  dočkali prvého čísla komiksovej adaptácie Hillovej poviedky Thumbprint.

thumb3Život vojačky Mallory Grennanovej neprebieha podľa jej predstáv. V skutočnosti má pocit, ako keby jej život padol na držku. A pritom sa iba snažila nesklamať svojho otca. Ten slúžil vo Vietname ako zdravotník. Zachraňoval životy, vyskakoval z helikoptér a evakuoval ranených. Za jeho služby mu dali purpurové srdce a striebornú hviezdu. Mallory tiež narukovala. Poslali ju do mestečka Abu Ghraib v Iraku a vtedy sa jej život začal rozpadať pod rukami. Aj keď to tak na prvý pohľad nevyzeralo. Vojačka Grennanová robila všetko, čo bolo treba na to, aby poslúžila svojej krajine.

thumb4Jej hlavnou prácou bolo vypočúvanie a prekladanie. Ak sa napríklad v meste objavila bomba zašitá v psovi a pri jej vyraďovaní zahynul americký pyrotechnik, vojaci našli podozrivé osoby. A tie podozrivé osoby sa dostali do rúk Mallory. Mučila ich, ohrozovala zbraňou, dokonca sa fotila s nahými, spútanými a mučenými väzňami. Všetko v mene Ameriky, slobody a kapitalizmu. Po návrate domov ju čakali dve nemilé prekvapenia. Pohreb jej otca a obálka bez adresy odosielateľa. Jediné, čo v nej bolo, bol prázdny list, na ktorom bol odtlačok palca. Mallory nevie, čo si o tom má myslieť, ale inštinkt jej našepkáva, že ide o hrozbu. Niekto vie, čo urobila a chce ju za to potrestať.

thumb5Joe Hill dokázal to, o čom sníva každý syn úspešného otca: podarilo sa mu vystúpiť z otcovho tieňa a vydupať si miesto na výslní svojimi vlastnými zásluhami. Teraz nehovorím iba o jeho knihách a poviedkach, ale hlavne o jeho komiksových počinoch. Okrem spomenutej série Locke & Key sa zapísal do podvedomia čitateľov aj one-shotom The Cape a jeho pokračovaniami The Cape (miniséria z roku 2011) a prequelom The Cape: 1969. Na tých Hill spolupracoval so skúseným scenáristom Jasonom Ciarameliamom. Práve on dostal na starosť pretvorenie štyridsaťstranovej poviedky Thumbprint z roku 2007 na komiksovú minisériu. Tá sa inšpirovala tým, čo sa stalo v Iraku vo väznici Abu Ghraib.

Čo nie je práve veselá téma. Ak si dobre spomínate, tak v roku 2004 sa svet dozvedel, že v Abu Ghraib boli väzni americkými vojakmi mučení, ponižovaní, zneužívaní a zabíjaní. Na verejnosť sa dostali fotky vojakov pózujúcich pred fyzicky a psychicky ponižovanými väzňami. Americká vláda všetkých vojakov „vhodne“ potrestala a niečo podobné zrejme čaká aj hlavnú hrdinku príbehu Thumbprint. Nebola odfotená pri násilnom čine (v skutočnosti je na fotke iba jej vojenská bota na hlave poníženého väzňa), ale napriek tomu niekto vie, čo urobila. A musí za to zaplatiť.

thumb8

Kanaďan Vic Malhotra má na starosti kresbu. Ak sa vám páčila kresba Davea Mazzucchelliho v Batman: Rok jedna, budete spokojní. Malhotra má podobný kresličský štýl, ktorý krásne vystihuje „špinavosť“ celého príbehu a nepríjemné spomienky na hriechy minulosti. Nehovoriac o koloringu, ktorý dodáva kresbe riadnu atmosféru. Komiksová adaptácia poviedky Joea Hilla Thumbprint bude mať iba tri diely a stojí za vašu pozornosť. Hlavne ak máte chuť na komiks bez superhrdinov.