trees cover

Trees: Tichá invázia [RECENZIA]

pcs_1-1401649785Priznám sa, že keď som prvýkrát videl obálku tohto komiksu, tak mi napadlo, že v ňom nájdem príbeh o ochrane stromov. No potom som si všimol meno scenáristu. Warren Ellis je jedným z autorov, ktorý dokážu napísať komiksy kritizujúce našu spoločnosť (Transmetropolitan), prípadne pojať superhrdinstvo tak trochu inak (Planetary). Že by bol Ellisov nový komiks príbehom o vraždiacich stromoch? Že by sa nechal inšpirovať filmom Happening od Em Najt Šajmalajmalána? Nie tak celkom.

Prišli pred desiatimi rokmi. Prišli a nič neurobili. Nekomunikovali. Pred desiatimi rokmi svet zistil, že vo vesmíre je inteligentný život. Ale ten inteligentný život nepovažoval ľudstvo ani za inteligentné, ani za živé. Prišli a stoja na povrchu Zeme ako gigantické stromy. Stromy vyvíjajúce tlak na svet, ako keby na planéte nikto okrem nich nebol. Zem a jej ľudia sa zmenili. Prispôsobili sa, keď zistili, že Stromy sa nedajú zničiť chemikáliami, ani jadrovými zbraňami.

pcs_1-1401649720Spolu s ľuďmi sa musel zmeniť aj prístup politikov a ľudí slúžiacich občanom. No tento príbeh nie je iba o politike. Je aj o umelcoch, ktorí sa pokúšajú svojou tvorbou zachytiť podstatu Stromov. Svoju úlohu zohrávajú aj vedci skúmajúci gigantické piliere, ktoré z času na čas vypúšťajú na zemský povrch akúsi látku. Látku, ktorá pravdepodobne môže za kvitnutie zvláštnej kvetiny. Ale čo takéto „sadenie“ pre ľudstvo znamená? Je to dobrá alebo zlá vec?

Možno si myslíte, že Trees sa zrodil ako komentár dnešnej spoločnosti a kritiky toho, ako ľudia kašlú na prírodu. Omyl. Ellis tento príbeh len tak vymyslel počas konverzácie s kresličom Jasonom Howardom, s ktorým spolupracuje na webovom komikse nazvanom Scatterlands. Samotný nápad s tichou a nehybnou mimozemskou inváziou je krásnou zmenou. Obvykle totiž mimozemšťania priletia a pustia sa do ničenia miest za doprovodu explózií Michaela Baya alebo Rolanda Emmericha.

pcs_1-1401649669Stromy sú inváznou armádou, ktorá nič nechce a ľudstvo absolútne ignoruje. Pri takejto celoplanetárnej udalosti je iba logické, aby Ellis rozprával príbeh nie jedinca, ale niekoľkých ľudí. Politika, ktorý chce využiť prítomnosť Stromov na postup vo svojej kariére. Umelca, ktorý je zvedavý a odhodlaný zachytiť podstatu monolitov. A vedca skúmajúceho záhadné kvetiny pochádzajúce zrejme zo Stromov. Vďaka tomu získava príbeh na seriálovosti a prebúdza u čitateľa záujem sledovať osudy hlavných postáv.

Kresba Jasona Howarda sa trochu líši od tej, na akú sme u neho zvyknutí. V kirkmanovkách Super Dinosaur a The Astounding Wolf-Man používal hlavne čistú linku. Tú používa aj v Trees, ale iba ako základ. Dáva si viac záležať na detailnosti, všetky kresby sú krásne vyšrafované a majú perfektné tieňovanie. Jednoducho, ten rozdiel tam vidieť. Plus je celý svet krásne vykreslený a akcia je dynamická.

Trees sa po prvom čísle zaraďuje medzi ďalšie výborné novodobé postapokalyptické príbehy. Ak sa vám páčil napríklad príbeh The Wake od Scotta Snydera, budete spokojní aj s týmto komiksom. Uvidíme, aké odpovede nám Warren Ellis ponúkne a čo majú Stromy za lubom.