MHChpBu

Tzolk’in alebo Ako Mayovia dobyli Európu [HRA]

Kozy9 Kozy9

Vo svete stolných hier sa pohybujem už nejaký ten rok a nesmierne rád objavujem nové a nové možnosti, svety a mechaniky, ktoré môže táto forma zábavy ponúknuť. Za tie roky som sa dostal k rôznym zaujímavým počinom, no vždy som sa viac prikláňal k americkým produktom, najmä z dielne FantasyFlightGames, a postupne moja vášeň k eurohrám upadala.

Našťastie som jedného dňa natrafil na pútavú hru s prapodivným názvom a mne blízkou tematikou. Keďže si ma už po prvej partičke získala, rozhodol som sa, že sa s vami podelím o moje postrehy a navnadím vás vyskúšať tento klenot eurohier.

Tzolk’in vie zaujať už na prvý pohľad svojím nadmieru podareným grafickým dizajnom, pod ktorý sa podpísal Milan Vavroň (Mage Knight, Space Alert…), a ktorý sa nesie v duchu malebného zobrazenia mayskej tematiky.

tzolk_in-the_mayan_calendar

Tzolk’in (alebo teda mayský kalendár) je nielen názvom, ale taktiež ústredným mechanizmom celej hry. Hlavnou pointou je, ako to už v eurohrách býva, vytvoriť si fungujúcu stratégiu, ktorá spočíva v zbere rozličných surovín a plodín, ktoré neskoršie hráči využívajú na stavbu budov, monumentov, na vylepšenie technológií, ale hlavne na to, aby ich premenili na vytúžené výherné body. Väčšinou čím je hra zložitejšia, tým máte viac možností, ako hrať, no pri Tzolk’ine sa autorom podarilo vytvoriť rozličné strategické a taktické možnosti takým spôsobom, že hra je aj napriek tomu jednoduchá na pochopenie, vhodná pre všetky vekové kategórie, a hlavne je vždy plynulá a primerane dlhá. Vytvorenie tak dokonalej rovnováhy medzi zložitosťou a prístupnosťou je výnimočné.

Ďalej sa Tzolk’in líši svojím nezvyčajným herným plánom, ktorý obsahuje mechanicky pohyblivé ozubené kruhové časti, zobrazujúce jednotlivé mayské mestá a samotný kalendár, ktorý je základným hýbateľom hry. Hra končí po otočení kalendára o 360 stupňov, pričom každé kolo sa končí pootočením kalendára o jeden zub. Keďže sa jedná o prepojený mechanizmus, otočenie kalendára spôsobí aj otočenie všetkých ostatných menších ozubených koliesok (miest). Hráči počas hry umiestňujú robotníkov na jednotlivé miesta na ozubených kolesách a neskoršie si tých robotníkov vracajú naspäť do zásoby, pričom im daný robotník poskytne tú surovinu či inú výhodu, aká bola práve zobrazená na danom políčku, na ktorom robotník stál. Vo všeobecnosti platí, že čím dlhšie necháte robotníka „pracovať“, tým lepšiu odmenu získate. Jednotlivé odmeny môžu predstavovať zber kukurice a dreva (Palenque), zber surovín (Yaxchilan), stavanie budov a vylepšovanie technológií (Tikal), obchodovanie (Uxmal), alebo to najhlavnejšie – priazeň bohov a výherné body (Chichen Itza). Princíp založený na pokladaní a vracaní robotníkov nie je nič nové pod slnkom, no v Tzolk’ine je tento prístup spracovaný inovatívne a veľmi rozumne.

Celkovo hra pôsobí svižne a konzistentne, pravidlá sú jasne napísané a v praxi fungujú presne tak, ako majú. Hra je vyrovnaná, no záleží viac od stratégie ako od šťastia.

Aj keď si Tzolk’in berie príklad z viacerých iných hier, ponúka inovatívny herný plán, zaujímavé taktické a strategické možnosti, kvalitné komponenty, a hlavne veľa hodín zábavy. Jedná sa o návykovú hru, pri ktorej bude trvať veľmi dlho, kým vás omrzí. Autori totiž dotiahli takmer všetko do dokonalosti a chyby by ste museli cielene hľadať, aby ste na nejakú natrafili. Jedinou malou škvrnkou na plátne dokonalosti je obmedzenie na 4 hráčov (piaty až v rozšírení, ale o tom potom…). O kvalitách Tzolk’ina hovorí aj 16 miesto v rebríčku BBG a množstvo spokojených hráčov po svete. Z môjho pohľadu ide o najlepšiu eurohru na trhu, a tým pádom mi neostáva nič iné, ako jej dať plný počet bodov.

Hodnotenie: 100%

Autor článku
Kozy9

Kozy9

Twitter

In any story, the villain is the catalyst. The hero's not a person who will bend the rules or show the cracks in his armor. He's one-dimensional intentionally, but the villain is the person who owns up to what he is and stands by it.

Pridaj komentár