witty

Mitty vs. Mitty: Ktorý je lepší?

Inferno na polici Inferno na polici

Predstavujem vám Waltera Mittyho. Postaršieho pána, ktorý sa za necelé popoludnie stane pilotom, odsúdencom na odstrel, veliteľom hydroplánu, vrahom a geniálnym chirurgom. A to ešte stihne odbaviť nákup, riešiť prezúvkový problém a vyzdvihnúť manželku u kaderníka. Že to nie je Mitty, ktorého ste očakávali?

secret_life_of_walter_mitty_xlgNuž, pravda je taká, že tu máme hneď troch Walterov. Najstaršieho z Thurberovej poviedky (1939) a potom dvoch filmových, mladšieho (1947) a staršieho (2013). Viem, adjektíva sa nezhodujú s rokmi, dostanem sa k tomu. Otázne však je, ktoré filmové spracovanie predlohy skutočne stojí za pozretie.

1.     Najlepší Walter Mitty

Predlohový Mitty má prácu, manželku, auto… game over. Fádny život ako lusk, pozostávajúci napríklad z pravidelného vozenia ženy do kaderníctva. Prostredníctvom asociatívneho rojčenia sa vyslovene baví, vypĺňa svoj voľný čas a ako by väčšina čitateľov dodala – „uniká pred monotónnosťou“. Jednoducho namiesto toho, aby chodil do krčmy či na ryby, tak si do sýtosti fantazíruje. Raz darmo, každý má svoj videoklipový svet. Zaujímavé však je, že Stillerov (verzia z 2013) a Kayeov filmový Mitty (1947) rojčí úplne inak.

The-Secret-Life-Of-Walter-Mitty-Posters-6Stillerov Mitty – fotoeditor – je iný, muž stredného veku bez partnerky, no s trvalým dobrým zamestnaním a milujúcou sestrou i matkou. Háčik je však vo vonkajšom prežívaní postavy. To sa rovná topornosti bodu nula, permanentne počas celého trvania filmu. Je pravda, že Stiller stvárnil frustrovaného muža stredného veku presvedčivo, no je rozdiel byť bezvýrazným, komornejším, trochu nešikovným v sekvenciách filmovej reality a v pasážach, kedy hrdina fantazíruje. Expresivita a neutrálnosť výrazu, ktoré sa skvelo striedajú pri prelínaní snového a  reálneho v predlohe, tu nefunguje.

Príklad: Chcete sebavedomého dobrodruha? Ben sa na okamih decentne usmeje a nahodí mierny cudzokrajný akcent. Chcete akčného hrdinu? Ben trochu pokrčí obočie, zatne zuby a maskérky naňho nahádžu trochu špiny. Dokonca aj pri jazde na skateboarde sa tvári ako trojmesačný zemiak. Hotovo!

Na druhej strane Kaye stvárňuje postavu inak. Walter je v tejto verzii mladík, ktorý má nalinkovaný život. Zamestnaním je editor, má panovačnú matku a detinsky hlúpučkú snúbenicu. Heroické rojčenie postavy je diametrálne odlišné. Či už hrá Kaye pilota, návrhára klobúkov, kapitána, kartára, kovboja, vždy ide v danom snovom svete na úplné maximum (ale aj mimo neho).

Stačí si pozrieť toto video.

Vo fantazijných pasážach je výrazný, expresívny, hlučný, vrtký či patetický, no to je práve ono. Čo charakter, to iný pohyb tela, gestikulácia, intonácia i prízvuk. Práve takým spôsobom zdôrazňuje rozdiel medzi fiktívnym svetom postavy a realitou, keďže je Walter v skutočnosti vyslovene nešikovný, zasnívaný babrák.

Preto pokladám Kayeovho Mittyho za lepšieho v tejto kategórii.

2.     Najlepšie príbehové prevedenie

the-secret-life-of-walter-mittyStillerova či McLeodova interpretácia príbehu hrá na istotu. Snažia sa zaujať tým, čo daná doba ponúka a aký je „trend“. Staršia verzia zaujme vloženými hravými spievanými pasážami, novšia ide po vizuálnej stránke nielen efektmi (tie moc neohúria, ale dobre no), ale prevažne scenériou – Grónsko, Island, Himaláje. Ku krajinkám si ešte pridajte „videoklipový“ soundtrack. Je úplne jasné, že novšia verzia ohúri publikum svojím audiovizuálnym spracovaním, no na strane druhej je napríklad úžasné sa pozerať v staršej verzii na prácne vyrobené kulisy (prinajmenšom sa pousmejete). Avšak prejdime k zápletke.

U mladíka Mittyho (1947) sa začne život komplikovať vtedy, keď narazí na mladú ženu (Rosalind). Tá ho znenazdajky vo vlaku pobozká a potom utečie (nie pred ním, ale pred prenasledovateľom). Postupne sa náš hrdina dozvedá, že Rosalind a jej strýko chránia čiernu knižku, obsahujúcu údaje o holandských korunovačných klenotoch, ktoré boli ukryté pred nacistami počas druhej svetovej vojny.

Mitty starší (2013), je fotoeditorom v časopise Life. Plátok končí svoju existenciu a prechádza na iný formát. Vydanie posledného čísla sa blíži. Fotograf Sean O’Connell má zaslať snímku, ktorá má predstavovať „kvintesenciu života“. Komplikovať sa to začne vo chvíli, kedy Walter zistí, že snímka je akosi nezvestná a fotograf sa nedá zastihnúť na telefóne. Tak sa náš hrdina rozhodne, že sa vydá po stopách O’Connella a na snímku sa ho opýta.

Obe verzie so svojimi príbehmi nemajú absolútne nič spoločné s predlohou a ako samotní autori potvrdili, nemali to ani za cieľ. Sú jednoduché, ľahko stráviteľné, úsmevné, milé, no odlišne vtipné (Stiller ide skôr po parodizovaní, McLeod cez situačný humor). Pokiaľ máte radi filmy 50-tych rokov, príklad Singin’ in the Rain (1952), pri ktorých ja osobne žasnem nad choreografiou, kulisami, kostýmami a jemne patetickým nonšalantným príbehom, tak určite vyhráva verzia z r.1947. Avšak ak máte vyslovene chuť na dobrý jednorazový pohodový, ležérny príbeh, kde vlastne o nič nejde (a tak to aj potom vyzerá), tak najnovšia verzia je pre vás ideál.

3.     Najlepšia myšlienka?

„Pochopiť svet a nebezpečenstvo, ktoré s nimi prídu, búrať rozdiely a zbližovať sa, nájsť sám seba a precitnúť, to je zmyslom života.“

A teraz mi povedzte, kde sa stala vo verzii 2013 chyba… Nie, seriózne, zniesla som Benov uhorkový herecký prednes, paródiu na Fincherovho Benjamina Buttona (absolútne scénka mimo), či postavu nadriadeného ako klišé podliaka. No dať filmu takéto „hlboké motto“… Zmysel života, ísť za svojím snom, vytrhnúť sa zo stereotypu, ísť proti prúdu. Nazvite si to akokoľvek, stále zostaneme len pri jednom bode – okatý, hnusný, klišé motivačný film.

The-Secret-Life-of-Walter-Mitty-Stiller-Adam-Scott

Nechápte ma zle, keby sa objavila táto veta vo filme raz, tak si poviem, že dobre, fajn, chápem, viem, čo mi chcete povedať. Ale opakovať ju? A to nielen verbálne, ale písomne veľkými písmenami, aby sme to náhodou neprehliadli?! Viď segmenty motta popísané na stene, v lietadle a podobne. STOP, Stiller, STOP! Viete, nemám rada, keď zo mňa robí film hlupáka.

the-secret-life-of-walter-mitty_3McLeodov film sa naozaj na nič nehrá. Nedá sa povedať, že by mal nejakú ústrednú dominantnú myšlienku. Je síce priamočiary, explicitný, no radšej sa budem prizerať tomu, ako hlúpy príde k životnému šťastiu na štýl „Honza málem králem“. Mitty sa tu neriadi žiadnym mottom, jednoducho si zasnívane žije vo svojom živote, no keď má prísť na krízovú situáciu, tak neváha (ako Benov Mitty) a začne konať.

Záver: Stillerov Tajný život Waltera Mittyho je jazdou, ktorú vôbec nemusíte podstúpiť a naozaj o nič neprídete (soundtrack sa dá vypočuť aj mimo filmu a zábery z destinácií nájdete po internetoch taktiež). McLeodov The Secret Life of Walter Mitty zaujme svojou komplexnosťou, či už ide o herecké výkony, kulisy, kostýmy, muzikálne výstupy a hudobný podklad, smerujúci k atmosférickosti.

Autor článku
Inferno na polici

Inferno na polici

Facebook Twitter

Zábavno-kritická relácia zameraná na najčítanejšie publikácie súčasnosti na slovenskom trhu. Recenzovanie kníh tak trochu iným spôsobom. | Literátka, editorka online magazínu Generation, jazyková redaktorka hernej relácie Gamebot a korektorka hernej stránky Gamesite.sk vám bude pravidelne každých desať dní ponúkať netradičné videorecenzie na knižné hity, nachádzajúce sa na pultoch slovenských kníhkupectiev.

Pridaj komentár