head games cover

Kľúče k netušenej katastrofe [recenzia]

zamek_a_klic_2_07Joe Hill je kráľovsky dobrý spisovateľ. Je to prirodzené, veď jeho otec je doslova King. A jablko nepadlo ďaleko od stromu, Hill je vynikajúcim rozprávačom, ktorý aj tú najklišéovitejšiu tému dokáže podať napínavo a zaujímavo. Kabát po mŕtvom, chlap, ktorému rastú rohy, čarovný plášť. Nič prevratné. A aký úspech s tým zožal! Nuž a teraz vďaka vydavateľstvu Comics Point môžeme sledovať jeho príbeh o zázračných kľúčoch a jednom podivnom mieste zvanom Lovecraft. Koncom minulého roka priniesli na náš trh už druhú časť komiksovej série Locke and Key (Zámok a Kľúč) – Hlavohrátky.

zamek_a_klic_2_09Prvá časť tu bola už nejaký ten piatok. Nezaškodí si ju trochu pripomenúť. Rodina Zámkových je na svojej chate prepadnutá sadistickými mladíkmi. Ubráni sa, ale za cenu života otca. A tak sa pani Zámková a jej tri deti – malý Boďo, tínedžerka Kinsey a ich starší brat Tyler – presťahujú do mestečka Lovecraft, do starého rodinného sídla s mnohými dverami a kľúčmi. Boďo nájde čarovný kľúč v studni ducha a začne sa odkrývanie temnej kapitoly zo života ich mŕtveho otca. Niečo hrozivé je pochované v minulosti a v útesoch pod Lovecraftom. Ja neviem, už len ten názov ich mal varovať, že nie je dobrý nápad otvárať všetky dvere, ktoré sú zamknuté.

b_c5135-8c03b8f97406f2a2fa790a343df4f210Hillovi sa podarilo vytvoriť zapletený príbeh plný skrytých náznakov a významov, stojaci presne medzi temnou fantasy, hororom a rozprávkou. Zatiaľ čo decká berú všetko skôr ako hru, okolo nich sa hýbe desivá sila odhodlaná na čokoľvek. A všetko to má korene v minulosti, v nejakých udalostiach, ktoré si čitateľ musí skladať sám, kúsok po kúsku. A to je na tom to najzábavnejšie. Rozpletanie nitiek a sledovanie odrobiniek až do temných jaskýň.

b_c5135-9aacfc3d1566722e88a9a21443487259Zámok a Kľúč má mnoho vrstiev. Najvýraznejšia je tá o objavovaní vlastnej sily. Hlavní hrdinovia sú ešte len deti, ale prah dospelosti sa blíži a oni sa musia vyrovnávať s vecami, ktoré si dovtedy neuvedomovali. Zrada, smrť, manipulovanie. Každým odomknutím sa svet stáva temnejším miestom. Veď všetci sme boli v tom veku, keď sme mali dojem, že svet už poznáme, všetko vieme a môžeme otvoriť dvere trinástej komnaty. Lenže to vždy znamená uvedomiť si, že svet je omnoho väčší, omnoho hrozivejší, ako sme si mysleli, a že si ešte neuvedomujeme našu úlohu v ňom. Pre niekoho sa trinásta komnata stane zdrojom sily, spôsobom ako dosiahnuť moc, niekoho to vydesí a ukryje sa pred ním a niekto to považuje len za hru. Môžem sa hrabať druhým v hlavách? Super. Zrazu sme mali v rukách schopnosti, ktoré sme nedokázali tak úplne pochopiť. Dobre, možno to u každého nebolo také dramatické ako u mňa. Ale dospievanie je jazda na horskej dráhe, pri ktorej (nechtiac) ľudí raníme.

b_c5135-05675fdb0f0f647dfb3d3991be12933fAj v tomto komikse je to podobne. Deti tu majú kľúče, ktorých silu si ani oni sami neuvedomujú, a tak nechtiac pritiahnu katastrofu.

zamek_a_klic_2_17Prvý diel -Vitajte v Lovecrafte – je čistokrvný horor. Nechýba paranormálno, krvavé scény a naháňačka s vrahom. Hill psychologizuje, rovnako ako to robí jeho otec. Je to komplexné a do detailov premyslené. Je to len úvod, nastavenie scény a rozdanie kariet. V Hlavohrátkach sa tie karty odokrývajú, nie však všetky, formujú sa vzťahy medzi nimi, naznačujú sa udalosti minulé aj budúce. Dvojka je menej horor, ale viac fantasy. Ubudlo akcie, pribudlo dialógov a dej sa posunul len o malý kus. Nevadí to, je naplnená zaujímavými motívmi, emóciami a dramatickými scénami. Atmosféra v obidvoch je nesmierne hustá.

zamek_a_klic_2_13Nemalý podiel na nej má aj výtvarník Gabriel Rodriguez. Na prvý pohľad pôsobí jeho kresba príliš roztomilo. Veľké výrazné oči a hlavy, veľa oblúkov a málo hrán. Až pri čítaní si uvedomíte, akú skvelú prácu odviedol. Roztomilosť sa vytráca pri prvej násilnej scéne, nahrádza ju pocit podivna. Záporné postavy oboch dielov vyzerajú úlisne a v kontraste s ostatnými sú ich tváre až nepekne hranaté. Na posilnenie atmosféry sa Rodriguez hrá s farebnosťou a prevládajú tlmené farby. A jeho práca s panelmi využívajúca filmové postupy strihu a prechodov je tiež výborná. Najsilnejší je však vo fantastických scénach. Jeho znázornenie divadelnej hry Búrka za pomoci kúziel je nádherný obraz, ktorý by som si chcel nalepiť na stenu.

Zámok a Kľúč má šesť dielov. V českom preklade vyšli zatiaľ dve knihy, tretia je naplánovaná na tento rok. Je to však tak napínavý príbeh, že budete chcieť, aby všetky vyšli tento rok. Alebo zlepšiť svoju angličtinu a vrhnúť sa na originálne vydanie.

Hodnotenie: 100%