Garth Ennis: Caliban – Do neznáma

pcs_1-1397406390Keď sa v roku 2010 začalo natáčanie filmu Prometheus, filmoví fanúšikovia boli nadšení, prípadne očakávali pohromu. Tak či onak, ľudia začali špekulovať, aký príbeh bude vyrozprávaný a ako bude nadväzovať na votrelecký mýtus. To, že film rozdelil divákov na dve frakcie (frakcia 1: „To je ale sračka“, frakcia 2: „Vy ste to nepochopili, je to umelecké dielo o náboženstve“), nie je dôležité.

Dôležitý je fakt, že jedným z mnohých špekulantov bol aj mnohými obľúbený a nenávidený Garth Ennis. Keď sa Prometheus dostal do kín, Ennis si uvedomil, že scenáristi sa vydali úplne opačným smerom, ako očakával. Lenže v jeho hlave zostal nápad a bolo treba ho dostať na papier. Tak sa zrodil príbeh najnovšej ennisovky, Caliban.

pcs_1-1397406384Ďaleká budúcnosť. Ľudia cestujú vesmírom pomocou červích dier. Behom niekoľkých týždňov či mesiacov dokážu prekonať neuveriteľnú vzdialenosť.  Jedným z mnohých plavidiel je obria transportná loď zvaná Caliban. Vo vesmíre sú stovky planét, ale na žiadnej nie je život. To, čo sa na nich nachádza, sú rudy, plyny, oleje a voda. Preto sú pasažiermi Calibanu hlavne baníci a experti na kovy.

Niektorí ľudia takú cestu psychicky nezvládnu, a tak strávia mesiace v stáze. Na rozdiel od ľudí, ktorí zvládajú stres a starajú sa o správny chod plavidla a pasažierov. Takéto vesmírne lode a ich posádky majú jednu zásadnú podmienku. Ak sa niečo pokazí, ak narazia na problémy v nezmapovanej ničote, nikto im nepomôže. Budú odpísaní. A Caliban po dlhej dobe na niečo narazil. Alebo to narazilo na Caliban?

pcs_1-1397406377Ako už bolo povedané, Ennisa ovplyvnilo ohlásenie filmu Prometheus, ale je vidieť, že Caliban je jeho poctou aj iným filmom, v ktorých ohrozuje ľudskú posádku nejaký mimozemský tvor. Votrelec, Čiernočierna tma, Pandorum a Horizont udalostí sú iba niektoré z nich. Ženská dvojica z pätice hlavných postáv sa svojou charakteristikou najviac podobá dvojici Ripleyová (chladná hlava) a Lambertová (panikárka) z kultovky Votrelec. Chémia medzi členmi posádky je absolútne perfektná a Ennis každú postavu parádne vykreslil.

Facundo Percio, kreslič komiksu Caliban, je u vydavateľstva Avatar Press pečený varený. Pracoval už s Warrenom Ellisom (Anna Mercury), aj s Alanom Mooreom (Fashion Beast). Ennis mu predhodil dokončený scenár, a tak mohol Percio popustiť uzdu svojej fantázii. Všetko, od podoby vesmírnej lode, hlavných postáv, tajomného artefaktu, aj desivej alternatívnej obálky, je Perciova zásluha. Ten človek jednoducho vie, čo robí a stojí to za pohľad.

Caliban je, podla Ennisových slov, na veľmi dlhú dobu jeho jediný vedecko-fantastický príbeh. Tak by ste si ho nemali nechať ujsť.

[author title="Autor článku"]