Memetic – pohodový leňochod [RECENZIA]

pcs_1-1414936348Podľa wikipedie je mém (meme) jednotka šíriaca kultúrne nápady a symboly, prenášané medzi mysľami či už ako nápis, prejav, gesto, rituál, alebo iný napodobniteľný fenomén. Jednoducho povedané, človek imituje to, čo vidí. Opakuje hlášky, robí selfies, alebo šíri nejakú správu ďalej. Všetko je to zábavné. Nikomu nebolo ublížené.

Ale stačí, aby sa nad samotným konceptom mému zamyslel scenárista James Tynion IV a je z toho pandemónium. James Tynion IV sa totiž učil od majstra slova Scotta Snydera, jedného z najlepších scenáristov súčasnosti. A keď je vaším samozvaným učiteľom niekto ako Snyder, tak sa na vás niečo z neho nalepí. Čo je vlastne mém? V podstate je to vírus. Keď na Facebooku alebo na nejakej stránke vidíte mém, musíte sa o to podeliť, alebo vytvoriť niečo vlastné. Mémy sú všade a vládnu svetu. Ale mohlo by to byť oveľa horšie.

pcs_1-1414936342Aaron Summer je dieťa dnešnej kultúry a uponáhľanej spoločnosti. Používa mobilný telefón a laptop, zdieľa príspevky a svoje názory na Facebooku a Twitteri. Je spoločensky in. Aspoň to si myslel až do chvíle, kým sa objavila internetová senzácia Pohodový leňochod. Jednoduchý koncept, jednoduchý obrázok, ale ľudia majú pri pohľade naň veľmi dobrý pocit. Cítia sa šťastní a nevedia od leňochoda odtrhnúť oči. Narozdiel od Aarona.

Na neho pohodový leňochod akosi nepôsobí. Vidí iba obyčajný obrázok a nepociťuje šťastie. Možno za to môže fakt, že Aaron je farboslepý a že bez svojho strojčeka je nahluchlý. Pohodový leňochod sa začal šíriť ako vírus. V správach o ňom robili analýzy, niektorí ľudia ho vyhlasovali za stelesnenie božej lásky. Ľudia sveta pociťovali šťastie a nevedeli od obrázku leňochoda odtrhnúť oči. A potom sa to všetko posralo.

pcs_1-1414936335Scenárista James Tynion IV nám predviedol to, z čoho majú mnohí obavy. Technológia pohlcuje spoločnosť a o pár rokov už nebudeme schopní verbálne komunikovať. Kto nebude zdieľať svetom uznávané názory na Facebooku alebo nebude „páčikovať“ príspevky a nebude sa viesť na vlne toho, čo je práve in, bude outsider. Tak ako Aaron. Samotná myšlienka s vírusovým mémom nie je nijako originálna. Podprahové signály sa používajú vo videách a textoch už roky.

Prezentácia samotného leňochoda je odvedená na jednotku. Čo môže byť neškodnejšie ako debilne sa tváriaci tvor, ktorý má pud sebazáchovy batoľaťa? Tynion IV prišiel s nápadom na Memetic pred dvomi rokmi, keď dostal chuť napísať originálny príbeh, ktorý by bol relevantný v dnešnej spoločnosti. Chcel napísať príbeh bez šťastného konca a nádeje. Zobral do úvahy, čoho sa dnes ľudia boja a dohnal to do extrémov.

pcs_1-1414936328Ľudia sa vždy báli, že ich zničia veci, ktoré milujú. Napríklad film Terminátor. Zrodil sa zo strachu, že počítače osemdesiatich a deväťdesiatich rokov ovládnu svet. V dnešnej dobe ide skôr o záhubu skrz informácie a počítače. Internet dokáže poštvať ľudí proti ľuďom, pretvárať myslenie, ovládať lepšie než akýkoľvek diktátor.

Kresbu dostal na starosti nováčik Eryk Donovan a jeho kresba sadne ku príbehu ako zadok na nočník. Jeho štýl kresby je pekným mixom Jeffa Lemirea (Sweet Tooth) a Roba Guilloryho (Chew). Donovanova kresba je cartoonová, ale napriek tomu sa mu podarilo zachytiť hrôzu spôsobenú leňochodom a krvilačné šialenstvo prebudené v ľuďoch.

Memetic je trojdielna miniséria, ktorej prvý diel krásne predviedol začiatok modernej apokalypsy. Ak máte radi uzavreté príbehy s neobvyklými hlavnými postavami (Aaron je iba jednou z nich) a bezvýchodnými situáciami, tento komiks je pre vás.

[author title="Autor článku"]