Munchkinománia

In Hry, Recenzia by Kozy9Leave a Comment

Munchcard1Hra Munchkin je tu už síce nejaký ten čas (lepšie povedané od začiatku 21. storočia), no v posledných mesiacoch pozorujem rapídny nárast jej obľúbenosti, čo sa odráža aj vo zvýšenej predajnosti a rozmachu komunity hráčov na území Slovenska a Českej republiky. Keď milujete stolové hry, či v kartovej alebo inej podobe a všade okolo vás lietajú vety ospevujúce Munchkina, je vašou povinnosťou si túto hru zahrať a v mojom prípade ju aj zrecenzovať. Munchkin je kartová hra a ak si nepriplatíte za rôzne deluxe a špeciál edície, tak bude obsah vašej krabice tvorený balíčkami kariet. V prípade, že ste zámožnejší, spolu s kartami obdržíte aj skromný herný plánik a zopár farebných plastových figúrok Munchkinov (nemám ponatia, čo to znamená, ale hra mi z tejto postavy spravila obojpohlavného elfa, iným hráčom sa Munchkin premenil na clerica či dwarfa).

Munchcard2O čom vlastne Munchkin je je? Munchkin je akoby interaktívnou paródiou či úsmevným spracovaním klasickej hry na hrdinov. Hráčovi sa do rúk dostáva osud Munchkina, ktorý sa ženie za pokladom umiestneným na 10 leveli jeho cesty. Počas svojho pátrania je nútený prehľadávať rôzne miestnosti, bojovať s rôznymi fantastickými stvoreniami, vyjednávať s inými Munchkinmi a nakoniec zožať nejakú tú odmenu v podobe rôznych zbraní, odvarov, kúziel, atď.

Ako vidíte, v Munchkinovi sa miešajú všetky klasické prvky fantasy hier na hrdinov, samozrejme, nie sú v tejto hre spracované fádne ako klišé, práve naopak, autori stavili na komické, farebnejšie a skôr vtipnejšie než vážnejšie spracovanie. Toto by som hodnotil pozitívne. Munchkin vás totiž dokáže rozosmiať a pritom aj zabaviť, a to aj bez použitia realistickejších či menej absurdných prvkov. Napriek tomu, že táto kartová hra sa spočiatku javí ako málo komplexná, ponúka značnú mieru interakcie medzi hráčmi, nespočetné množstvo kombinácií a rôznych efektov ovplyvňujúcich nielen vás, ale aj vašich oponentov, či už pomocou zmeny rasy alebo povolania, či nasadenia nového brnenia alebo vyliatia nejakého hnusného odvaru na protivníka.

breathTáto recenzia sa síce viaže na základného Munchkina, no som si istý, že určite bude ľahko aplikovateľná aj na ostatné rozšírenia. Najväčšie plus dostáva odo mňa Munchkin za relatívne krátku dobu osvojenia a svižnú hrateľnosť. A čo je najlepšie, pomer ceny a trvanlivosti je vysoký. Munchkin vás len tak neomrzí a je vítanou súčasťou každého posedenia s kamarátmi, čo je hlavný dôvod jeho obľúbenosti. Na svete sú tisíce oveľa prepracovanejších a komplexnejších hier, no väčšina z nich nie je schopná s takou ľahkosťou prezentovať svoj herný systém, ako to dokáže samotný Munchkin.

cheatAby Munchkin nezaspal na vavrínoch, musím poukázať aj na pár nedostatkov, ktoré sú subjektívne, ale som si istý, že so mnou v pár bodoch budete súhlasiť.

Po prvé, na môj vkus náhoda až príliš ovplyvňuje hru. Chcem poukázať na to, že Muchkin nie je až tak úplne o schopnostiach hráča, ale skôr o šťastí potiahnuť si správne karty. Je napríklad nepríjemné, ak váš oponent potiahne na začiatku ruku, pomocou ktorej sa stane silným elfským bojovníkom s dvoma lukmi, zatiaľ čo vy si potiahnete brnenia na trpaslíka, ktoré nemôžete použiť. Našťastie hra obsahuje karty, ktoré vedia vášho protivníka poriadne zhodiť, čo sa týka rýchlosti levelovania sa.

sharkcageDruhým nedostatkom je vplyv hráčov na dianie na stole. Naznačujem, že spolupráca hráčov nie je u Munchkina úplne šťastné riešenie. Pri menšom počte hráčov (ako napr. 3) môže dojsť k vzájomnej spolupráci dvoch a tretí sa len bude prizerať. Priznám sa, že nie som fanúšikom herných mechanizmov umožňujúcich spoluprácu proti sebe súperiacich hráčov a tento prvok mi na Munchkinovi výslovne prekážal.

munchkin-bundlePosledné malé mínus Munchkina je rozmach jeho komerčného pôsobenia na trhu. Samozrejme, že marketingové a iné stratégie autorov nemajú nič spoločné s hrateľnosťou alebo obsahom hry, no mne osobne kazia celkový dojem. Munchkin trpí podobnou chorobou ako napríklad taký Carcassonne či iné spoločenské hry. Nielen že je sprevádzaný obrovským množstvom doplnkových balíčkov, ale dokonca bola vydaná kopa samostatných expanzií. Z Munchkina mám pocit, že autori prestali vkladať do tvorenia hry srdce, ale rozhodli sa, obalamutení peniazmi, vydávať rôzne rozšírenia iba za účelom tvrdého zárobku a ja som odporcom tohto prístupu.

Záver: Munchkin je aj napriek jeho veku stále živý a neustále aktualizovaný. Ponúka kvalitnú multiplayerovú zábavu na rôzne príležitosti za pomerne nízku cenu a som si istý, že sa vo svete stolových a kartových hier bude ohrievať ešte pár rokov. Nebyť malých chýb, dal by sa tento kúsok považovať za dokonalé dielo, no aby som bol realista, musím ohodnotiť túto hru krásnymi 90% .

OPLATÍ SA KÚPIŤ: Ak máte radi spoločenské hry a vaši kamarádi taktiež uprednostňujú partičku Munchkina napríklad pred chlastaním, tak Munchkin je hra, ktorú by ste mali mať už dávno kúpenú. (a nebojte sa, dá sa aj chlastať, aj hrať Munchkin).