Naštvané vtáky a zlé prasce. Rozprávka či kritika spoločnosti?

In Hry by Palo KnapkoLeave a Comment

V dnešnej dobe sa môže stať fenoménom takmer čokoľvek. Žijeme vo svete, kde sa produkuje a produkuje, z kultu sa môže stať komercia a z komercie kult. Takže niet divu, že veľmi obľúbeným (to slovo na „k“) sa stala nenápadná „free“ hra, s pekným kresleným vizuálom a návykovou hrateľnosťou. Nehovorím o nikom inom ako o Angry Birds, hre, v ktorej zákerné zelené svine urobili osudovú chybu. Vliezli do nesprávneho kurníka.

Ich prekliatím je pomsta

Tieto malé, po pomste lačniace operence vznikli ako produkt fínskej vývojarskej firmy Rovio. Do našich smartfónov, tabletov a PC monitorov prileteli v roku 2009 a vyvolali hráčsku mániu. Tieto vtáky sa zrazu nezačali obmedzovať len na pole počítačovej hry, ale doslova dostali krídla a teraz ich môžeme nájsť na každom druhom peračníku hneď vedľa Hanny Montany, na školskej taške, alebo v náručí malej tretiačky v podobe plyšiaka. Nechcem hľadať konšpiračné teórie tam, kde nie sú – alebo presnejšie medzi vystrelením vtáka z praku a jeho dopadnutím do ksichtu prasaťa, no pri posledných pár hodinách strávených pri tejto „návykovke“ mi napadla šialená myšlienka…čo ak je v týchto vtákoch niečo viac? Čo ak tam je nejaký odkaz, alebo dokonca to pomyselné klišoidno-gýčové zrkadlo odrážajúce našu spoločnosť?

7899826544_d83dd304fe_b

Čierna a biela neexistuje alebo o vykorisťovateľoch a domorodcoch

Angry Birds sa stal hitom, o čom svedčí aj fakt, že hra sa rýchlo rozrástla o ďalšie pokračovania či iné variácie na ten istý herný princíp. Obľúbenými sa stali napríklad aj Angry Birds: Star Wars, Rio, Seasons, Friends a Space. V článku sa chcem venovať hlavne základnej hre z roku 2009 a rozšíreniu Bad Piggies, ukážke toho, že sranda môže byť aj s odvrátenou temnou stránkou.

aKzDbXj_460s 3Ak si chceme tieto dve hry nazvať zrkadlom spoločnosti, musíme si najskôr presne popísať hlavných hrdinov, dve zápasiace strany, na ktoré keď sa pozrieme bližšie, zistíme, že majú veľa spoločných znakov s ľuďmi. Obidve strany predstavujú dve rôzne vrstvy, ktoré sa odlišujú v niektorých sociálnych, kulturologických a triednych aspektoch. Prvá Angry Birds hra je braná z uhlu naštvaných vtákov, ktoré sa rozhodli vrhnúť na dráhu pomsty potom, ako prasce uchmatli ich drahocenné vajíčka. V prvej kapitole hry sú prasatá jednoznačným nepriateľom, je tu presná hranica medzi dobrom a zlom. V ďalších úrovniach sa “záporáci” stále viac a viac podobajú ľuďom (z prasiat sa stávajú budovatelia v žltých prilbách alebo kovboji, ktorí sa už neobmedzujú len na dobrú praženicu, ale stávajú sa z nich doslova otrokári).

Najväčší zlom prichádza v Bad Piggies, v ktorých už hráč nemá pochyby o úzkom prepojení herných prasiat s človečinou. Dej „zlých prasiat“ je veľmi jednoduchý, no ukazuje „záporákov“ v akomsi inom svetle. Prasatá sa snažia postaviť rôzne druhy dopravných prostriedkov (pomocou drevených či kovových kolies a neskôr pribúdajú do repertoáru aj motory a vrtule), aby si tak uľahčili cestu ku koristi. Už v prvotnej hre prasatá ovplývali nenápadnými, no ľudskými detailami (šaty robia človeka) ako vojenská prilba, autoritárske až Stalinovské fúzy, či symbol monarchického vladárstva – kráľovská koruna. Krátky animovaný trailer k Bad Piggies síce týchto antihrdinov vykresľuje mierne komicky a až stupídne, no povedzme si na rovinu: bytosti, ktoré sa snažia vynaliezať, inovovať a skúšajú rôzne druhy invencie, aj keď za cieľom zisku, musia mať aspoň odrobinku inteligencie. Aspoň takú ako ľudia.

aKzDbXj_460s 4Tiež si musíme povedať, za koho vlastne hráme. V Bad Piggies sa čiernobielosť zmiešava v šeď. Prasatá sú síce prešibané a svojim spôsobom zvrhlé, no v podstate sa snažia len naplniť svoje materiálne potreby – jedlo a strecha nad hlavou. Tiež je u nich zrejmá akási hierarchickosť podľa titulov a hodností, čo je ďalší spoločný fakt s ľudským druhom. Ak sa stotožníme s myšlienkou prasaťa-človeka, musíme určite ovplývať dostatkom sebakritickosti. Napokon veď takáto analógia nie je výsadou Angry Birds a prišiel s ňou už spisovateľ George Orwell v Zvieracej farme, kde po revolúcii na statku preberú moc diktátorské prasatá, ktoré kopírovali skutočné historické postavy (Lenin, Stalin).

Môžeme teda tvrdiť, že prasatá v Angry Birds sú predobrazom ľudí. Kto sú potom ale hlavní predstavitelia? Naštvané vtáky? Zvieratá? Svojím spôsobom áno, ale len z pohľadu prasiat. Sú rovnaké zvieratá a divosi ako boli domorodí indiáni pre Európanov pri objavení Ameriky. Ak prasatá predstavujú inteligenciu, dôvtip a zákernosť (kultivovanosť), tak vtáky predstavujú domorodcov, zosobnenie animálnosti a prírodnej beštiality (oprávnenej agresie), pre ktorých sú prasatá len dobyvateľmi a nepriateľom, ktorý dostal zálusk na to, čo právom patrí len im. Vajcia, ktoré vlastne vajciami nie sú a v reálnom svete majú tiež svoj predobraz.

7899826396_0ab405a491_b

Zisk, moc a genocída

V Európe začalo byť plno a „neobývaný“ americký kontinent prišiel ako vhodná voľba na nový začiatok, nové zaľudnenie. No keď sa rúbe les, odletujú triesky a v tomto prípade boli trieskami domorodci. Ľudia túžili po moci, a práve pôda bola vhodným nástrojom na jej dosiahnutie. Neskôr to boli mierumilovné bizóny, ktoré sa pre niekoho stali poľovníckou atrakciou, no páni poľovníci zabudli, že pre niekoho môžu byť aj obživou. Ak sa presunieme do súčastnosti, tak moc určuje ropa a taká stará dobrá ropa predsa nerastie na stromoch, takže sa dostávame aj k invazívnym vojnám maskovaným za pomoc diktatúrou sužovanými krajinami. To symbolické zlaté vajce môže mať mnoho podôb a v Angry Birds je táto politika (aj keď pomocou detskej hry) znázornená dokonalo. Či sa jedná o vajíčko alebo o ropu, princíp zostáva rovnaký. Ide o moc a túžbu vlastniť.

Nech už ide o nevinnú hru, zabijaka času alebo kritickú sondu, je jasné, že somár sa dá urobiť už z každého komára a Angry Birds sú výnimoční hlavne tým, že princíp tejto hry sa dá aplikovať (s dávkou nadsázky) na udalosti, ktoré sú hybnou silou ľudských dejín.