Kozy a ovce na kopcoch Carcassonne [RECENZIA]

In Hry, Recenzia by Kozy9Leave a Comment

p18mn6urvn1322tt714qeaea1j7kbKeď človek vrúcne dúfa, že už je “tomu” všetkému konečne koniec, vo väčšine prípadov nasleduje tvrdé sklamanie v podobe nežiaduceho pokračovania. Toto životné klišé nabralo opäť formy vďaka ďalšiemu, v poradí už neuveriteľnému deviatemu rozšíreniu obľúbenej stolovej hry Carcassonne (a toto číslo predstavuje iba poradie “veľkých” rozšírení, nepočítam to veľké množstvo mini rozšírení a už vôbec neberiem do úvahy nekonečný počet mikro rozšírení, ktoré s nadšením šíria nemecké Das Magazin-y).
Mám rád kompletné zbierky, a preto moja nepokojná myseľ opäť zabezpečila, aby som sa stal majiteľom aj tohto rozšírenia. Či som svoje rozhodnutie oľutoval alebo nie, to sa dozviete v tomto krátkom review.

Tento raz ma biela krabička s ilustráciou nemeckého baču klasických carcassonnerozšírenoidných rozmerov svojím obsahom milo prekvapila. Okrem novej figúrky pastiera (alebo podľa očitých svedkov Gandalfa či iného ‘pošuka’ s mohutným staffom) sa v balení nachádzajú ďalšie pekné a užitočné dieliky mapy, niekoľko žetónov ovečiek a vlkov a čo je hlavné, konečne nové plátené vrecúško, tentokrát obsahujúce nie logo, ale dômyselne zobrazené ovečky.

pic1996548_mdČo sa týka nových mechaník, staviam sa k nim rozporuplne. Pastierik pomocou hazardného systému už počas hry pomáha využívať pasienky v okolí hradov na prísun malého, no v konečnom dôsledku viac než pomocného objemu skóre, no toto obohatenie hry je vhodné iba pri menšom počte doplnkov. Ak hráte “hardcore” hru so všetkými rozšíreniami, využitie pastiera bude minimálne, pretože nespočetné množstvo strategických možností jednoducho odradzuje hráčov od zaoberania sa vyhodnocovaním malého množstva bodov za cenu nepretržitého budovania vo veľa prípadoch inak nepodstatnej trávnatej plochy.

Ďalšou novinkou sú kopce, teda kartičky, pod ktoré pri umiestnení položíte ďalšiu kartičku, pričom budete pozorovať efekt navýšenia (alebo kopca). Figúrka na kopci je silnejšia ako tie mimo kopca. To je všetko. Znovu efektívne v prípade malého množstva doplnkov. Pri všetkých doplnkoch je v hrade toľko figúrok s rôznou silou, že tie kopci sa medzi nimi iba strácajú a vyhodnocovať, figúrky ktorého hráča majú prevahu v hrade, je bolestivé a otravné.

via ihrysko.sk

via ihrysko.sk

No a tým sa dostávame k poslednej novinke, a tou sú kartičky s vinicami. Ak túto kartičku umiestníte v okolí kláštora, po uzavretí kláštora okrem zvyčajných 9 bodov dostávate aj 3 body za každú vinicu. Z počiatku sa mi to zdalo ako nevyužiteľná vec, no v priebehu hry sa to vykryštalizovalo do nadmieru užitočného prvku, možno aj najlepšieho z celého rozšírenia.

Záver: Ovce a kopce nie sú doplnkom zabudnuteľným či nezaujímavým, práve naopak, veľa nápadov hodnotím pozitívne a inovatívne. V rámci veľkého počtu doplnkov sa však ľahko stratia, aj keď ako jedny z mála vedia naozaj hru prvotriedne rozšíriť a spraviť ju o niečo komplexnejšou a zábavnejšou.

Celkové hodnotenie: 3,5/5