Teda takmer všetko 🙂
V roku 2002 vydala spoločnosť Blizzard hru s názvom Warcraft 3. Očakávania boli veľké, veď išlo o nasledovníka veľmi populárnej stratégie zameranej na boje. Ale to, čo prišlo, nemohol nikto tušiť. Niečo, o čo sa firmy snažili posledných 10 rokov. Spojenie dvoch žánrov do jednej hry. A ak sa bavíme o Warcrafte 3, šlo o spojenie dvoch najpopulárnejších žánrov tej doby.
Real-time stratégia (RTS), kde ovládate pešiakov po mape, staviate budovy na ich recruitment, zbierate nejakú základnú surovinu, a potom prosto ovládnete súpera taktikou (alebo masou :-))
A potom tu je role-play game (RPG), a.k.a. hra na postavy. Máte svojho hrdinu, ktorý sa zdolávaním prekážok a plnením úloh zlepšuje.
Možnosť veliť vlastným jednotkám a mať zároveň na ich čele niekoho, na kom vám záleží, pre koho by ste obetovali tretinu svojej armády, aby prežil (herovia boli veľmi silní v pokročilej fáze hry), bolo splneným snom všetkých fanúšikov.
Strategické možnosti hry dostávali úplne iný rozmer a boje úplne iný nádych. Ak k tomu prirátate 4 rôznorodé rasy, ktoré sa hrali naozaj rozdielne, veľký výber hrdinov a samotných pešiakov, ktorí mali vlastné kúzla a špeciálne útoky, kombinácie hrateľnosti boli nedozierne.
Multiplayer (t.j. hráte proti ďalšiemu hráčovi) bol excelentný a skvelá kampaň zo sveta Warcraftu a prestrihové scény umocňovali single player, čo len potvrdzovalo všeobecnú kvalitu hry.
Warcraft 3 bola jedna z prvých stratégií (spolu so Starcraftom), ktorá sa začala hrať masovo “profesionálne” a v turnajoch, ktoré zakladali odvetvie e-sportu. Stala sa bestsellerom, uznávanou hrou ako medzi hráčmi, tak aj medzi kritikmi (Metascore 92).
Prečo ale píšem, že zmenila všetko? Lebo to, čo prišlo potom, je hlavné dedičstvo Warcraftu 3.
Samotní tvorcovia tým, že pridali do hry voľne prístupný editor máp a postáv, vytvorili nepriamo niečo, čo sa dnes hrdo pýši ako najhranejší herný štýl na svete (niečo ako, že Black Sabbath sú otcovia metalu ;-)). Warcraft 3 je otcom MOBA štýlu (multiplayer online battle arena – herného štýlu, kde proti sebe hrajú živí ľudia v teamoch na uzavretej mape).
Hráči (a tí šikovnejší “modderi”) si uvedomili, že to, čo ich najviac baví, je staranie sa o hrdinu, že na ňom im najviac záleží a vzhľadom na to, že prostredie stratégie je relatívne jednoduché na editovanie, prišli s nápadom. Prečo nehrať iba s hrdinami, vytvoriť im nejakú úlohu, quest, hrať iba proti iným ľuďom? Takto začali vznikať stovky minihier v samotnej hre Warcraftu 3. Úžasné množstvo tower defense hier, team survivalov, mazov a minirpg. A samozrejme …Defense of the Ancients (DOTA).
Za mobu sa poďakujem pánom s nickami Eul, Guinsoo, IceFrog a samozrejme, hlavnému artworkerovi Kunkkovi. Modderi, ktorí vo svojom voľnom čase a zadarmo vytvorili nový herný štýl MOBA, ktorú mesačne hrá viac ako 40 miliónov hráčov.
Udržiavali a zveľaďovali svet doty od mapy k mape, od patchu k záplate a pridávali nových hrdinov s novými schopnosťami. My sme s úžasom sledovali a hraním podporovali vznik novej epochy v hernom biznise. A nerobte si srandu, turnaje pred 40 tis. divákmi s prizemoney v miliónoch dolarov v súčasnosti už nie sú na smiech. (možno v ďalšom článku?)
Eul, IceFrog a Kunkka boli najatí Valve (DOTA2)
Guinsoo sa stal hlavným developerom pre RIOT (League of Legends)
And the rest is history….
Áno Warcraft 3, si pre mňa ako Black Sabbath 😀
HRALI STE WARCRAFT 3? HRALI STE NIEKTORÝ Z MÓDOV, KTORÝ SA VÁM PÁČIL NAJVIAC?

Spolumajiteľ prvého e-sports baru na Slovensku Black King Bar, herný nadšenec a hltač všetkého mimo súčasnej časovej osi a pochopenia